Ontslagbrief

Discussie in 'De lounge' gestart door SushiLover123, 27 jun 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Wat zet je er in?

1. niet reden van ontslag noemen, niet bedanken/succes wensen

2. wel reden van ontslag noemen, niet bedanken/succes wensen

3. niet reden van ontslag noemen, wel bedanken/succes wensen

4. wel reden van ontslag noemen, wel bedanken/succes wensen

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Ik ben bezig met het schrijven van mijn ontslagbrief. Ik ga niet op een vervelende manier weg, er is geen conflict. Het viel me op, dat in de meeste voorbeelden steeds de reden van ontslag wordt gegeven. Ook eindigt de brief vaak met een bedankje en/of succes. Zelf ben ik geneigd deze dingen er niet in te zetten en het zakelijk en to-the-point te houden. Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden.

Zie ook de poll.
    - wel/niet reden van ontslag noemen
    - wel/niet bedanken/succes wensen

2. sjorsje

sjorsje VIP lid

17 aug 2007
    11.363
    268
    83
    Noord-Brabant
    Ik zou het ook zakelijk houden.

3. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Als alles gewoon goed was en je op een normale manier weg gaat zou ik het wel gewoon netjes melden waarom je weg gaat en zou ze ook succes verder wensen.

Maar ik ben met dat soort dingen liever gewoon eerlijk en ik vind het netjes.

4. cd28

cd28 Fanatiek lid

25 jul 2012
    1.344
    106
    63
    Als je er goed weg gaat zou ik de brief zakelijk houden en dan de brief persoonlijk afgeven en dan de reden melden.
    Succes wensen vind ik niet nodig.

5. MamaBenjamin

MamaBenjamin Niet meer actief

Kleine moeite om het er in te zetten toch?
    Als je iemand tegenkomt en je bedankt hem voor de leuke jaren, zou ik dat ook in een brief zetten. Ik vind het netter staan, meer de eer aan jezelf houden zeg maar.
    De reden van ontslag zou ik er ook bij zetten, maar meer voor eventuele toekomstige zaken. Altijd fijn om zwart op wit te hebben waarom jíj de overeenkomst opzegt.

6. berbel

berbel Fanatiek lid

25 nov 2005
    2.800
    96
    48
    Je kan toch opzeggen met een reden (tenzij je die niet wil noemen) en bedanken voor de afgelopen tijd is toch geen moeite, succes wensen zou ik niet doen.

7. riean

riean VIP lid

21 apr 2014
    5.804
    7.399
    113
    Als het goed is weet je leidinggevende wel waarom je weggaat en bedank je haar face-to-face wel. Tenminste, dat heb ik toen wel gedaan. Ze wist ook al langer dat ik weg wilde, ze was mijn referent. Dus heb ik maar 2 zinnen gebruikt voor mijn ontslag brief. Die was alleen maar voor het dossier en personeelszaken, die mensen kende ik toch niet :)

8. Allesofniets

Allesofniets Niet meer actief

Ik zou het wel zeggen (reden voor ontslag) zo kunnen hun er misschien wat van leren?(weet de reden natuurlijk niet)

9. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.092
    7.843
    113
    Ik heb gekozen voor niet reden ontslag noemen en wel bedanken. Ik heb namelijk altijd gewoon persoonlijk aan mijn leidinggevende meegedeeld waarom ik ontslag ging nemen, en dan ook altijd uitglegd waarom. De brief is dan slechts een formaliteit om je dossier af te kunnen sluiten. Ik schrijf meestal iets in de trant van: "Langs deze weg wil ik graag per (datum) mijn dienstverband opzeggen waarmee het einde dienstverband effectief op (datum) ingaat. Ik wil u bedanken voor de prettige samenwerking en wens het bedrijf veel succes toe in de verder toekomst. Hoogachtend, ikke)"

Het hoeft ook weer geen boek te worden :D

10. angel229

angel229 Niet meer actief

Ik heb twee keer ontslag genomen zonder vervelende omstandigheden. Ik kreeg er gewoon een betere baan voor terug. Ik heb de reden wel genoemd, maar dat was dan ook, vermoed ik, al mondeling besproken en heb me bedankt, succes gewenst etc.

11. evelien69

evelien69 VIP lid

16 sep 2007
    5.531
    3
    38
    verzorgende
    Ik zou het wel doen, omdat je in de toekomst ooit nog eens afhankelijk bent van referenties. Of er misschien wel ooit weer sollociteerd, daarom zou ik het transparant af willen sluiten.

12. Petra82

Petra82 Fanatiek lid

10 jul 2008
    1.619
    1.332
    113
    Westland
    Het doet vast geen zeer om de brief een beetje persoonlijk te maken. Jouwe kikkers genoeg in het zakenleven.

13. Vrolijkheid

Vrolijkheid Niet meer actief

Als je goed weg gaat zou ik gewoon de reden benoemen en ik zou bedanken en succes wensen. Je netwerk is een belangrijk goed en je weet nooit waar je mensen weer tegen komt. Dus ik ben zelf altijd van mening dat je het beste alles zo netjes mogelijk kan afhandelen.

14. Melliemuis

Melliemuis Fanatiek lid

28 apr 2014
    1.314
    0
    36
    Across the pond
    Ligt natuurlijk aan de situatie. Als je het naar je zin hebt gehad is een bedankje natuurlijk wel op zijn plaats lijkt mij. Als je je reden prive wil houden kan dat natuurlijk best. Het is tenslotte je werk, en niet je familie haha.

15. Mamaatje81

Mamaatje81 Fanatiek lid

29 okt 2013
    1.046
    0
    0
    NULL
    NULL
    Geen reden en geen succes wensen. Wel bedanken voor de samenwerking.

16. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Hier volgt altijd een exit gesprek. Mijn directe leidinggevende weet verder ook hoe het zit.

17. Zomerrr

Zomerrr VIP lid

5 jun 2011
    5.097
    503
    113
    Op mijn werk vind er ook altijd een exit gesprek plaats.
    Door bijna elke vertrekkende collega word er als nog vaak derden in de ontslagbrief genoemd.

Is er een reden dat je het liever niet in een brief zet?

18. alamea

alamea Fanatiek lid

15 jan 2013
    1.270
    0
    0
    Ik heb nooit een reden genoemd in mijn ontslagbrieven, alleen dat ik bij deze mijn ontslag indien en met respect voor de opzegtermijn van x aantal maanden de datum van uitdiensttreding noemen.

Geen succesjes, geen verwensingen, to the point en formeel.

19. LieseLeentje

LieseLeentje VIP lid

18 sep 2008
    5.406
    138
    63
    Vrouw
    Toen ik van functie en vestiging wisselde moest ik formeel mijn ontslag indienen, hier is niks in vermeld, was puur voor het dossier en is tegelijkertijd met mijn nieuwe contract erin gegaan.

Toen ik uiteindelijk echt vertrok moest er wel een ontslag reden instaan voor het UWV. Ontslag met wederzijds goedvinden, deze was opgesteld door de advocaat van het bedrijf.

Ik vind het meer een persoonlijk iets, succes wensen/bedanken doe je denk ik meer "persoonlijk" dan in een brief.

20. rums

rums Niet meer actief

toen ik mijn ontslag indiende heb ik alleen datum van uit dienst gaan vermeld. Ook geen succes gewenst of wat dan ook (was een grote organisatie). En ook niet verteld wat de reden van ontslag was omdat het dan eenmaal zwart op wit staat.

Deel Deze Pagina