taalontwikkeling dreumes ruim 14 maanden

Discussion in 'Baby en dreumes' started by elliepellie, Mar 23, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. elliepellie

elliepellie Fanatiek lid

Jun 28, 2014
    1,887
    1,011
    113
    Female
    Pedagogisch medewerkster
    Venlo
    Hallo dames,

Mijn zoontje is ruim 14 maanden. Is een lekker ondeugend, vrolijk mannetje met een sterke eigen wil. Hij wordt 2 talig opgevoed (vader is duits)

Nu weet ik dat met 14 maanden er nog geen hele zinnen eruit moeten komen maar vraag me af of de taalontwikkeling wel gaat zoals het hoort.... hij brabbelt heel veel maar echte woordjes hoor ik erg weinig. Het enige woordje dat hij gericht zegt is "op" en soms "aaaai" als hij me aait. Papa en mama hoor iksporadisch.

Hij begrijpt wel heel veel want als ik liedjes zing dan doet hij de bewegingen na (klappen in de handjes etc)

Nu vraag ik me dus af of hij "laat" is of dat ik me druk zit te maken om niks. Ik ben soms bang dat hij niet gaat praten of dat hij woordjes gaat verleren.... ik ben dus op zoek naar ervaringsverhalen over kindjes die wat "later" waren met praten.

Alvast bedankt!

2. Kleintjuh85

Kleintjuh85 Fanatiek lid

Feb 5, 2014
    3,992
    2,283
    113
    Noord-Brabant
    Ik denk persoonlijk dat je je nog geen zorgen hoeft te maken. Ik hebben dochtertje van 15 maanden, zij zegt en praat ook nog niet echt veel. Sowieso geen zinnetjes. Ze klets wel veel in onverstaanbare babytaal. De woordjes die ze zegt zijn papa, opa, een variant die heel erg veel op de naam van onze hond lijkt "Jacky", zitten en drinken.
    Verder kan ze wel mama en oma zeggen maar dat zegt ze zelden. En als ze iets laat vallen is het oh oh. Voor de rest snapt ze wel veel dingen die ik vraag. Als ik bijvoorbeeld vraag waar is je sok, gaat ze die zoeken. Ze doet de kastdeurtjes dicht als ik daarom vraag.
    Ik denk dat het praten vanzelf komt en dat wij het kunnen ondersteunen door in gewone taal tegen hen te praten. Veel voorlezen en dingen benoemen. De een is hier gewoon veel sneller in de een ander kindje.

3. MiMully

MiMully Fanatiek lid

Jan 18, 2013
    2,405
    5
    38
    Female
    Kwaliteitsmanager
    Noorden van het land
    Heel normaal. Hier ook 2-talig (Fries en NL). Hier is dus ook een taalwijzer uitgedeeld bij de aangifte in het gemeentehuis. Hierin staat ook duidelijk dat kinderen die meertalig opgevoed worden, over het algemeen later gaan praten dan kinderen die in één taal worden opgevoed.

2-talig betekend voor alles twee woorden leren/onthouden/uitspreken. Dit is veel in zo'n klein koppie, dus zullen ze pas gaan "spreken" als ze dit voor zichzelf op een rijtje hebben. Ook dan zullen ze nog wel woorden "verkeerd" gebruiken. Dus verkeerde taal maar goede woord. Vaak is het wel zo dat ze in plaats van losse woorden, korte zinnen van 2-3 woorden gaan gebruiken zodra ze beginnen met praten. Ze slaan vaak de losse woorden wat over.

Dit is wat ik uit de taalwijzer heb gehaalt.

4. manamana

manamana Fanatiek lid

Apr 30, 2014
    1,372
    22
    38
    het Noorden
    Maak je geen zorgen. Onze oudste zei met 14 maanden ook nog maar amper wat, maar snel daarna leerde ze in hoog tempo allerlei woorden erbij. En nu praat ze heel goed (en heel veel :)).

5. Belle1984

Belle1984 Actief lid

Jan 14, 2013
    304
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ons dochtertje wordt ook tweetalig opgevoed, Nederlands en Russisch. Nu is ze bijna 21 maanden en begint ze echt heel snel woordjes te leren. Op 14 maanden was het ook enkel mama en papa en auto. Nu probeert ze elk woord te herhalen. Maar enkel nederlands. In het Russisch zegt ze enkel 'drinken'. Mijn man praat Russisch tegen haar en maakt zich zorgen dat ze te weinig Russische input krijgt om de taal goed te leren. Maar ik denk dat het gewoon allemaal heel veel is voor dat lieve kleine hoofdje. Ze hoort natuurlijk veel meer Nederlands (enkel Russisch met papa en de grootouders).

Ik denk dat het echt vanzelf goedkomt hoor. 14 maanden is echt nog vroeg, zeker als je 2talig opvoedt.

