Starten met nieuwe baan en net zwanger zijn!

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Aylin16, 29 jul 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Aylin16

Aylin16 Fanatiek lid

19 jul 2008
    3.660
    0
    0
    Meiden ,

Zit met een probleem in September ga ik starten met een nieuwe baan. Het is best een heftige functie met veel uitdaging. Ik ben er sinds een paar dagen achtergekomen dat ik zwanger ben totaal onverwacht omdat mijn dochter in februari dit jaar is geboren.

Nu zat ik vorig jaar in dezelfde situatie had ontslag genomen bij mijn oude werkgever omdat ik een betere baan kon krijgen en erna toen ik mijn contract had getekend ontdekte ik mijn zwangerschap. Ben heel eerlijk geweest en heb het voordat ik startte verteld. De proeftijd was enorm zwaar ik was erg moe, misselijk, humeurig en kon me niet goed concentreren. Toch heb ik keihard geknokt en goed gepresteerd. Ondanks dat hebben ze mij op de laatste dag van mijn proeftijd ontslagen. Als ik nu na mijn proeftijd mijn doelstellingen in een half jaar niet haal word ik als nog ontslagen.

Ik weet nu echt niet wat ik moet doen kan iemand mij advies geven?

2. sim80

sim80 Fanatiek lid

28 mrt 2008
    1.329
    0
    0
    Allereerst proficiat met je zwangerschap,
    is inderdaad een lastige situatie, ik heb er zelf ook in gezeten en in het begin verteld en ik kan je vertellen dat het uiteindelijk niet goed heeft uitgepakt, maar ik zal je het hele verhaal besparen.
    Aangezien je nog maar 5 weken bent zou ik in het begin nog niet vertelllen. Wanneer wel is lastiger. Officieel hoef je het pas met 6 maanden, maar ja dat doet niemand. Doe een beetje wat je gevoel je in geeft. Heel veel succes.

3. Aylin16

Aylin16 Fanatiek lid

19 jul 2008
    3.660
    0
    0
    Het is idd lastig vooral omdat ik als ik 2 weken ben begonnen net 12 weken zwanger ben. Ik deze werkgever uitgelegd wat er vorig jaar was gebeurt en ben bang dat hij gaat denken hoe kan dit nu weer gebeuren bij ons..

4. Female

Female Niet meer actief

Ik zou het wel zeggen.
    Vooral ook omdat je het 2 weken later MOET vertellen.

Ik had het zelf ook, laatst een nieuwe baan gekregen en een paar dagen voor contract tekenen kwam ik erachter dat ik zwanger was, nog maar net 5 weekjes.
    Heb getwijfeld, maar het toch verteld.
    Ik heb geprobeerd me te verplaatsen in situatie van wg, als als ik op zijn plaats stond had ik het ook graag willen weten.
    Hij was blij dat ik zo eerlijk was geweest en het was ook geen probleem.
    Voelde me heel erg opgelucht.

En als zw.schap een reden is waardoor zij je niet meer willen, komt dat meestal toch achteraf wel uit. Door een rotsfeer, of ontslag in je proeftijd of wat dan ook...

Succes!

5. Zonnebeertje

Zonnebeertje Fanatiek lid

1 jul 2007
    4.257
    0
    0
    je MOET niks hoor!

Toen ik 2 jaar geleden bij mijn toenmalige baan begon was ik 11 weken, ik heb niks gezegd omdat ik ervoor een mk gehad had, ik wilde het net vertellen met 14 weken, maar toen is de bevalling van mijn werkgeefster niet goed afgelopen en kindje is overleden. Toen heb ik nog 2 weken gewacht.
    Het was een probleem!

Nu weer hetzelfde, toen ik aangenomen was, net 4 weekjes zwanger, toen ik begon, 14 weken ongeveer, heb ze wel van te voren ingelicht. Ze reageerdn super postief en er is niet eens gesproken over de proeftijd toen die verleng moest worden, was allemaal goed

6. Kiezeltje

Kiezeltje Bekend lid

11 feb 2008
    655
    1
    0
    Veenendaal
    Hmm, als het niet hoeft zou ik het echt niet te snel vertellen... ik had het met 6 weken zwangerschap verteld en dat viel helemaal niet goed, ze hoefden me meteen niet meer, gewoon omdat ze een bepaald beeld in hun hoofd hadden van hoe het dan waarschijnlijk zou lopen

7. tweeling

tweeling Fanatiek lid

9 sep 2006
    3.579
    0
    0
    mama van 2 meiden!
    ik zou als je denkt het aan te kunnen het proberen maar niks zeggen!

je mag je zwangerschap een bepaalde tijd geheim houden! weet niet precies hoelang, zou je even moeten googlen.

tegen de tijd dat je begint zal het wel al zichtbaar zijn en ben je misschien al redelijk van je misselijkheid af. Ik zou dus niks zeggen maar als ze ernaar vragen er ook nniet over liegen. Anders maak je er zon probleem van...

