Financiën onder de loep. Auto houden of verkopen??

Discussie in 'De lounge' gestart door MamaZE, 21 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamaZE

MamaZE Niet meer actief

Goedemorgen meiden!

Nu ik met verlof ben, ben ik al onze financiën aan het ordenen. Als ik bedenk wat we allemaal zou kunnen besparen..een beetje van dit en beetje van dat, is samen weer hele hoop;)

Nu hebben we 2 auto's, waarvan een boodschappenwagentje.
    Maar de verzekering en wegenbelasting kost zo een 800,- per jaar, dan zitten daar dus nog geen benzinekosten bij.

Dus ik dacht, eruit met dat ding..
    Maar ja, dan komt toch het gemak ervan weer naar boven. Als mijn dochter bij een vriendinnetje of bij opa en oma spelen is, kan ik haar zo ophalen, zonder gedoe met de bus. Fiets vind ik heerlijk, maar straks niet zo handig met een baby, laat staan als ik half uur moet fietsen in de stromende regen, harde wind etc. etc.
    Of als ik doordeweeks er een dagje op uit wil, is een auto ook weer zó handig.

Op dit moment vraag ik mij echt af, hoe doen andere mama's dit zonder auto? En is een auto nu echt zo nodig?

2. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Ik ben dan nog geen moeder, maar wij hebben 1 auto, overdag doe ik alles op de fiets en als mijn vriend een weekend weg gaat wil ik wel een auto bij de deur voor het geval er wat gebeurd. Als wij een kleintje hebben wil ik uiteindelijk wel een klein goedkoop autootje.. Dus ja, ik zou hen houden..

3. tuc

tuc Niet meer actief

Mijn zoontje kan nu op de fiets mee maar daarvoor deed ik bijna alles lopend, maar woon in een stadje op een plek waar je ook praktisch alles bij de hand hebt..vlakbij het centrum bv. Maar zeker met een schoolgaand kind was ik toch wel blij dat ik mijn autootje had staan...zeker met halen en brengen van kimderfeestjes enz..sommige locaties waren echt niet te lopen en toen kon hij ook nog niet op de fiets mee.

4. mimi83

mimi83 Niet meer actief

ik kan niet zonder bijna geen openbaar vervoer hier en School op 6 km.. Zou hem ook niet weg doen dus.

Maar ook in jouw geval zou ik het niet doen, met een klein babytje en een schoolgaande kleuter zou ik niet zonder willen.

5. debster2009

debster2009 Fanatiek lid

9 nov 2009
    2.144
    0
    0
    NULL
    Ik zou echt niet zonder mn auto kunnen hoor! Heb hem dan ook wel echt nodig voor mijn werk, maar buiten dat gebruik ik hem ook veel. Gewoon even lekker naar de Intratuin, een ander winkelcentrum of een speeltuin wat verder weg. Zonder auto doe je dat toch wat minder snel.

6. Kyra73

Kyra73 Fanatiek lid

24 okt 2013
    1.568
    455
    83
    Ik heb hier alleen de auto als mijn man in het buitenland werkt (zo'n 20 weken per jaar) en gebruik hem dan vaak ook nog niet eens. Ik fiets met mijn eigen kinderen en mijn gastkinderen. Door de stromende regen is wel vervelend, maar je gaat er niet dood van denk ik altijd maar.

Als je het geld goed kunt gebruiken, dan zeg ik: doe weg die auto. Heb je het geld niet heel hard nodig, dan zou ik hem wel houden, want het is soms inderdaad heel erg handig om een auto voor de deur te hebben.

7. mammievan2

mammievan2 Fanatiek lid

31 mrt 2012
    1.207
    0
    36
    Ik heb geen rijbewijs dus toen de kinderen klein waren had ik een fietskar vind het erg makkelijk

8. Anoniem1967

Anoniem1967 Actief lid

8 jun 2012
    101
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik doe alles op de fiets of lopend. 1 dochter kam wel fietsen . Niet hele grote stukken maar zeker wel naar school. En anders gaat ze bij mij op de fiets met der 2 zusjes. 2 achterop en 1 voorop. Heb een extra lang achterrekje erop er kan een zitje op en ervoor kan er nog iemand zitten. School is hier 2 min vandaan. Winkel ook 2 min hier vandaan. Ik heb ook echt geen auto nodig al lijkt t soms zo makkelijk. Ze doen nog niet aan sport enz maar oudste gaat regelmatig zwemmen met klasgenootje en zijn moeder . Bij vriendjes en vriendinnetjes ga ik of lopen of op de fiets haar ophalen.

9. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Ik zeg houden maar dat komt omdat ik niet zonder zou kunnen en ik het idee van ergens snel kunnen zijn heel fijn vindt. maar ik zou eens kijken of je kan besparen op je verzekering, misschien kan je een lichtere auto kopen zodat je minder wegenbelasting betaald?

10. Luna86

Luna86 VIP lid

11 jan 2009
    14.810
    9.317
    113
    Gelderland
    wij hebben onze 2e auto weg gedaan toen ik stopte met werken. nu in deze maanden mis ik hem wel heel erg. In de avonden en weekenden en woe middag is mijn vriend thuis. Ik woon tegenover de school dichtbij station en winkels zijn op 15 min lopen en 5 min een supermarkt en kruidvat. Alles redelijk in de buurt dus. We hebben wel een vespa terug gekocht en met mooi weer kan mijn vriend op de vespa naar zijn werk en heb ik dus eventueel een auto en we hebben een kinderzitje erop. Als mijn oudste straks naar school gaat en mijn jongste iets groter is kunnen we lekker op de brommer wat verderweg. Verder doe ik dus alles lopend of op de fiets.. wat ik in het begin al zei ik mis hem soms wel maakt je net iets vrijer maar fietsen is ook geen probleem. Eerste maanden heb ik wel een fietskar gehad voor mijn jongste toen en dat was echt een prima oplossing voor die tijd! Succes met het maken van je keuze!

