Hoi meiden, Gister een vriendin op bezoek die ook in het ziekenhuis is bevallen. Nu heb ik een medische indicatie en moet dus ook in het ziekenhuis bevallen. Maar ze heeft mij nu bang zitten maken met verhalen over infusen en catheters! Ik krijg altijd een infuus in het ziekenhuis en altijd prikken ze 4 keer mis en hebben ze de vijfde keer wel een goede ader te pakken. Met als gevolg dat ik al paniek voel opkomen zodra ik een infuus zie. Maar wat moet, moet. En een catheter, krijg je dit standaart bij een ziekenhuis bevalling? Mijn vriendin zegt van wel namelijk! En ik ben daar nu al beroerd van... Is dit echt zo? Krijg je standaard een infuus en catheter of is dit onzin?
ik kreeg een infuus met weeopwekkend middel en pas een cathter toen ik een ruggeprik kreeg, daarvoor mocht ik gewoon op de ondersteek po, l ag vast in bed (ctg).. maar je krijgt echt niet standaard een infuus en catheter!
ik kreeg een infuus en catheter omdat dit bij de ruggenprik hoort, en moest zowieso een infuus ivm antibiotica (streptokokken) het infuus was een drama qua prikken maar de komende keer zal de anesthesist hem zetten, en dat ging de vorige keer in 1x goed! die mensen weten tenminste hoe ze t doen moeten, en dan valt het echt reuze mee! catheter kreeg ik toen de ruggenprik al werkte, en ik heb er echt helemaal niks van gevoeld, ook niet het eruit halen. naderhand ook geen blaasproblemen oid gehad overigens vond ik die catheter echt ideaal, hoef je iig niet van bed af om te plassen! en dus heb ik echt heel veel water gedronken tijdens de bevalling, heerlijk was dat
Hoeft niet perse hoor, al die toeters en bellen. Ik kreeg een ruggenprik en heb geen catheter gehad. Een infuus kreeg ik pas nadat ze hadden besloten wee opwekkers te gaan geven. Al die prikken daarvan dacht ik 'je doet maar'... Het kon me weinig meer schelen als het me iets dichter bij de geboorte van Lena zou brengen. Vond het infuus echt minder vervelend dan die prik in mijn bovenbeen waar ik een uurtje knettertjestoned van ben geweest Dus... het ligt heel erg aan je bevalling maar het hoeft echt niet dat je helemaal aan allemaal slangen enzo ligt hoor! Weet niet waarom je op medische indicatie in het zh moet bevallen, maar als het is omdat ze je goed in de gaten willen houden dan hoeft het heus niet zo te zijn.
Ik spuit anti-stolling dus ze moeten me idd gewoon in de gaten houden dat ik niet leeg bloed ofzo... Maar daarom ben ik dus extra panisck voor infusen. Mijn aders zijn al niet goed en dan zit ik weer wekenlang onder de blauwe plekken omdat ze niet goed kunnen prikken. Maar het is al een opluchting dat je niet automatisch een infuus of catheter hoeft. Wil echt geen polonaise aan mijn lijf wanneer ik een mens aan het uitpersen ben!
In jouw geval zullen ze wel standaard een infuus geven vlinder84, vanwege je antistolling. Als je zwanger bent heb je meer bloed in je vaten. Het aanprikken van een infuus gaat bij hoogzwangere mensen daardoor altijd een stuk makkelijker. Misschien stelt dit je gerust. Ze doen nooit standaard een catheter, daar hoef je niet bang voor te zijn. Indicaties voor een catheter zijn; een ruggenprik, een operatie (ks/manuele placenta verwijdering), bloedverlies of niet zelf kunnen plassen.
Hoi Vlinder, ik wilde je even geruststellen aangezien ik ook wat ervaring en angst heb opgedaan hiervoor. Ik heb een ks gehad en zag nog meer op tegen het inbrengen van het infuus en de cathether dan de ks zelf! In het verleden is bij mij ook infusen verkeerd geprikt dus ik was erg bang. Ik heb mijn angst gewoon geuit tegen het meisje dat hem moest zetten.. Nou ik wist niet wat ik meemaakte, ik draaide mijn hoofd weg en zei ooohh ik vind dit zo eng! Ach zegt ze, zo eng is het niet, hij zit al! Hahaha ik had er dus niks van gevoeld! Het cathether inbrengen was even wat ongemakkelijk maar zeer zeker niet pijnlijk ofzo. Het gekke was dat ik niet durfde te plassen terwijl ik wel het gevoel had heel nodig te moeten hihi. Hopelijk heb je beide niet nodig en heb je een voorspoedige bevalling maar dan weet je dat het ook heel goed kan gaan!
