Optimel en diabetes

Discussion in 'De lounge' started by Peetj, Sep 23, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Peetj

Peetj Bekend lid

May 28, 2013
    753
    0
    0
    Dit wil ik even onder de aandacht brengen.
    Ik plaatste gisteren dit bericht op de facebook pagina van Optimel, naar aanleiding van een incident met een cliënt na het drinken van 1 glas Optimel Puur.
    Optimel heeft inmiddels de informatie op de site aangepast, erg netjes.

'Beste Optimel,

Ik zelf geniet regelmatig van jullie dranken.
    Nu kreeg ik gisteren op mijn werk te maken met een cliënt met diabetes. Deze mevrouw had Optimel Puur aangeschaft omdat het aangeprezen zou worden als geschikt voor suikerpatiënten.
    Dit heb ik ook nog even op jullie site nagekeken: 'Ja, Optimel is geschikt voor mensen met suikerziekte. Mensen met suikerziekte moeten letten op de hoeveelheid koolhydraten die zij op een dag gebruiken. Tevens is het handhaven of bereiken van een gezond lichaamsgewicht van groot belang. Omdat Optimel geen vet en geen toegevoegde suikers bevat, kan het prima gebruikt worden door mensen met suikerziekte. Eén portie Optimel drink, yoghurt of kwark (150 ml.) bevat 7 gram koolhydraten, dit is vergelijkbaar met 1 beker melk of yoghurt. Optimel vla bevat per portie (150 ml) 14 gram koolhydraten.'

Mensen met diabetes moeten inderdaad letten op de koolhydraten, belangrijker zijn de koolhydraten die suikers zijn.
    In 100 ml karnemelk zit bijvoorbeeld 3,5 gram koolhydraten, waarvan er geen suikers zijn. In reguliere Optimel per 100ml: 4,1gram waarvan 3,6gram suikers. In de 'zo gezond' aangeprezen Optimel Puur, zit zelfs meer suiker dan in de reguliere Optimel:4,3 gr waarvan 4,1 gr suikers per 100ml.
    Natuurlijk snap ik dat aan Optimel Puur geen suikers of zoetstoffen zijn toegevoegd, maar er zitten 'van nature' meer dan genoeg suikers in.
    Ik ben van mening dat het verkeerd is om jullie producten aan te prijzen als zijnde geschikt voor diabetici. Hierdoor kreeg mijn cliënt na het drinken van een glas Optimel Puur een bloedsuiker van 17.0 mmol/l, dit lijkt mij niet de bedoeling.'

2. Appelgebakje

Appelgebakje Bekend lid

Feb 21, 2013
    950
    0
    16
    Management assistent/secretaresse
    Veenendaal
    Goede actie van jou :)

3. Peetj

Peetj Bekend lid

May 28, 2013
    753
    0
    0
    Ja goed hé ;)
    Ik hou daar wel van haha.. Was bij de cliënt en ze vertelde het aan me, dus vroeg haar of ik het pak mee mocht nemen om het eea uit te zoeken..
    Vind het ook wel grappig dat in Optimel Puur méér suiker zit dan in gewone Optimel

4. angel229

angel229 Niet meer actief

Super!! Iedereen meent maar altijd dat optimel zo gezond is. En dan hebben we het nog niet eens over de zoetstoffen!

Wat was de reactie van optimel?

5. Peetj

Peetj Bekend lid

May 28, 2013
    753
    0
    0
    Hoi ***, bedankt voor je bericht. Je hebt gelijk, excuses voor het ongemak. We hebben deze informatie inmiddels van onze website gehaald. Groetjes van Optimel

6. Kellebel1987

Kellebel1987 Fanatiek lid

Mar 20, 2013
    2,583
    16
    38
    NULL
    NULL
    Wow eindelijk ook iemand die weet dat niet (overmatig) vet de boosdoener is maar ook koohydraten! :)

7. Peetj

Peetj Bekend lid

May 28, 2013
    753
    0
    0
    Nou, ben zelf absoluut geen boegbeeld voor een gezonde levensstijl hoor! Mijn probleem was meer dat diabeten op het verkeerde been gezet worden en er zo ongelukken kunnen gebeuren ;)

8. Annabel274

Annabel274 Fanatiek lid

Jul 19, 2012
    2,370
    109
    63
    Toevallig heb ik zitten twijfelen of ik optimel moest mailen.
    ik ben aan de lijn, en had eens die nieuwe optimel gekocht. Zit ik thuis de achterkanten te vergelijken, en zie ik precies hetzelfde als jij. Ik nog naar mn vriend toe, om het te dubbel- checken (ik kan niet zo goed rekenen, al was dit wel heel simpel) en die gaf me idd gelijk.

Tof dat jij wel gemaild hebt!

