Ik ben bezig met een masteropleiding naast mijn fulltime baan als leerkracht. Dat dit niet te combineren is eigenlijk, kwam ik in het tweede jaar achter. èn drie vakken afronden èn aan je praktijkonderzoek beginnen èn een portfolio samenstellen èn O,JA je staat ook nog voor de klas met een BERG administratie. Een van de redenen dat ik het niet gered heb en dus nu een jaar extra bezig ben. Ondertussen hangt de langstudeerdersboete als het zwaard van damocles boven mijn hoofd. Want je wordt gewoon ge***** voor het feit dat je een deeltijd-opleiding volgt. Voor de masteropleiding die ik doe staat één jaar. JA ALS JE FULLTIME STUDEERT!!! ik doe het niet voor niets part-time :x. Dus ik heb pech en mijn tweede jaar wordt als uitloopjaar gezien en moet ik dus eigenlijk nu een boete betalen, maar gelukkig is dat hele gedoe uitgesteld. Eindelijk heb ik de tijd en energie gevonden om aan mijn praktijkonderzoek te beginnen en een scriptie te gaan schrijven. Dan moet je dus eerst plan 1 schrijven. Daarin beschrijf je je verlegenheidsituatie, daaruit komt een praktijkvraag uitrollen en je onderzoeks- en deelvragen. Maar alleen al dit plan komt 6 keer terug voordat je een Go krijgt dat je verder mag met schrijven. Op dit punt ben je officieel nog niet begonnen aan het schrijven van je scriptie hè? Ik had het in maart al een paar keer terug gehad, toen ik het een keer terugkreeg met commentaar (sorry feedback bedoel ik) dat ik echt niet begreep. Dus ik heb een afspraak gemaakt met mijn scriptiebegeleidster op de academie. Na een gesprek van vijf kwartier was het me gelukkig een hoop duidelijker. En bovendien zei ze toen: "als je de aanpassingen die wij nu besproken heb doet, dan is het qua inhoud prima, misschien dat er dan wat aan vormgeving of taal veranderd moet worden, maar dan is het goed. En als je het nou uiterlijk donderdagavond inlevert via de mail? Dan is het nog voor Pasen binnen en dan kan het nog naar de 2e accesor..." Het was de woensdag voor pasen . Bovendien was mijn zusje net bevallen (drie weken te vroeg, inclusief een zware zwangerschapsvergiftiging, kindje in de couveuse, zusje ruim een week in het ziekenhuis) en daar zouden we die avond naar toegaan....In mijn hoofd maalde het als een gek, hoe krijg ik dat voor elkaar??? Met het gevolg dat ik mijn laptop in mijn tas heb gemikt toen ik thuis kwam, de hond snel heb uitgelaten en in de trein (want mijn was uit zijn werk doorgegaan) alvast ben verder gaan tikken. Vervolgens ben ik donderdag uit mijn werk rond een uur of 16.00 naar huis gegaan (is erg vroeg kan ik je zeggen, mijn klas zag er dan ook niet uit) en ben daar als een gek verder gaan tikken. Manlief halverwege gebeld dat we vanavond maar iets uit de frituur moesten eten, want ik had echt geen tijd om te koken. Ik heb me helemaal de blubber gewerkt, maar het was om 19.00 af donderdagavond de 5e. In het paasweekend heb ik wederom vreselijk hard zitten werken. Want ik had tussen de regels door gehoord van mijn begeleidster dat ik alvast verder moest gaan met plan 2 (hoe wil ik gaan onderzoeken en op welke manier, etc.) en de vragenlijsten die ik uit wilde gaan zetten. Mijn enige uitje was zaterdagochtend de boodschappen... Maar maandag, 2e paasdag was het concept af en in zijn geheel alles opgestuurd naar mijn scriptiebegeleidster. Wonder boven wonder kreeg ik gelijk de volgende dag al feedback terug . Gelijk weer aangepast en mijn vragenlijst doorgestuurd. Dat was 11 april. En toen werd het stil... Ik mailde nog maar eens naar mijn SB met de vraag of de mail uberhaupt was aangekomen en dat ik het op prijs zou stellen als ik snel feedback terug zou krijgen zodat ik de vragenlijsten aan mijn collega's en een andere groep mensen nog voor de meivakantie kon uitzetten, het liefst in het weekend van 21 april (wij hadden pas de week daarna vakantie). Maar het bleef stil... In het weekend van 21 april hield ik het niet meer en heb ik mijn man nog eens kritisch naar mijn vragenlijsten laten kijken en ze vervolgens aangepast en maandag verstuurd. Nu ben ik al bijna anderhalve week verder in de meivakantie en krijg ik NET een mailtje van mijn SB ter info dat mijn plan en vragenlijsten bij de acessor liggen. Nou, SORRY HOOR, ik ben alvast verder gegaan als je het niet erg vindt. Er is bovendien wat veranderd in mijn persoonlijke situatie (nu ik zwanger ben, maar dat heb ik er nog maar niet bij vermeld) dat maakt dat haast geboden is als ik het voor de zomervakantie af wil hebben....Grrr :x Ik ben zo kwaad :x Ik moest het gewoon even van me afschrijven. Ik vind het gewoon weg belachelijk.