6. Fuddey

Fuddey VIP lid

Oct 6, 2015
    16,382
    12,678
    113
    Komt wel goed hoor met haar Russisch! Gewoon blijven aanbieden!

7. LW85

LW85 Fanatiek lid

Jun 24, 2012
    4,082
    604
    113
    Ik zou me nog niet druk maken. De taalontwikkeling kan met enorme sprongen gaan.

Hier was het met 14 maanden een paar woordjes (bal, papa, mama, opa, op, pap). Daar kwam steeds een nieuw woordje bij (appel, auto) en sinds hij ongeveer 20 maanden is praat hij de oren van ons hoofd.
    Hij is nu 22 maanden en zegt woorden als ziekenauto, vrachtwagen, pinguïn, enz. Zegt ook veel in tweewoordzinnen en soms zelfs drie (pap op, mama koken, papa ook mee).

Tussen de 20 en 22 maanden is hier echt een heeeeeele hoop gebeurd, waar het daarvoor maar beetje bij beetje was.

8. HooyoShimbir

HooyoShimbir Fanatiek lid

Aug 20, 2009
    4,390
    1,667
    113
    Female
    Randstad
    Oh daar zou ik me geen zorgen om maken. Je zoontje kan 2 woorden en dat is de minimum voor 18 maanden.

Mijn dochter van nu 20 maanden zegt nog niks, geen enkel woord ook geen papa of mama. Wij moeten nu wel t gehoor laten nakijken en met logopedie beginnen maar met 14 mnd is er nog niks aan de hand als ze niet praten.

9. Lies1611

Lies1611 VIP lid

Jun 3, 2013
    7,147
    3,174
    113
    Geen zorgen! Zo lang het begrip er maar is komt het vanzelf.
    Wij voeden voor tweetalig op en sinds ze 2 is komen er ineens hele zinnen uit.
    Met 1 jaar was het woordjes. Met 1.5-2 waren het twee woorden en sinds ze twee is komt ze ineens met "wow, Papa eten bijna op".

10. elliepellie

elliepellie Fanatiek lid

Jun 28, 2014
    1,887
    1,011
    113
    Female
    Pedagogisch medewerkster
    Venlo
    Dank jullie wel voor de reacties!

Ik weet eigenlijk dondersgoed dat het wel ok is. werk al 15 jaar in de kinderopvang haha, en daar maak ik me niet snel zorgen om de taalontwikkeling van kinderen omdat alle kinderen zich anders ontwikkelen... maar bij je eigen kind maak je je toch sneller druk ;) maar vind de ervaringen hier erg geruststellend en interessant.

Hij is ook met veel dingen tegelijk bezig. Begint met lopen en ligt flink voor in zijn fijne motoriek (stapelt 5 blokken) dus ook de taal zal wel goed komen :)

11. Jen30

Jen30 Niet meer actief

12. ikkie97

ikkie97 VIP lid

May 7, 2011
    10,899
    3,931
    113
    Met 14 mnd kan er nog vanalles hoor!
    Mijn dochter zei met 14 maanden alleen mem (fries) denk ik en misschien nog 1 of 2 woordjes. Voor dat ze 2 was maakte ze echter al zinnen van 2-3 woordjes dus het kan snel gaan.
    Onze kinderen worden ook tweetalig opgevoed (fries en nederlands) dus ook wel logisch dat het wat later op gang komt.
    Mijn zoontje is nu 17 mnd en zegt nog maar een paar woordjes, maar vooral klanken (boven is boo, bad is ba, bûten is boe). Ook praat hij af en toe russisch, zo wees hij laatst naar de pindakaas en zei 'p..k..'
    Wel grappig, dochter zei pas iets als ze het echt goed kon zeggen en hij brabbelt er op los, leuk om die verschillen te zien.

Zolang het taalbegrip goed is en ze wel echt communiceren (oogcontact, mimiek, wijzen, etc) zou ik me voorlopig geen zorgen maken.

13. Sneeuwvlokjes

Sneeuwvlokjes Fanatiek lid

Mar 12, 2014
    2,131
    1,210
    113
    Mijn zoon praatte met 14 mnd echt enorm veel!!! De hele dag: auto auto auto auto auto auto auto ;)

14. Elsa86

Elsa86 VIP lid

Jun 30, 2014
    6,569
    3,507
    113
    Mijn dochter is ook 14 maand en praat ook de hele dag, maar dan wel steeds dezelfde woordjes. Ya'a (onze hond heet Yara), bah, die en da. Ze begint ook met nee en ja. Papa en mama kan ze zeggen, maar doet ze bijna niet.