9. Peetj

Peetj Bekend lid

May 28, 2013
    753
    0
    0
    Expres op facebook gedaan, dan zijn ze vaak sneller met reageren en vriendelijker omdat het openbaar is ;)

10. Rosao

Rosao VIP lid

Nov 3, 2007
    12,893
    1,390
    113
    Wat stom zeg dat er meer suiker in zit... ik dacht eindelijk eens iets waar ze gewoon matig met suiker zijn ipv overal maar zoetstof in dumpen... niet dus! Goed dat je het hebt aangekaart!

11. Emmeken36

Emmeken36 Bekend lid

Nov 12, 2008
    874
    0
    0
    In optimel puur zitten inderdaad geen zoetstoffen of 'toegevoegde suikers' maar...........wel appelsap, heb hier de citrusvariant gehad en daar zat meer appel in dan citrus. Die appelsap gebruiken ze om het zoet te maken, tsja dan zitten er geen toegevoegde suikers in maar appelsap is van zichzelf mierzoet. Dus in de puur zitten uiteindelijk toch meer suikers dan in de normale variant (al smaakt het wel een stuk minder zoet)

12. pluk

pluk VIP lid

Dec 13, 2005
    16,246
    4,479
    113
    Wij hadden hier afgelopen weekend de perzik variant, kijk op het pak zit er maar 1 % perzik in en de rest was dus appel (sap).

Maar wij hadden hem gehaald omdat er een 35% korting sticker op zat (was bijna aan de datum), niet om de lijn en al helemaal niet omdat er iemand diabetes is.

Mijn vader is wel diabeet en eet soms bij ons, ik had er dus al over na zitten te denken om dit een keer te halen ipv zijn karnemelk, maar dat gaan we dus maar mooi niet doen. Godsamme zeg zou hem nog ongewild het ziekenhuis in helpen ook.

13. Bluesky

Bluesky VIP lid

Oct 1, 2007
    5,941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Ik zat me bij de reclame op tv al af te vragen waar ze het dan mee gezoet hadden. Appelsap dus... Ja, zo kan ik het ook... ;)

Ik heb in mijn werk veel met diabeten te maken dus het is altijd handig om dit soort dingen te weten. Dank je!

14. Emmeken36

Emmeken36 Bekend lid

Nov 12, 2008
    874
    0
    0
    Het verradelijke aan deze Puur variant is dus wel dat hij stukken minder zoet smaakt dan de gewone met zoetstoffen gezoete variant. Da's voor diabeten wel link.

Verder is er op zich niet zo heel veel mis mee en zou ik deze puur op zich wel aan m'n kinderen 'durven' geven (die met zoetstoffen dus echt niet) want er zitten dus inderdaad geen zoetstoffen in en een stuk minder suiker in dan in de gewone yoki etc. dus hij smaakt ook niet zo mierzoet. Maar ik heb geen drinkyoghurt liefhebbers hier (appelsap lusten ze wel ;))

15. Smikkel

Smikkel Actief lid

Mar 25, 2011
    207
    1
    18
    NULL
    NULL
    Ik zou 'm ook inderdaad wel aan m'n dochtertje geven. Heb toch altijd nog liever dat ze appelsap drinkt dan ranja bijv. En omdat hier appelsap aan toegevoegd is zou ik het rustig geven, mi. gewoon een fruitsap. Suiker en zoetstoffen vind ik toch serieus wel echt slechter dan appel/fruitsap.

Dit is los van wat de gevolgen voor diabeten zijn.

16. pluk

pluk VIP lid

Dec 13, 2005
    16,246
    4,479
    113
    Dat wou ik net zeggen, mijn kinderen mogen het ook rustig drinken hoor als ze het lekker vinden, die ondervinden er geen lichamelijke gevolgen van.

Maar zou mijn vader het willen drinken dan zou hij dit toch eerst in zijn dagschema moeten gaan passen en dan is de tekst geschikt voor diabetes patiënten toch wel redelijk misleidend.

17. Kellebel1987

Kellebel1987 Fanatiek lid

Mar 20, 2013
    2,583
    16
    38
    NULL
    NULL
    Haha dat maakt me niet uit! Veel verpleegkundigen kijken ook niet verder dan hun neus lang is of denken hier ook niet verder over na en denken alleen maar dat suikers de boosdoeners zijn, terwijl het veel meer is dan alleen de suiker... :D

18. Woefje85

Woefje85 Fanatiek lid

Feb 3, 2011
    3,396
    0
    0
    OV
    Lekker puur dus:p.
    Goeie actie!

19. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

Mar 27, 2008
    8,128
    1,682
    113
    Ok! Ik weet nog dat ik tijdens de zwangerschap van mijn jongste zwangerschapsdiabetes had en van optimel VLOOG mijn glucose omhoog.

Share This Page