Meeen, wat irritant is dat!! Wat ik ook altijd irritant vond is dat als je het inlevert voor feedback, het eerst goed is, maar de tweede keer toch niet . Bloedirritant.. Maar goed, heb je ondertussen al wat gehoord? Snap helemaal dat je het snel af wilt hebben, zeker nu je zwanger bent! Ik was erg blij dat ik mijn studie af had voor ik zwanger was (ik heb er namelijk erg veel last van gehad). Weet je wie de tweede beoordelaar is? Anders zou je die misschien nog kunnen mailen? Succes, hopelijk hoor je snel wat!
Heb ik ook wel eens gehad met een ervaringscertificaat. Netjes een mail gestuurd en alles (kon ik weer gebruiken) krijg ik te horen dat ze die mail nooit gezien heeft. Kon haar wel wat aan doen!!! Grrr
Nee, die tweede assesor blijft 'geheim' ofzo. Weet alleen dat het een 'hij' is. Waarschijnlijk juist om dat soort mailtjes te voorkomen. Ben inmiddels alweer twee mailtjes verder. Op mijn eerste antwoord van vandaag stuurde ze een antwoord als "zoals aangegeven hoor je zo snel mogelijk. De assesor moet de vragenlijsten zien voordat je door kunt. Ben je al begonnen met je theoretisch kader? Die kan je aan mij sturen voor feedback. Dan kan je in ieder geval verder, dit is nodig voor een definitieve go...". Toen werd ik een beetje boos (beetje maar :x ) en heb niet zo pedagogisch/professioneel verantwoord een mail teruggestuurd dat ik nu bezig ben met het schrijven mijn theoretisch gedeelte en dat ik niet snap hoe ik er voor de zomervakantie nog een einde aan kan breien als ik mijn vragenlijsten niet snel uitzet???? Heb gelijk wel mijn excuses aangeboden voor de toon van mijn mailtje, maar uitgelegd dat ik nu erg gefrustreerd ben, dat er twee zwaarden van damocles boven me hangen (die boete en de zwangerschap, maar dat heb ik nog maar even niet nader toegelicht) en dat ik het even niet meer zie zitten. Gelijk ook maar even de laatste versies van de vragenlijsten meegestuurd. Kreeg ik vervolgens 45 minuten later het antwoord:" [FONT="]Fijn dat ik nu deze lijsten van je krijg want dan stuur ik deze direct door naar de assessor. Het heeft meer zin als hij hier dan direct feedback op geeft. We proberen er de vaart in te houden " [/FONT]
Hm. Lastig lastig. Even vanuit het standpunt van een scriptiebegeleider: ook wij werken max 5 dagen in de week. (Je wilt niet weten hoeveel mails ik in het weekend krijg van studenten die de dag erop antwoord verwachten.) Sommige studenten lijken dat niet te beseffen. Maar goed, in jouw geval lijkt het me dat de begeleider fout zit. Jij hebt duidelijk aangegeven dat je de vaart erin wilt houden en ik - als scriptiebegeleider - werk daar dan zoveel mogelijk aan mee. Heeft ze wel haar excuses aangeboden voor het feit dat ze zo lang niets van zich heeft laten horen? Was ze misschien op vakantie oid? Niet dat dat wat uitmaakt, maar dan is dat wel zo netjes dat van tevoren te melden. Als ik er een tijdje niet ben, zeg ik dat een aantal weken van tevoren zodat ik studenten voor die tijd op weg kan helpen als dat nodig is, en ze aan het werk kunnen als ik er niet ben. Tja, ik zou anders nog maar een keer met haar face to face afspreken en duidelijk maken dat het echt af MOET voor de vakantie. En een planning maken waarin ook duidelijk is wanneer zij wat af moet hebben. Voordat je voor verrassingen komt te staan. Succes met je scriptie!