Haha nou een infuus voel ik echt wel. Bij mij gaan ze er dus dwars doorheen! Mijn aders zijn te dun zeg maar. Maar wie weet heb je gelijk kims en worden ze wat wijder door het extra bloed... Oh ik hoop het zo! Maar waarom een infuus vanwege de antistolling?
Cathether is zeker niet standaard, alleen als je het zelf niet meer zou kunnen voelen (dus met een ruggeprik). Infuus lijkt me bij jou onoverkomelijk idd. Misschien helpt het om het meteen te melden zodat niet een verpleegster het doet maar de gyn of zelfs iemand van aneastesie. Die kunnen het veel beter! Bij mij prikten ze ook steeds mis, was niet leuk! Wat wel helpt is om van te voren je arm goed naar beneden te laten hangen zodat de aders goed gevuld worden.
Ja, ik zal wel om een anesthesist vragen die prikken haast nooit mis (die doen het in 3 keer bij mij ipv 5 keer ) Maar waarom is een infuus dan zo noodzakelijk? Ik ben benieuwd wat daar de voordelen van zijn zeg maar.
Dan kunnen ze je snel bloed of medicijnen toedienen als dat nodig mocht zijn. Anders moeten ze als er iets mis gaat alsnog gaan prikken.
Dit is dus één van de redenen waarom ik thuis wil bevallen... Ik ben paaaanisch voor naalden. Niet bang, maar echt letterlijk panisch. Ik krijg zweethanden en duizelingen alleen al van het lezen van dit topic Paar jaar geleden was ik flink ziek, en de HA opperde bloedonderzoek. Ik heb na 2 dagen gebeld dat het alweer stukken beter ging en dat ik dat onderzoek maar liet zitten En gisteren heb ik bloed laten prikken en ik lag daar weer als een klein kind half te huilen. De pijn moet wel heel erg hels zijn wil ik om een ruggenprik gaan vragen, ik heb geloof ik liever een stuk rubber om op te bijten en een niet Christelijke verloskundige zodat ik kan schelden wat ik wil
hahahaha als je helse rugweeen hebt dan zal die ruggenprik je echt een zorg zijn hoor! ik heb er werkelijk waar vrijwel niets van gevoeld, toen ze gingen voelen waar de naald gezet moest worden, kon ik het wel uitgillen van de pijn, zo hardhandig deden ze dat! (had ook naderhand enorme bloeduitstortingen in mn rug daarvan, dus het was ook geen verbeelding haha) die prik stelde echt niks voor, de verdoving brandde een beetje, en het zetten van de naald was een drukkend gevoel maar niet pijnlijk ofzo. dat was alles! ook het eruit halen voelde ik niks van (vond het alleen wel heel eng om te zien wat er in m'n rug gezeten had, ik wist niet hoe dat eruit zag en was onder de indruk hoe lang dat is!)
Vlinder, toen ik mijn keizersnede kreeg heb ik gevraagd of de catheter pas gezet kon worden nadat ik onder zeil was. Dat kon. Ik denk dat dat met een ruggeprik ook wel kan als je aangeeft dat je eerst de ruggeprik wil.
IK ook panisch voor naalden, MAAR het went echt! Uiteindelijk wil je alleen nog maar dat je kindje eruit is en maakt alle trammelant eromheen niet zo veel meer uit. Bij mij hebben catheter na de ruggeprik aangebracht, heb ik niks van gevoeld. De ruggeprik zelf is pas in een weeenstorm gezet dus ik was alleen gefixeerd op de enkele seconden tussen de weeen in stil te zitten... Bij het aanbrengen van het infuus (tot 2 keer toe ivm gevoelige reactie tijdens paar dagen ziekenhuisverblijf) dacht ik stellig aan lekkere dingen (zoals chocomel! hahaha oja, en vooral NIET KIJKEN!)
Omdat de vorige keer mij placenta er niet uit kwam moet ik deze keer in het ziekenhuis bevallen. Ik krijg dan preventief alvast een infuusnaald in mijn arm (was vorige keer 2,5 liter bloed kwijt). Katheter hebben ze nog (?) niets over gezegd. Groetjes Lisette
Inderdaad is zo'n infuusnaald preventief voor als er complicaties optreden. Als je antistolling spuit heb je gewoon een grotere kans op deze complicaties, vandaar. Als ze pas zouden prikken op het moment dat er wat mis zou gaan, lopen ze een beetje achter de feiten aan. Hoe eerder een medicijn toegediend kan worden, hoe beter!