Hallo allemaal, Heb even een vraagje. Mijn dochtertje van 1,5 vind tanden poetsen een drama. Ik probeer het eerst rustig te doen wanneer zij nog even TV kijkt. Maar al snel wipt ze van mijn schoot af en loopt ze weg. Heb het ook al geprobeerd met een knuffel erbij. Zij gaat dan de tanden poetsen van de knuffel en ik "stiekem" die van haar. Maar ook daar trapt ze niet meer in. Gisteren heb ik haar dan op den duur ook weer in de houtgreep moeten houden. Ze brult dan de hele boel bij elkaar. Echt heel zielig. Maar tanden poetsen is toch belangrijk. Het zit mij alleen niet lekker dat ik haar zo vast moet houden om even haar tanden te poetsen. Vind het zo sneu dat zo overstuur raakt en dan ook nog voor het slapen. Hebben jullie nog tips? Gebruik gewoon een peuter tandenborstelen en peutertandpasta van Elmex. Zat er al wel over te denken om tijdelijk tandpasta met een andere smaak te kopen. HELP! Alvast bedankt! Liefs, Iwish
Herkenbaar. Wij laten zoontjelief eerst zelf poetsen (kauwen op de tandenborstel), daarna doen wij het (vaak met veel protest maar dan is er in ieder geval al iets gedaan). We zingen er een liedje bij en prijzen hem als hij goed z'n mond open doet en als het voorbij is. Ook proberen we zoveel mogelijk het goeie voorbeeld te geven door zelf ook tanden te poetsen. Maar het blijft een onaangenaam moment op de dag
Hier ook eventjes gehad maar dat kwam achteraf omdat haar boven hoektandjes en 3 kiezen door kwamen en sinds gisteren mag ik weer bij haar poetsen en ja in de houdgreep is niet leuk maar het moet en ze was het daarna ook weer zo vergeten als je nadien de tandenborstel nog even geeft om zelluf te poetsen. Maar wat ik wel gedaan heb, een wekkertje in de badkamer die na 2 minuten afgaat en dat is dan voor mij (heb ik niet nodig maar vind het belangrijk voor dochter straks) maar zo leert zij al te herkennen dat ze moet door poetsen tot het wekkertje afgaat spelenderwijs en zij mag smorgens wanneer ik poets zelf 'poetsen' en savonds voor het naar bed gaan zet ik voor haar het wekkerte op 10 sec en poets ik gauw even en daarna mag zij weer en ze vind het ook helemaal het einde dus misschien ook mede door het wekkertje dat ik nu weer mag poetsen bij haar?
Toen ik begon met tandenpoetsen bij mn dochtertje, was het ook een drama. Nu vind ze het helemaal geweldig. Om te beginnen heb ik tandpast met een smaakje gekocht, de normale vond ze vies. Als we haar tandjes poetsen, maken we er een heel feestje van, met liedjes zingen en gekke geluidjes maken. Dat vind ze prachtig. In ons geval werkt afleiden op een hele positieve manier. Inmiddels zijn we een paar maanden verder en kunnen we 'normaal' doen tijdens het tandenpoetsen. Wel krijgt ze van ons nog een daverend applaus als ze klaar is, dan zit ze te glunderen in haar stoel. Wij laten haar ook weleens haar eigen tandjes poetsen, of die van ons. Prachtig vind ze dat. Dus, proberen een spelletje ervan te maken en dat ze het niet zien als iets vervelend. Succes!
mijn dochter is 11 maanden maar ook hier een drama hoor. Eerst voor de spiegel maar dat was na 2x ook weer niet meer leuk. Nu zit ze op de comode en gaat ze zelf haar tandjes poetsen (op borstel bijten) en dan doe ik het als ze zit. Wil ze niet dan leg ik haar neer in de houtgreep. Haar tanden moeten toch gepoetst worden, ze heeft er nog maar 2.. zie er al tegen op als ze meer tandjes krijgt
2 tandenborstels, Zij poetst mijn tanden ik de hare ziet er niet uit en ik heb af en toe de tandenborstel in mn keel hangen maar ze lacht erbij en sindsdien is tandenpoetsen een feestje ipv strijd
Ja, heel herkenbaar. Can vond het ook niks, maar het hoort er nu eenmaal bij. Even laten spelen met de tandenborstel of hem meenemen as je zelf je tanden gaat poetsen of in bad ook de tanenborstel geven om mee te "spelen". Maar in elk geval wel consequent blijven en gewoon blijven doen, op een gegeven moment hebben ze wel door dat het geen pijn doet en dat dat het er nu eenmaal bij hoort. Maar hier gaat het nog steeds de ene keer beter dan de andere keer.