en je hebt ze nodig en dus blijf je lief zo moest ik vier dagen voor mijn uitgerekende datum nog naar de uni. (uur met de trein en ik had in die zwangerschap al vaak uren en uren stil gestaan met de trein vanwege van alles) gelukkig vond mijn verloskundige dat niet zo'n goed idee succes. het komt echt af en dan ben je van ze af! (en stroop en azijn enzo... knuf) kan je alsnog genieten van je zwangerschap (kon ik dus ook niet, twee weken na de geboorte was ik weer netjes daar:x)
@lindangel. Natuurlijk. Ik snap ook dat ze maar vijf dagen per week werken. In de statuten, handleidingen of hoe het dan ook heet, staat dat iets van een student binnen 10 werkdagen nagekeken moet worden. En ik weet dat het een drukke periode is, zit zelf tenslotte ook al een aantal jaren in het onderwijs. Ik verwacht ook geen reactie binnen een dag. Maar ik heb tenslotte aangegeven dat ik het voor een bepaalde datum wilde uitzetten. En toen ik na een week nog niets gehoord had, vervolgens twee herinneringsmailtjes gestuurd. Je kan inderdaad ook even mailen dat je weg bent, druk of wat dan ook (zoals jij hebt gedaan met jouw studenten), maar niets van dit alles. En op zich vind ik het wel opvallend, dat er nauwelijks studenten van mijn jaar die op tijd zijn afgestudeerd. In mijn leerroute, we waren met zijn vijfen, geen één! Ik weet nog dat we de laatste mastercollege hadden over het praktijkonderzoek, een half jaar voor het officiële afstuderen. Daar waren van de 150 studenten die aanwezig hadden moeten zijn (want aanwezigheidsplicht, is deel van je cijfer!), er misschien 40 aanwezig waren. En daarvan hadden op dat moment misschien maar 10 studenten plan deel 1 mee van hun praktijkonderzoek. Kun je nagaan. Volgens mij ben ik niet de enige die last heeft van de 'snelheid'. Ik hoor het veel om me heen. Mijn man was kwaad toen hij vandaag van deze mailwisseling hoorde, hij vond dat ik misschien maar een klacht in moest dienen bij de onderwijsinstelling. Maar of ik daar nou wat mee opschiet? Wil ook niet iedereen in het harnas jagen daarmee. Straks kan ik helemaal niet meer afstuderen. Maar ik snap in ieder geval niet hoe het kan dat ze als beste masterSen beoordeeld zijn bij de laatste visitatie. Ok, het niveau ligt vreselijk hoog voor een HBO vergeleken bij andere masterSen in Utrecht, maar de studentenbegeleiding laat echt te wensen over. En het kan zijn dat er in deze periode veel studenten wat inleveren, maar als de docenten het niet aankunnen. Dan zijn er teveel studenten en te weinig docenten.
dus die eerste lijsten waar je je een slag in de rondte om hebt gewerkt zijn veel later of helemaal niet aangekomen? en dan laten ze ook nog eens een hele tijd niks van zich horen? tjonge :x
Jawel hoor, die heb ik half april al opgestuurd. Maar omdat ik maar niets hoorde na de eerste keer feedback heb ik het nog eens kritisch door mijn man laten bekijken (hij doet ook regelmatig visitaties van hogescholen en scriptiegesprekken, dus hij heeft er wel kijk op), de boel toen aangepast en verstuurd naar de collega's. Die verbeterde versie heb ik gisteren nog maar eens opgestuurd. Ik had een vraag toegevoegd en de inleiding qua tekst wat aangepast. Dus het was niet eens zoveel...maar ja.