gister had ik een afspraak in het ziekenhuis vooor controle zwangerschap en groeiecho.de baby is aan de kleine kant dat wist ik al want die groeide net op de onderste groeicurve.maar gister bleek dat de groei is afgebogen en een stuk eronder zit nu.dat houdt in dat de baby niet meer zo goed groeit.blijkt dat de moederkoek aan de kleine kant is en de baby niet voldoende binnen krijgt.volgende week weer terug voor controle en groeiecho.en dan hoor ik wat ze verder gaan doen.ik heb dus aangedrongen om ingeleid te worden met 37 a 38 weken als volgende week blijkt dat ie nog steeds onder de onderste lijn zit.maar ze willen niet.en ik vind t echt raar want mijn dochter was precies t zelfde maar was toen andere ziekenhuis en daar werd onmiddelijk ingegrepen en dit ziekenhuis niet.ik weet niet wat ik moet doen.
Oh, wat rot om te horen. Mijn zus had hetzelfde, zij het ietsje later in haar zwangerschap. Haar baby is uiteindelijk vanzelf gekomen en was erg klein. Maar alles was perfect in orde. Zij is wekelijks gemonitord en zou net ingeleid gaan worden, toen de bevalling spontaan begon (iets eerder dan datum). Ik hoop dat jullie eruit komen met het ziekenhuis. Anders misschien een second-opinion aanvragen?
Ja idd een second opinion. Misschien kun je nog in het ziekenhuis terecht waar je de vorige keer ook geholpen was?
Second opinion vragen! Naar dat je op deze termijn nog zulke zorgen erbij hebt. Hoop dat ze goed naar je luisteren!!
idd gauw naar een ander ziekenhuis, als jou gevoel zegt dat het niet goed zit zou ik dat zeker doen!... Vertrouw altijd op je moedergevoel!
jeetje meid raar hoor dat ze de kleine dan niet gaan halen of inleiden vind het maar niks hoor ik zou anders ook even naar een andere arts gaan voor een second opinion heel veel sterkte!
Mijn vriendin heeft hetzelfde gehad, kindje was ook te licht en toch is de baby pas met week 39 gehaald. Het groeide telkens nog wel heel iets, maar mijn idee was ook dat de baby op dat moment beter buiten de baarmoeder af was dan er nog in. Geen idee ook waarom ze zolang hebben gewacht, misschien omdat ze dachten dat het in de laatste weken nog wel een groeispurtje zou maken???? Kindje was overigens wel helemaal in orde. Veel succes gewenst iig.
Waarschijnlijk vindt dit ziekenhuis dat de placenta nog wel voldoende werkt en willen ze graag dat je in ieder geval tot 37 weken doorloopt (vandaar in ieder geval nog een weekje wachten). Je mag er vanuit gaan dat ze de werking van de placenta goed bekeken hebben. En al is die klein en het kan nog wel voldoende werken om in ieder geval een goeie termijn te maken. Veel sterkte en vraag inderdaad om een second opinion als je je zorgen maakt. Beter iets doen dan lijdzaam afwachten toch?
Wat vervelend voor je. Ik weet wat je meemaakt. Bij mij kwamen ze er met 32 weken achter dat de kleine van de p50 (middellijn) afgebogen was naar de p5 (onderlijn) lijn. Met 35 weken zat hij onder de p2.3 en werd ik gelijk opgenomen met bedrust en ctg controle. Met 36 weken is er toen weer een echo gemaakt en werd de kleine 1840 gram geschat. Ze hoopte dat hij de 2 kilo zou gaan halen. Ik mocht naar huis toe met thuismonitoring en ze kwamen elke dag een ctg maken om de conditie van de klein in de gaten te houden. Ik ben ook overgestapt naar een ander ziekenhuis en daar hebben ze me ingeleid met 37.6 weken. En hij werd geboren met een gewicht van 2525 gram ! Wij waren allemaal enorm verrast toen we zijn gewicht hoorde. Sterkte deze weken ! En rust veel bij mij heeft het toch wel geholpen.
Ik heb er geen ervaring mee, maar het lijkt toch juist dat ze het zo lang mogelijk willen laten zitten als het kindje klein is? Zodat ze eventueel nog wat verder kan groeien?? Sterkte iig!
Maar als de placenta niet meer goed werkt, krijgt de baby onvoldoende voedingsstoffen binnen. Daardoor groeit de baby niet goed. Deze kindjes hebben het vaak buiten de baarmoeder beter dan binnen.
