Al sinds een aantal maanden, denk 3 ofzo, heb ik last van heel erg haaruitval. Het is niet dat ik hele plukken eruit pak of kam ofzo, maar wel haal ik bossen eruit met borstelen of als ik met mijn hand erdoor ga. In het eerste jaar na de bevalling had ik het ook, maar, zoals de kapper ook al zei, dit is normaal tot ongeveer een jaar na de bevalling. Toen is het denk ik rond vorig jaar december echt opgehouden. Maar nu dus weer... 's ochtends ligt mijn hele kussen er onder, ik borstel mijn haar maar op de bad rand zodat het niet in de hele badkamer ligt en met haarwassen haal ik er zoveel uit dat ik er zo een toupetje van zou kunnen maken... Herkent iemand dit of heeft iemand tips...??? Vorig jaar al van de kapper de tip gehad om Vit. B tabletten te slikken, dus dat neem ik al bijna dagelijks.
Heb je stress? (wie niet ) ik heb dit ook heel erg gehad, anderhalf jaar na de bevalling. Ik denk hier aan combinatie stoppen met pil en alle drukte rondom het hebben van een kind (de eerste is nu 6). Het kan zich vaak later pas uiten namelijk. Ik neem sowieso altijd een huid, haar en nagel supplement, van The Vitaminstore (zitten alle B vitamines in maar ook de belangrijke voor het haar zoals Biotine) eigen merk en ook ijzertabletten van Floradix. Extra vitamine C kan ook geen kwaad en magnesium is ook goed. Je kan sowieso even een bloedtest laten doen bij de huisarts en misschien kan je bij jezelf nagaan of je te korten hebt aan vitamines. Pfff...kan er een boek over schrijven. Heb toen mijn haar kort laten knippen zodat het minder opviel, mijn staart was inmiddels non existent dus...nu valt het nog steeds erg uit maar ik weet dat een vrouw niet zo snel kaal wordt dus...ik probeer me maar geen zorgen te maken. Soms gaat het een hele tijd beter dus...zo gezond mogelijk leven, vitamines en mineralen aanvullen, sporten en stresshormonen kwijtraken. Veel sterkte, Charlie
kan zoveel zijn stress, te kort aan biotine (vitamine b7, H) komt vooral door diëten of door eenzijdige voeding. medicijnen kunnnen oorzaak zijn als je die gebruikt.
Vitamine B12 kun je het beste in combinatie met vitamine C slikken. Dan neem je de B12 beter op. En ga even langs de huisarts. Ik heb het altijd als ik ijzertekort heb.
Ik herken het wel. Nu heb ik het omdat ik pas bevallen ben, maar ik heb het ook met seizoenswisselingen en als ik heel erg gestressed ben. Dit laatste is gelukkig heel lang geleden geweest. Ik probeer er zo weinig mogelijk aan te doen en het met rust te laten. Ik steek het wel vaak op in een staart of knotje, dan heb ik er het minst last van, maar eigenlijk is dat ook niet goed. Vitamines zijn idd wel goed.
Bedankt allemaal voor de reacties! Tja stress zou het een beetje kunnen zijn ivm half jaar geen werk hebben gehad, ben nu net weer begonnen dus wie weet helpt dat ook al. Vitamines, slik ik dus al wel maar misschien niet de goede. Heb gewoon B12 eigen merk maar dus niet specifiek op huid haar nagels. Ook ben ik in maart gestopt met de pil, maar toen had ik er niet direct last van. Goed om te weten ook dat het zich pas later kan uiten weer. Ik ga proberen de goede vitaminen te nemen, wellicht ook ijzer tabletten al denk ik niet dat ik daar tekort in heb, maar ga het even proberen. Als het allemaal niet helpt ga ik er toch maar eens mee naar de huisarts.
Ik loop ervoor bij de dermatoloog. Nummer 1 oorzaken zijn volgens haar een trage of snelle schildklier en ijzertekort (NIET perse je HB maar je ijzer/ferritine). Mijn HB is 9,1 en dus prima, maar toch een zeer groot ijzertekort. Hier dus allebei (ijzertekort en schildklierproblemen). Heb hele kale plekken. Ze heeft biotine voorgeschreven in zeeeer hoge dosis (vitamine B8 voor haar). En ijzertabletten. B12 injecties kreeg ik al 4 jaar. Verder kunnen ze weinig doen, er is geen remedie wat het op kan lossen. Ik verlies bossen en echt kale plekken. Ook krijg je vaak een lotion mee met prednison als je hoofdhuid schilfert. Bedenk ook; haar wat NU uitvalt is van een gebeurtenis 2 MAANDEN geleden. Daarom valt je haar NA de zwangerschap ook pas na 2/3 maanden uit omdat je altijd 2/3 maanden terug moet denken
Als dat zo makkelijk was had niemand haaruitval meer en zou elk haarcentrum/dermatoloog dat wel aanbevelen Als je ijzergehalte niet goed is en je schildklierfunctie schommelt ( zoals bij mij) kun je wonderolie smeren/drinken tot je een ons weegt.. je hormonen zijn dan zo van slag dat je haaruitval krijgt.. Alopecia areata/ telogeen effluvium valt niet op te lossen door wonderolie, was het maar zo simpel, dan had ik nu een mooie volle haardos telogeen effluvium: Huidarts.com - Huidaandoeningen De afbeelding is van internet, maar PRECIES zo ziet mijn haar er overal uit :x
Ik heb dus geen hele kale plekken... (nog niet in ieder geval), maar het is wel goed te weten dat het zou kunnen liggen aan mijn ijzer of schildklier, en dat het iig van 2 maanden ervoor komt. Ik ga eerst even kijken wat de goede vitaminen voor me kunnen doen. En ook even kijken op castorolie Bedankt allemaal!
Veel succes TS! Ik heb er enkele maanden na de geboorte van mijn tweeling ook enorm veel last van gehad. Het had bij mij naar wat ik denk niet te maken met afwijkende schildklierwaarden, maar vooral met letterlijk 'leeggezogen' te zijn aan vitaminen en andere 'grondstoffen' door mijn tweeling (ik noemde mijzelf ook echt braakliggende grond toen ik net was bevallen. Pffff... ik voelde aan alles hoezeer ik toen een gebrek had aan natuurlijke reserves). Ik heb er nog twee jaren last van gehouden. Wat uiteindelijk hielp: Veel groente, fruit, volkoren producten. 1 Algemene vitaminepil per dag. Mijn haar drastisch minder wassen en minder föhnen. Haar knippen. Overigens heb ik nooit kale plekken gehad, maar ik heb ook niet meer zulk vol haar als ik had aan de onderkant. Aan de bovenkant is dat nu volgens mij wel aan het aansterken/uitgroeien.