15. Lenteliefde

Lenteliefde Actief lid

Aug 22, 2015
    164
    14
    18
    NULL
    NULL
    Lijkt me helemaal prima hoor! En zeker voor een kind wat tweetalig wordt opgevoed! Ga maar na, voor elk woord/begrip twee verschillende woorden, dat is ook lastig te begrijpen voor die kleintjes. Geen zorgen, komt vanzelf goed.

16. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

Jan 9, 2013
    9,521
    3,739
    113
    Klinkt prima hoor! Was bij mijn zoontje op die leeftijd ook zo. Nog steeds is het veel gebrabbel en verder gewoon wat losse woordjes, hij zegt ook echt nog geen 2 woordjes achter elkaar. Denk dat hij nu ongeveer 20 woordjes spreekt, maar ik maak me er niet druk om, het zal vanzelf wel komen.
    Verder is zijn taalbegrip wel prima. Hij weet heel goed wat ik bedoel en kan opdrachtjes ook prima uitvoeren.
    Liedjes met gebaren e.d. kan hij ook heel goed mee doen.
    Dus ik zou zeggen, blijven stimuleren, alles wat je geeft/ aanneemt enz. blijven benoemen en dan gaan ze het vanzelf overnemen.

17. Noelle85

Noelle85 Fanatiek lid

Jul 8, 2013
    1,788
    491
    83
    Hier wordt ook alleen nog maar gebrabbeld. Wel heeft hij een paar keer 'hmm lekkah' gezegd, en koe. Maar dat is ook alweer een tijd terug en sindsdien ook niet meer gehoord. Als je aan hem vraagt of hij pappa of mamma na kan zeggen, begint ie spontaan te huilen...wist niet dat wij zulke slechte ouders waren ;)

Wel begrijpt hij een heleboel. Als je hem vraagt om iets te doen, of een bepaald speelgoed te pakken, dan doet hij dat altijd goed. En hij praat ook echt op verschillende intonaties in zijn brabbelzinnen, dus blijkbaar zegt hij wel echt iets. Alleen wát is nog niet duidelijk dus :D En dierengeluiden nadoen vindt hij wel weer leuk, dus dat doet hij wel.

18. elliepellie

elliepellie Fanatiek lid

Jun 28, 2014
    1,887
    1,011
    113
    Female
    Pedagogisch medewerkster
    Venlo
    Nu moet ik er ook bij vermelden dat ik zelf een hele late prater was.... of ja niemand verstond me tot ik 2,5 was.... ik had een eigen taal. Mijn ouders hebben het eens opgenomen en achterstevoren gespeeld om te kijken of dat het probleem was haha :D

Cb in die tijd heeft er nooit een punt van gemaakt... was "doodnormaal" toen.... nou denk dat ze tegenwoordig toch anders zijn

19. MamaLe

MamaLe Fanatiek lid

Mar 28, 2015
    1,998
    221
    63
    Hier eentje van 1,5 die zelfs nog geen papa of mama zegt. Bah, ja, nee, die, daar en wat dierengeluiden. Daarentegen snapt ze wel alles en is ze juist motorisch heel snel. Ach ik was zelf ook pas 2 toen ik begon te praten en dat is helemaal goed gekomen :D

20. podiki25

podiki25 Fanatiek lid

May 18, 2012
    3,897
    124
    63
    Tandheelkunde
    Barcelona
    Onze kindjes worden actief 2-talig opgevoed en passief 3-talig. Ik spreek nederlands met hen, mijn vriend catalaans en onder ons spreken we spaans (castiliaans). Mijn moeder woont bij ons en zij spreekt engels met mijn vriend, dus dat er ook nog eens bij.
    Mijn zoontje sprak wat later dan de andere kindjes, zei wel mama en papa voor hij 1 jaar was maar dan was het een tijdje stil, leek hij ineens geen andere woordjes erbij te leren. Na een paar maanden kwam "ka" (kaas) erbij en "abi" (avi, naam voor zijn opa in het catalaans) en dan weer niets. Rond 18 maanden gingen we op reis voor 2 weken en ineens kwam het in een sneltrein (denk ook door de nieuwe indrukken en zo). Nu spreekt hij vrij goed in het nederlands en catalaans. Wel meer nederlands dan catalaans maar goed. De pediater en de juf zeggen dat hij vrij goed kan praten voor een kind dat 2-talig opgevoed wordt. En eigenlijk 3-talig. Mijn dochtertje brabbelt meer en op 5 maanden zei ze al "ne" en schudde met haar hoofdje als ze iets niet wou, nu zegt ze ja, nee, dat, mama, papa, poe (poes), mmmmma (=oma en ze wijst dan naar oma). Af en toe komen er ook andere woordjes uit zoals "spele" (dan gaat ze op haar speelkleed zitten om te spelen). Maar ik weet nog niet of dat echt bewust is of niet.

Share This Page