Je kindje krijgt de laatste drie weken het laagje spek dat nodig is om na de bevalling even terug te zakken in gewicht en de longrijping is nog niet af. Kindjes die eerder gehaald worden als de moeder en het kindje lichamelijk eigenlijk nog niet klaar zijn om een bevalling in te gaan doen het vaak na de bevalling slechter. Het kindje laten zitten is waarschijnlijk in dit geval beter omdat ze verwachten dat het het moeilijker krijgt als het nu al geboren wordt. Ze gaan er dus vanuit dat het in jouw buik nog even mee kan. Maar vraag vooral vaak en goed uitleg! En zoals de rest al zegt, als je het niet vertrouwd bellen.. Ik las in een ander topic dat je het zwanger zijn ook eigenlijk zat bent, speelt dat ook mee of maak je je echt ongerust? Succes ermee!
de reden waarom ik het zat ben is juist omdat ik weet dat het slecht gaat met de groei van de baby.ik ben zwaar depressief en ben ook gestopt met antideprisivum toen ik wist dat ik zwanger was. ik heb al 2 kinderen en heb bij hun dezelfde complicaties gehad. vandaar dat ik mij erge zorgen maak. tuurlijk ben ik het zat de zwangerschap maar dat is niet de echte reden dat ik wil ingeleid worden.ik kan niet eens meer voor mijn eigen kinderen zorgen.en krijg als het goed is thuiszorg.ik heb niemand behalve mijn man die voor de kinderen kan zorgen maar hij heeft een bedrijf die gerund moet worden.dus dat gaat moeilijk.en ik loop nu bijna 3 weken met voorweeen.
Zolang het kan is het belangrijk te wachten tot je minstens 37 weken bent, want dan pas is je kindje "klaar" en zijn de longetjes e.d. volgroeid. Door mijn (extreme) hoge bloeddruk ging mijn placenta ook steeds slechter werken en ben ik ingeleid bij 37,4 weken (omdat mijn bloeddruk toen echt de spuigaten uit liep). Mijn dochtertje woog nog geen 2,5 kg en was te zwak om te huilen of aan de borst te drinken. Ik ben borstvoeding (even proberen, vervolgens flesje gekolfde melk) wel vol blijven houden, maar ze was pas sterk genoeg om volledig aan de borst te drinken vanaf de dag dat ze was uitgerekend. Echt, dat was de allereerste dag dat het goed ging. En 2,5 week lang eerst borstvoeding, dan flesje maken en geven, dan kolven, dan kolf schoonmaken, melk labellen, snel zelf even wat eten en vervolgens de hele riedel weer opnieuw is ook niet lang vol te houden... En zo'n dysmatuurtje heeft de nachtvoedingen ook nodig, dus tijd om van mijn bevalling te herstellen kreeg ik niet. Een baby heeft gewoon de tijd nodig. Die laatste weken in de buik verzamelen ze kracht voor de bevalling en de eerste dagen er na als ze het ineens allemaal zelf moeten doen zonder navelstreng. De laatste loodjes, meid! Je hebt het al 36 weken volgehouden, nog even doorbijten! Dat is het voordeel van een zwangerschap: je weet zeker dat er op een gegeven moment een eind aan komt.
Oh, ik lees nu pas je laatste reactie. Dat zijn hele andere problemen die je er naast heb! Jeetje joh, dat is niet fijn! Ik hoop voor je dat het lukt om thuiszorg te regelen, en kinderopvang voor je andere kinderen. Dat is inderdaad haast niet te doen zo, zeg! Bij onze thuiszorg/kraamorganisatie kun je zelf ook voor een heel redelijk bedrag (12,50 per uur) extra uren kraamzorg e.d. inhuren, wellicht is dat een idee. Of gewoon een oppas, kijk eens op marktplaats. Al gaat die alleen maar in de woonkamer met je kinderen spelen, kun jij even op bed gaan liggen. Je hebt je rust nodig. Huur zo veel mogelijk hulptroepen in, dat mag echt, hoef je niet naar jezelf of je man te verantwoorden. Huishoudster, oppas, thuiszorg, creche, wat je maar kunt regelen, voor nu en voor na de bevalling. Want die periode komt ook nog, dat je moet herstellen van je bevalling en je ondertussen een baby hebt die je uit je slaap houdt en andere kinderen die je aandacht willen en moeten wennen aan hun nieuwe broertje/zusje. Of laat je man het voor je regelen. Succes en sterkte!
hey hoe gaat het nu met je.?. heb je al een thuiszorg geregeld etc..... en hoe gaat het nu in de ziekenhuis???? al een second opinion gevraagd??? gr carola