11. Gerdatje

Gerdatje Fanatiek lid

27 apr 2012
    1.920
    0
    0
    100% Mama
    Achterhoek
    Ik heb hier altijd een auto voor de deur staan. We hebben 1 auto, manlief gaat op de fiets naar zijn werk ( 5min.)
    Maar ik gebruik hem 9 van die 10 keer niet.
    Gewoon lekker op de fiets.

12. Maartt

Maartt Fanatiek lid

30 mrt 2011
    4.843
    725
    113
    Ik kan niet zonder. Maar wil ook niet.

Kan niet zonder vanwege mijn werk.
    Wil niet zonder omdat het mij een gevoel van onafhankelijkheid geeft.
    Kan gaan en staan waar en wanneer ik wil.

13. ladys1987

ladys1987 Fanatiek lid

24 jan 2009
    1.522
    0
    0
    Flevoland
    Ik heb gekosen voor een andere baan zodat ik meer bij mijn kindje kon zijn....helaas ging daar ook mijn leaseauto... Eerst dacht ik nog achh 1 auto is genoeg, maar heel eerlijk?! Ik spaar nu heeeeel hard voor een tweede auto. Ik word er echt gek van. Is toch je vrijheid....

Misschien ben ik niet reeel. Maaaaar ik weet hoe lekker het is als je wel een auto voor de deur hebt. Overigens wonen wij ook redelijk afgelegen dus dat speelt ook mee,

14. OneMillion

OneMillion Actief lid

3 mei 2013
    243
    63
    28
    Vrouw
    Hier ook 2 auto's. Maar 1 is van manlief zijn werk en die wordt door de baas betaalt. Maar onze prive auto is wel een dure (met dank aan manlief). Ik kan niet zonder auto. Nu nog wel maar als de kleine er is niet meer. Maar bij ons kan de auto ook wel uit, want ik kan daardoor de kleine straks bij mijn ouders brengen 3 dagen per week zodat we geen opvang nodig hebben. En dat scheelt natuurlijk een hoop geld. Vooral omdat mijn ouders toch op de route wonen dus ik de kleine daar straks zo af kan zetten dat kost nauwelijks extra benzine.
    Dus hier blijft de auto sowieso.

15. wheelie

wheelie Bekend lid

11 apr 2013
    782
    0
    0
    ik kan niet zonder mijn auto. mja ik kan dan ook niet fietsen of ver lopen. en met de bus gaat ook niet.

wij moeten er waarschijnlijk een auto bij nemen omdat mijn man geen werk kan vinden in de buurt.

16. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.184
    6.581
    113
    Heeft je man per se de auto nodig? Misschien dat hij 1 a 2 dagen in de week met het OV kan of kan carpoolen, zodat jij op deze dagen uitjes die iets verder weg zijn kan plannen.

17. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.993
    6.743
    113
    zuid-holland zuid
    wij hebben bewust maar 1 auto!

Ik werk in het centrum van een grote stad, het kantoor staat naast het treinstation. Ik ben echt veel sneller met het openbaar vervoer op mijn werk dan met de auto. Dan zou de tweede auto echt alleen maar zijn voor op mijn mamadag.
    Bij ons zijn kdv, school, speeltuin, winkels, treinstation op loopafstand en als ik naar mn moeder of een vriendin wil ga ik op de fiets.
    Soms mis ik het wel dat ik niet naar een vriendin verder weg kan, maar ja, over een poosje gaat mijn oudste naar school en dan kan ik toch ook niet meer de hele dag de hort op!

Bij ons vragen de scholen uitdrukkelijk je kind niet met de auto te brengen/halen als het aan te lopen is en het is dan ook een gekkenhuis met parkeren.

Maar het hangt ervanaf waar je woont en wat je allemaal wil doen op je mamadag(en). Waarom hou je je auto niet nog eventjes tot je kindje meekan op de fiets. Dan kun je 'm dan altijd nog weg doen en een mooie bakfiets kopen!

18. masami

masami Fanatiek lid

27 jul 2011
    4.248
    802
    113
    Vrouw
    Ik heb hem wel verkocht en ik mis hem ook niet.
    Soms baal ik als ik thuis kom uit de winkel en dan toch iets vergeten ben :D maar verder niet.

Nee ik ben blij dat ik het gedaan heb, wij zitten echt financieel heel moeilijk.
    Dit was een goede keuze.

Oja 3 kinderen meisje van bijna 14 en meisje van bijna 6 en een baby van 7 maand.

19. emma84

emma84 Bekend lid

3 dec 2012
    603
    0
    0
    Twente
    Als je financieen het toelaten zou ik het autootje houden. Moet je eens uitrekenen wat je kwijt bent als je met de bus overal heengaat. Maar als het financiel erg krap is dan is zon tweede autootje pure luxe.

20. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.739
    1.060
    113
    Ik kan en wil mijn auto niet missen.
    Ik werk buiten mijn woonplaats en onregelmatig dus alleen al daarvoor nodig. Zou dit niet zo zijn dan nog kan ik niet zonder (als het echt moet kan alles,maar ik wil het niet). Ik rijd nu op een zonnige of droge dag lekker weg om wat leuks te doen met de kleine. Kan zo op visite bij wie dan ook en ben mobiel als er wat gebeurd.
    Ik zou me opgesloten voelen zonder auto.

Ik loop verder wel veel, alles wat in de buurt is loop ik maar voor de rest de auto!

Deel Deze Pagina