Voedselbank willen helpen maar hoe?

Discussie in 'De lounge' gestart door kimm1988, 13 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kimm1988

kimm1988 Fanatiek lid

27 dec 2007
    3.125
    0
    0
    Enschede
    Hallo dames (en heren die meelezen :p)

ik zit er al een tijdje over na te denken maar ik zou graag de voedselbank willen helpen.

Hebben jullie een leuk idee / actie om zoiets te ondernemen?

2. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    misschien een ruim je voorraadkast actie en dan een verzamelpunt organiseren. als ik mijn kelder opruim kom ik altijd producten tegen die ik echt nooit ga eten of over datum of kan nog net. erg zonde en geef de dingen die nog goed zijn altijd aan een stelletje dat ik ken. die zijn er dol blij mee en hebben dan naast hun voedselpakket nog een extratje :).
    of een soort van barbeque organiseren en misschien dat slagers wel wat vlees willen doneren :) en misschien supermarkten wat drank (ranja bijv, niet duur en toch lekker) voor mensen die nooit een extratje hebben. misschien ook wel leuk om ervaringen te delen en tips te delen van mensen die net als de ander eventjes krap bij kas zit

wat veel mensen niet weten is dat je ook speelgoed en kleding kunt weggeven bij de voedselbank. mensen die langskomen voor een voedsel pakket kunnen als ze willen ook hier dan wat uitzoeken

3. kimm1988

kimm1988 Fanatiek lid

27 dec 2007
    3.125
    0
    0
    Enschede
    Ik zat al een keer te denken om in samenwerking met een supermarkt daar te willen staan met wat mensen een lijstje te hebben met dingen die de mensen nodig hebben. (blikvoedesel, ranja, fruit o.i.d.) makkelijke dingen. en dat dan naar de voedselbank te brengen.

op een of andere manier ben ik daar nog niet aan toe gekomen.

4. Sensea

Sensea Niet meer actief

ik denk dat het lastig wordt om uit eigen beweging een voedselbank te willen helpen. ik heb vorige week nog gehoord dat de voedselbank in onze woonplaats een geste van een kapper afgewezen heeft. die wilde als openingsstunt 100 bonnen geven zodat mensen gratis naar de kapper konden maar dat hebben ze geweigerd. ik vond dat zo absurd ik denk dat er heel wat mensen graag gebruik van hadden willen maken. ik denk dat eht dus handig is voor je er energie in gaat stoppen dat je eerst ff informeerd of ze dat wel waarderen.

5. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Worden voedselbanken niet al heel goed gesponsord? Ik hoor net als Blub inderdaad vaak dat ze soms bedrijven weigeren omdat ze al genoeg hebben of er niet aan willen beginnen.

Super lief van je trouwens het initiatief.

6. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.545
    3.057
    113
    wel raar dat voedselbank dat weigert? alles wat ze kunnen krijgen is toch handig en bruikbaar? zeker een kapper, denk niet dat mensen daar geld voor hebben als ze bij de voedselbank aangesloten zijn.

Misschien kan je de voedselbank bellen,misschien weten hun iets? of misschien organiseren hun iets binnekort en kan je dan meehelpen ofzo?

7. Yukl

Yukl Niet meer actief

Hier staan ze inderdaad wel eens bij de supermarkt met de vraag of we spullen willen doneren die lang houdbaar zijn (rijst, blikvoedsel, ed). Maar dat doet de voedselbank uit eigen beweging volgens mij. Misschien kun je je aanmelden als vrijwilliger?

8. Elena22

Elena22 VIP lid

10 feb 2010
    8.110
    1.795
    113
    Kraamverzorgende
    Hier hetzelfde!

9. noukie89

noukie89 Niet meer actief

nee hoor momenteel is het zelfs zo erg dat ze soms mensen niks kunnen geven was paar weken geleden op tv

10. kimm1988

kimm1988 Fanatiek lid

27 dec 2007
    3.125
    0
    0
    Enschede
    De voedselbanken staan te springen om voedsel vanwege dat er ook steeds meer aanmeldingen bij komen en ze dus ook meer voedsel moeten hebben.

