Trachitol

Discussion in 'De lounge' started by zwangerregnawz, Aug 16, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. zwangerregnawz

zwangerregnawz Bekend lid

Jun 12, 2010
    907
    27
    28
    Lieve vrouwen,

Ik had gisteren wat tips gevraagd voor mijn keelpijn.
    En toen kwam er een paar keer trachitol voorbij vliegen.
    Nu had ik manlief dit laten halen, maar toch nog even de bijsluiter gelezen.

Maaaarrrr... dit mag je NIET nemen tijdens borstvoeding ed.

Trachitol - Medicijnen & Bijsluiters - ConsuMed

Wou dit toch even melden ter info..

Liefs, Cassida

2. popje

popje VIP lid

Jul 20, 2006
    7,339
    269
    83
    NH
    O ja,
    Tegen mij zeiden ze van dat dit onschuldig was en rustig ik kon nemen tijdens zwangerschap en BV geven :|
    omdat stepsels niet mag

3. zwangerregnawz

Jun 12, 2010
    907
    27
    28
    Ja zon HA had ik eerst ook.. maar goed de schreef ook teerzalf voor aan mijn oudste voor een paar hardnekkige puistjes... :( De apotheker zei toen we dat recept op kwamen halen of de HA wel goed gekeken had omdat het net zoiets was als met een kanon een mug dood schieten... ;)

Daarom hou ik mij toch liever aan de bijsluiters.. dat zijn de fabrikanten van de desbetreffende middelen en zetten dat er niet voor niets in... lijkt me...

Ik vind het eigenlijk erg raar dat artsen/assistenten/apothekers zo los kunnen zijn.. "ah joh, dat kan niet zon kwaad..." Miss ligt het er ook maar net aan wat de persoonlijkheid is van die persoon.. Zo ben ik erg voorzichtig met medicijnen, maar ook met alles eigenlijk.. nooit in rokerige omgeving voor 2nd hand smoking (ik heb zelf 8 jaar gerookt en merk toch erg veel verschil in mijn gezondheid), strikt geen alcohol, ook geen slokje met bv oud en nieuw.. (wel als ik geen bv meer geef hoor ;)) niet nagels lakken bij mijn kindertjes in de buurt.. Sommigen vinden mij miss wat overdreven... Maar goed, de jaren dat ik mijn meiden hun ontwikkeling zo goed en gezond mogelijk kan geven die pak ik... En wat zijn die paar jaar nou op mijn verdere leven??

haha beetje afwijkend verhaaltje geworden...
    maar ben wel benieuw hoe anderen zijn met omgevingsfactoren (roken, schilderen ed) medicijnen (eigen gebruik en voor het kind) zelf roken en drinken enzovoorts..

4. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,177
    35,854
    113
    De bijsluiters zeggen ook niet alles, omdat fabrikanten zich indekken tegen evt gevolgen van (verkeerd) gebruik.

Als je in het vervolg twijfelt over gebruik van medicijnen bij borstvoeding kun je deze lijst bekijken, die houd ik zelf altijd aan.

Mijn ha gaf ook aan dat ibuprofen niet samengaat met bv, maar deze lijst en de lk gaf aan dat het best kan, dus dan geloof ik die liever.

5. zwangerregnawz

Jun 12, 2010
    907
    27
    28
    Dat is ook zeker zo, maar als er een risico is, of nog niet goed onderzocht of er bijwerkingen kunnen zijn, dan zetten ze dat in de bijsluiter. Als er gewoon veilig gebruik van gemaakt kan worden, dan hoeven ze het er ook niet in te zetten.. Lijkt mij?
    Ik ben daar erg gedreven in hoor, ik weet het...

6. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,177
    35,854
    113
    @cassida: ik zie het toch anders. Fabrikanten willen gewoon nergens voor aansprakelijk worden kunnen gesteld.

7. Melanie86

Melanie86 Fanatiek lid

Nov 26, 2009
    3,766
    0
    36
    Bijsluiters kloppen wat dat betreft niet altijd. Fabrikanten dekken zich altijd in. Zullen er sneller in zetten dat het niet mag bij zwangerschap/borstvoeding, dan dat het wel mag.

Als ik op consumed kijk staat er dat het niet bewezen is dat het veilig is. (maar het is ook niet bewezen dat het onveilig is)

8. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

Apr 11, 2008
    10,680
    3,692
    113
    Bijsluiters moeten (is verplicht) informatie geven over ALLE bijwerkingen die KUNNEN voorkomen. Ik persoonlijk lees geen bijsluiters, als je alles leest kan je van paracetamol al problemen krijgen. Ik ga uit van de kunde van mijn arts, met als backup the apotheker, want daar zijn ze voor. Een goede apotheker zal in geval van twijfel altijd met artsen overleggen en eventueel een alternatief voorleggen (en zo te lezen heeft jou apotheker dan dus gedaan).

Maar verders moet je je niet al te druk maken over dergelijke dingen. Er is altijd onderzocht of er bijwerkingen zijn overigens, maar de meeste zijn zeldzaam tot zeer zeldzaam. Echt ernstige bijwerkingen moeten door de arts met de patient besproken worden lijkt mij.

9. zwangerregnawz

Jun 12, 2010
    907
    27
    28
    Dat is ook wel zo, maar ik heb het niet over de mogelijke bijwerkingen. Alleen er staat een kopje in elke bijsluiter: gebruik tijdens zwangerschap / borstvoeding.

Nou staat er in de meeste gevallen dat je het wel mag gebruiken maar in overleg met een arts. Maar in dit geval staat er expliciet: niet gebruiken.

En dan vraag ik me af in hoeverre je de teksten idd nou serieus moet nemen.

Agg ja.. mijn keelpijn is al weer aan het afzakken :p dus ik ben ook niet meer zoekende.. gehe

Tqs voor jullie reacties..

10. zilvervosje

zilvervosje Fanatiek lid

Jul 30, 2009
    3,133
    3
    38
    docent
    Midden van Nederland
    Hoi Cassida,

Ik wilde net opschrijven dat saliethee en honing fijn zijn. Salie werkt licht ontsmettend, de honing ook. Je kan er ook kamille door doen om je keel te verzachten. Ipv strepsils kan je ook dropjes nemen of zuurtjes (geen dropjes als je zwanger bent met hoge bloeddruk, natuurlijk), om je keel te smeren. Veel drinken.

Maar gelukkig zakt de keelpijn al. Volgens mij heerst er weer eens een fijn griepje, wij hebben ook een beetje keelpijn (vooral onze mup).

Share This Page