Ja hier ook een draakje hoor, maar ja, hij moet toch tandenpoetsen! En dat weet hij nu ook wel. Hij laat het nu redelijk gelaten over zich heen komen als hij goede zin heeft, en anders jengelt hij er nog wel een beetje bij, maar echte weerstand biedt hij niet meer hihi.
Hé dames, Bedankt voor jullie leuke reacties. Ben blij dat ik niet de enige ben met dit probleem. Ik vind het idee van zij mijn tanden poetsen en ik de hare ook erg leuk. Misschien vanavond maar even proberen. Het is ook zo moeilijk om die kleine tandjes te poetsen. Ik denk dat het misschien ook wel komt omdat er weer kiezen doorkomen. Zitten een paar bobbeltjes op de onderkaak. Het zal ook allemaal wel goed komen hoor, maar vind het zo vervelend om haar zo overstuur te zien vlak voor het slapen gaan. Vannacht werd ze om 03.30u ineens huilend wakker. Ben even heengegaan. Heb haar er even uitgehaald en geknuffeld. Daarna weer in bed gelegd. Papa heeft nog even een extra knuffeldier uit de kamer en gehaald. En na een dikke kus van papa sliep ze weer heerlijk verder...wij iets minder...*zucht* Je gaat er dan toch op liggen wachten, dat ze weer gaat huilen. Geen idee wat er aan de hand was. Ze heeft het sinds een week of 2 af en toe. Gelukkig slaapt ze dan wel weer verder. Maar dacht vannacht, straks heeft een tandenpoetsnachtmerrie gehad? Hahaha! Liefs, Iwish
Hier ook al heel lang (denk meer dan een jaar) een tandenpoetsdrama. Van alles geprobeerd, onder de douche, voor de wastafel, staand op de grond. Uiteindelijk is het de kinderstoel geworden, kan hij tenminste niet weglopen. We hebben echt alles geprobeerd, onder dwang (verschrikkelijk vond ik dat!), tandenborstel met muziek, liedjes zingen, TV aan, zelf laten doen, 2 borstels (1 voor hem en 1 voor ons). Nu gaat het wat beter. Ruben zit in een kinderstoel aan de eettafel, mag het eerst zelf doen en dan doen wij het. Ondertussen speel ik "komt een muisje aangelopen" met hem. En hij heeft Teletubbies tandpasta (van Prodent). Ook mag hij na het tandenpoetsen een sticker plakken, en als zijn A4tje vol is krijgt hij een klein kadootje. Heb ook vaak gehoord "wennen ze vanzelf aan". Hier ging die vlieger niet op, na meer dan een jaar was het nog steeds drama helaas... CB adviseerde trouwens om het toch maar onder dwang te doen dan, want tja, zijn tanden moeten wel gepoetst worden
Toen Ruben zijn kiezen doorkwamen was hij ook vaak 's nachts wakker. Toen alles erdoor was, waren de nachtelijke avonturen ook voorbij (hij was elke nacht dan 2 a 3 uur wakker, aan 1 stuk)
Onze dochter van bijna anderhalf jaar heeft opeens ook zo'n moeite met het poetsen. Ik denk dat het komt omdat haar mond erg pijn doet bij het poetsen, tandje nr. 9 heeft zich namelijk aangekondigd. Ze roept al auw als ze d'r tandenborstel ziet.
Iwish heeft ze last van tandjes? Kirsten heeft dat wel is als haar tanden doorkomen dat ze snachts ineens wakker wordt van de pijn. Of ze heeft een droom gehad..
Iris vond t nooit een probleem, maar de laatste tijd weer wel... Ze krijgt ook d'r laatste kiezen; ms is dat het. Wat hier helpt; ze noemt op wat ze allemaal die dag heeft gegeten en ik ga 'op zoek' en poets t weg; vindt ze erg grappig en interessant.