11. joyce1980

joyce1980 Fanatiek lid

21 okt 2006
    2.308
    0
    0
    het aannemen of weigeren van diensten of goederen is per voedselbank verschillend.
    wilde ooit onze nog hele goede box kwijt, mailtjes naar voedselbanken gestuurd of hun misschien een gezin kende die er wat aan had, maar daar konden ze niet aan beginnen.

verder help ik mee met een speelgoed en kledingbeurs en ieder jaar blijft er veel over wat mensen niet meer terug willen, en wij mogen dit dan aan een goed doel geven.
    ik dacht laat ik eens de voedselbank benaderen, want het gaat om speelgoed, vrouwenkleding, schoenen, tassen, kinderkleding, babyspullen etc.
    ( goed spul, vieze en kapotte spullen gooien we weg)
    maar dat was nog een zoektocht, veel voedselbanken wilden het niet hebben en uiteindelijk hebben we er toch eentje gevonden die we konden helpen.

vond het wel apart dat ze dit allemaal weigereden, aan de ene kant snap ik het omdat het om een voedselbank gaat en ze vaak niet veel ruimte hebben qua opslag en wij hebben gauw 20 bananendozen vol met spullen over, maar aan de andere kant toch heerlijk als je die gezinnen blij kan maken met deze gratis spullen?

maar goed, een geste van een kapper weigeren, snap ik niet zo goed, zo lief van die kapper.

in ieder geval succes met je initiatief.

12. lautjuhhh

lautjuhhh Niet meer actief

Ik denk dat je het beste gewoon kan bellen. wij zijn er bij aangesloten geweest en wat is het toch ee ngoed iets, nu hebben wij daar afgesproken dat zodra we iets willen doneren/doen dat we even bellen met de organisator van de voedselbank hier en dan overleggen wat ze nodig hebben.

Vrijwilligers hebben ze ookvaak nodig voor het uitreiken van de voedselpakketten.. Misschien kun je aanbieden voor de voedselbank te rijden? dat vinden ze vaak ook fijn!

13. kimm1988

kimm1988 Fanatiek lid

27 dec 2007
    3.125
    0
    0
    Enschede
    spullen, kleding en speelgoed word bij veel banken niet aangenomen. Dit vanwege dat er bij sommige banken weinig ruimte is. Maar ook vanwege dat er geen onderscheid gemaakt kan worden tussen de gezinnen. In de voedselpakketten zit zoveel mogelijk hetzelfde. Dit is afhankelijk qua grote van de gezinnen.

De kunnen dus het ene gezin niet speelgoed geven en het andere gezin wel. Onderscheid word daarin genomen.

Het zou anders wezen als er 120 pakketten worden uitgedeeld in in elk pakket een bon zou zitten voor iedereen uit dit gezin een gratis knipbeurt... Dan is er voor elk pakket zo'n bon.

Om echt specifiek voedsel zitten ze vaak wel gelegen.

Voor de overige spullen word vaak geadviseerd om zelf initiatief te tonen buiten de voedselbank om.

Het gebeurd wel dat er vaak voort wat hoort wat speelt. Horen ze dat er een gezin is die bv een bed nodig heeft en er is iemand die er toevallig 1 heeft staan dan word er wel eens een tip gegeven. Maar opslaan van spullen word niet gedaan. of zeer zelden.

14. dawnie

dawnie Actief lid

26 okt 2008
    420
    0
    16
    Goed dat je je steentje bij wil dragen! Volgens mij kun je je bij de meeste voedselbanken wel aanmelden als vrijwilliger. Je helpt dan met het samenstellen van pakketten, uitdelen, logistiek, administratie etc. Net wat je zelf wil/kan. Ik denk ook dat ze daar meer mee geholpen zijn dan acties die op eigen initiatief worden genomen.

Succes!

15. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg

hier in tilburg is in de hal waar je een voedelpakket kan halen een opslag voor speelgoed en kleding. als mensen hun pakket ophalen kunnen ze kijken tussen de gesorteerde kleding die netjes in rekken hangt of uitzoeken op tafel. elke gezindslid mag 1 product uitzoeken volgens mijn. ken enkele mensen die helaas deze hulp hard nodig hebben en hier in tilburg is het erg goed geregeld

16. thewiz

thewiz Actief lid

27 jun 2009
    331
    0
    0
    Thuismama
    Assen
    Mijn moeder woont in Assen en daar is het helaas niet zo goed geregeld. Ze krijgt veel spulletjes die 1 a 2 dagen over datum zijn. (sommige producten kun je natuurlijk nog wel opeten). En droog brood is ook vaste prik. Mijn moeder krijgt nog steeds elke week chocoladeletters. Heeft er ondertussen al 14 liggen.... En veel blikken waar de labels af zijn. Dus wat erin zit is een verrassing. Meestal zijn het kidneybonen of kikkererwten... Tja, en daar moet je maar net van houden.
    Ze krijgt helaas geen producten waar je echt iets aan hebt. Zoals, toiletpapier, tandpasta, kaas, vlees en dergelijke.

Deel Deze Pagina