succes iig

8. Female

Female Niet meer actief

@ Maxje
    Ik bedenk het niet zelf, met 12 wk moet je volgens de wet je wg op de hoogte brengen.
    En mijn antw. was echt voor haar situatie, aangezien ze al 10 wk is als ze daar begint.
    Nogmaals, iedereen wat hij wil, maar IK zou het vertellen ;)

9. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.042
    1.860
    113
    Provincie Groningen
    Volgens de wet moet je de werkgever bij 12 weken op de hoogte stellen :rolleyes: Daar heb ik nog nooit van gehoord. Je hoeft het officieel pas 3 weken voor je verlof te vertellen.
    bron: http://www.das.nl/templates/dispatcher. ... ing_nr=33#

Als ik jou was zou ik het toch doorzetten, en eerst nog niks zeggen. En als je er 4 weken werkt (en ze een beetje weten wat ze aan je hebben) het dan vertellen.

10. Malaika

Malaika Fanatiek lid

27 aug 2006
    1.359
    0
    36
    Limburg
    Volgens de wet ben je verplicht je zwangerschap uiterlijk drie weken voor de beoogde ingangsdatum van het verlof aan te kondigen. Maar om problemen in de praktijk te voorkomen en je baas niet voor het blok te zetten, is het natuurlijk het beste om het zo snel mogelijk te melden. Ook is het zo dat een zwangerschap een contractverlenging in principe niet in de weg mag staan. Als je een mondelinge toezegging voor een contractverlenging hebt gekregen, vraag dan ook nog om een schriftelijke toezegging, zodat er later geen misverstanden over kunnen bestaan.

http://www.das.nl/templates/dispatcher. ... ing_nr=33#

11. tweeling

tweeling Fanatiek lid

9 sep 2006
    3.579
    0
    0
    mama van 2 meiden!
    dit klopt niet 3 weken voor je verlof

http://www.das.nl/templates/dispatcher. ... ing_nr=33#

maar dat zal je niet halen met de groei van je buik haha

12. Chantalleke

Chantalleke Bekend lid

6 feb 2007
    606
    0
    0
    doktersassistente
    Apeldoorn
    Volgens de wet ben je verplicht je zwangerschap uiterlijk drie weken voor de beoogde ingangsdatum van het verlof aan te kondigen. Maar om problemen in de praktijk te voorkomen en je baas niet voor het blok te zetten, is het natuurlijk het beste om het zo snel mogelijk te melden. Ook is het zo dat een zwangerschap een contractverlenging in principe niet in de weg mag staan. Als je een mondelinge toezegging voor een contractverlenging hebt gekregen, vraag dan ook nog om een schriftelijke toezegging, zodat er later geen misverstanden over kunnen bestaan.

op het net gevonden...

13. tweeling

tweeling Fanatiek lid

9 sep 2006
    3.579
    0
    0
    mama van 2 meiden!
    van mij link zeker hahaha, geintje

14. Aylin16

Aylin16 Fanatiek lid

19 jul 2008
    3.660
    0
    0
    Lieve meiden,

Bedankt voor jullie reacties het is idd niet een handige positie om 2 keer in te verkeren. Vorig jaar ben ik om deze reden in mijn proeftijd ontslagen ze zeiden dat het niet om de zwangerschap ging en dat ik niet voldeed, maar toen mijn zwangerschapsverlof was afgelopen en ik mijn cv op monsterboard heb gezet belde zij mij op of ik niet parttime bij hun terug wou komen..

Ik was stom verbaasd ik ben bevallen en ze bellen me doodleuk op of ik terug wou komen..?! Terwijl ik niet voldeed?

Vind het erg moeilijk om het te vertellen aangezien ik vorig jaar om deze reden ook ben ontslagen. Ik kom zelf uit de arbeidsbemiddeling en ga straks als beroep ook verder in de P&O. Weet dus heel goed hoe het is als werkgever en kan het zelfs wel begrijpen. Dit maakt het voor mij heel moeilijk hoe te handelen..

15. Female

Female Niet meer actief

Oei,
    Ik dacht echt dat dat zo was, dat je het met 12 weken moest vertellen!
    Vreemd, heb het toch echt ergens gehoord.
    Maar dat wist ik dus niet, sorry, verkeerde info! :oops:

16. Aylin16

Aylin16 Fanatiek lid

19 jul 2008
    3.660
    0
    0
    Ik vind het ook moeilijk om het ook weer niet te vertellen. Ik weet van mijn vorige zwangerschap dat ik het lichamelijk erg zwaar had moeite met opstaan, misselijkheid en erg emotioneel en bang zijn niet goed genoeg te presteren. Normaal zit ik nooit zo in over werk en ben best zelfverzekerd maar als je zwanger bent ben je gewoon anders in je doen of laten. Als je werkgever ervan weet kunnen ze er idd rekening mee houden maar ze kunnen je om deze reden ook ontslaan in je proeftijd....

Heel moeilijk dit dilemma...

Deel Deze Pagina