Intelligentietesten, assessments, beroepskeuzetesten... Altijd zie je wel in zo'n test een figuurtjes-onderdeel waarbij je moet zeggen welk figuurtje er niet bij hoort, of je moet een figuurtje aanvullen of wat dan ook. Ik snap er nooit iets van en daardoor scoor ik op dat onderdeel altijd beneden elk gemiddelde. Ik vind ze vreselijk en ik begrijp het gewoon niet. Dan zie je een driehoekje, een vierkantje, een rondje en een vijfhoek en dan moet je zeggen welke er niet bij hoort... JA WEETIKVEEL! Van mij mogen ze er alle vier zijn, ze zijn alle vier anders en wie moet ik dan buiten sluiten? Mijn logica zegt dan: doe het rondje maar, want die heeft geen hoeken. Waarbij er uiteindelijk uit de test komt: ja, jouw logica snijdt geen hout; je had voor de vijfhoek moeten kiezen want dat is geen basisvorm. Jongejongejonge, ik begrijp ook echt nooit wat er van mij verwacht wordt bij zulke testen. Ik kom er altijd uit als iemand met Down-syndroom, volgens mij. Of erger. Het maakt dat ik de volgende test zo ga zitten: Rondjuhhhh, hihihihi, jeeeeeej, verrekte koekwaus! Wie nog meer? En heeft er iemand tips om vaardigheden op dat vlak te verbeteren zodat ik er niet als een josti uit kom elke keer?
Hahaha! Ja dat herken ik! Heeft ws te maken met ruimtelijk inzicht, en logica. Ik heb dat ook allebei niet. Ik scoor ook niet zo goed in dat soort standaard testen
Hmm, lastig! Ik ben er redelijk goed in, maar het is moeilijk om uit te leggen. Want elke opgave heeft natuurlijk weer een ander verschil/overeenkomst. Op internet staan vast wel meer van die testjes, oefening baart kunst! En soms is de logica van de maker gewoon niet jouw logica. In jouw voorbeeld had ik ook voor het rondje gekozen.
Nou, ik vind mijzelf best een fijne logica én ruimtelijk inzicht hebben! Alleen niet wat dit onderdeel betreft. Ik vind dat zo flauw, want het is zogenaamd typerend voor je karakter. En dan denk ik: als je het over karakter wilt hebben, ga dan een gesprek met mij aan en dan zal ik je eens achterover doen blazen. Wat een stom gedoe.
Hoe kan logica typerend zijn voor je karakter? Als ze aan de hand van dit soort dingen jouw karakter proberen te typeren, zou er geen goed of slecht antwoord moeten zijn. En wat ik al eerder schreef, niet iedereen gebruikt dezelfde logica en mensen letten op verschillende eigenschappen van de figuren om ze te categoriseren. Maar ze leren jou inderdaad niet kennen op deze manier, ik ben ook niet te vangen in een testje!
Maak je niet druk. Als er meerdere mogelijke antwoorden zijn en er wordt er maar één goed gerekend is het een domme test met nog dommere ontwerpers. Je bent een genie in vergelijking met die suckers.
Die snap ik ook nooit.. Net als van die 'dobbelstenen' die je moet vouwen, welke dan de juiste is om de dobbelsteen van het voorbeeld na te maken.. Daar doe ik echt minstens tien minuten over.. En dan zit er af en toe ook nog zo'n timer van 30 seconden bij. Dan voel ik me echt een sulletje..
Het is een opdracht voor een vak op school; je hoort dat aan het begin van het schooljaar te maken en daarop baseren ze je portfolio en stellen ze aan de hand daarvan je leerdoelen en reflecties op... Er komt dus uit dat ik 1 punt onder het gemiddelde scoor op dat testje, waar aan de conclusie wordt gehangen dat ik minder goed ben in zaken logisch te beredeneren. De overige testonderdelen geven aan dat ik een (te) ruime woordenschat heb en daarbij uitstekend ben in mijzelf verbaal uit te drukken. *tikt tegen haar voorhoofd en mompelt iets onverstaanbaars*
Ik had zeven minuten de tijd om er VIJFTIG te maken. Ja sorry hoor, maar deel mij dan maar in bij de verstandelijk beperkten :x
Ik snapte het ook nooit! Maar op de een of andere manier is dat helemaal veranderd en snap ik het nu wel! Moest vorig jaar een test doen en scoorde zelfs tegen mijn verwachtingen in VER bovengemiddeld..
Die dingen vind ik zelfs nog wel leuk om te doen en gaan me zowaar nog aardig af. In tegenstelling tot van die vage stellingen als: Alle mensen zijn ziek. Alle apen zijn mensen. Zijn alle apen ziek? Nou ja, waarschijnlijk klopt hier al geen zak van, haha, maar dat soort vage praat.
Oefenen en uitleg vragen.... Net als met alles wordt je er beter in als je ze vaker doet en als je goede uitleg krijgt over je antwoorden en het mechanisme er achter.
Ik moest gister een test doen hoe ik op HBO en MBO niveau scoorde. Toen kreeg ik de vraag: Jip en demi zijn even oud. Demi is ouder dan Thom Jip is ouder dan Thom. En dan de vraag bovenstaande is juist onjuist of er viel niks over te zeggen.
Aan mij zal je wel niet iets willen aannemen of wat. Maar ik begrijp je bericht. Zal een stukje van mijn iq test vertellen. Ik word namelijk overschat. Mijn verbaal is ( sterk 98) maar mijn performaal is 69. Wel toegeven deze test is gedaan een paar dagen na een galblaasoperatie.. Ruimtelijke in zicht bezit ik ( volgens mij ook niet voldoende) En heb dus een Iq kloof. als je mijn topic over zoon zal lezen snap je misschien iets meer. Ik ben dus laag gemiddeld. En word dus overschat. Of alles wat er bij komt kijken. Ben het ook niet met mijn test uitslag eens. Wel het bps gedeelten( dat van mijn zelf) Maar troost je je bent niet de enige. kubusen vergelijkingen ik gok maar wat want snap er totaal geen ( biet van)
Ja maar waar oefen ik dat? En wie kan mij uitleg geven? Ik wil er wel graag beter in worden Heb je tips/links?
Dat als ik zulke vragen bleef krijgen ik zelfs wel op WO kon functioneren. Maar dit waren uiteraard niet de enige vragen. Ik kreeg ook woorden zoals wat is de betekenis van Egard ( of wat is het tegenovergestelde van Analyse ) Rekensommen etc etc.
Kun je ze op basis van je verbale vaardigheden in elk geval uitleggen dat het niet aan jou besteed is haha!