JEUK!!!

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door anne83, 7 mei 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. anne83

anne83 Actief lid

26 mrt 2006
    285
    0
    16
    hallo
    Ik ben nu bijna 5 weken zwanger. Ik heb sinds afgelopen donderdag in eens jeuk. De jeuk begon bij mijn bovenarmen, kon in eerste instantie niks vreemds aan mijn armen zijn. Maar sinds vrijdag kreeg ik rode plekjes op mijn bovenarme/ okselstreek, buik en rug... Die ontzettend jeuken. Ik ben afgelopen vrijdag nacht naar de HAP geweest, maar die wisten niet wat het was.
    Ik bepoeder mezelf nu met mentholpoeder, moet zeggen de rode vlekjes worden minder, maar het jeukt nog steeds verschrikkelijk. Heb verder ook geen andere klachtten, alleen die jeuk maar.

Word er erg onzeker van, ben bang dat ik een vreemde huidziekte heb, die ons kindje aantast.
    Ook omdat mensen in mijn omgeving, dan zeggen goh, heb de 5e ziekte vroeger al eens gehad enz.
    Komt jeuk soms vaker voor aan het begin van de zwangerschap?
    Zover ik weet heb ik niks vreemd gegeten of gedronken. Ben verder ook niet bekend met allergien..

groetjes anne

2. Japke

Japke Bekend lid

1 feb 2006
    535
    0
    0
    verloskundige
    Hoi Anne,

Jeuk is een van de vervelendste klachten waar je niet zo kant en klaar een oplossing voor hebt. Mentholpoeder, luchtige katoenen kleding (gewassen door een wasmiddel zonder zeep of wasverzachter) en eventueel koude doeken is het enige wat kan helpen.

Het belangrijkste is natuurlijk is of het geen kwaad kan voor het kindje. De klacht jeuk zien we niet veel in het begin van de zwangerschap. Mijn advies is dan eigenlijk om naar je eigen huisarts te gaan en wederom te vragen of het geen kinderziekte is, die eventueel kwaad kan in de zwangerschap.
    Mochten de klachten blijven, rode plekjes en de jeuk, en de huisarts weet niet wat het is, dan zou hij/zij je waarschijnlijk doorsturen naar de huidarts (dermatoloog). Maar verdwijnen de klachten of ze zijn in der mate minder geworden dan wordt er waarschijnlijk afgewacht. Als er afgewacht wordt en/of de klachten worden minder dan kan het waarschijnlijk ook geen kwaad voor het kindje. Anders zou de huisarts er wat mee moeten. Ik vind namelijk dat alle kindjes erg kostbaar zijn en zo denken bijna alle deskundigen erover.
    Dus helemaal geruststellen kan ik je niet, ik zou me er alleen niet al te druk over maken.

Succes, hopelijk is dit voor even voldoende informatie anders hoor ik graag van je,
    groetjes,
    Japke

3. anne83

anne83 Actief lid

26 mrt 2006
    285
    0
    16
    Hoi
    Ik ben vandaag naar de huisarts geweets, volgens hem was het allergische reaktie op iets.. (douchegel/deo). Ik heb nog gevraagd of het door het slikken van foliumzuur kan komen, aangezien ik daar vorige week mee ben begonnen en niet lang daarna kreeg ik die jeuk.
    Volgens mijn huisarts was dat niet mogelijk.
    Toch ben ik nu even gestopt met die foliumzuur, wil even wachten tot alle jeuk weg is en daarna weer beginnen, mocht ik dan jeuk krijgen dan weet ik waar het aan ligt.
    Kan het erg kwaad als ik nu even niets slik?
    Zijn er vervangende producten?
    Ik ben trouwens vergeten aan mijn arts te vragen of het een kinderziekte is, maar ik mag toch aannemen dat hij zoiets herkend als hij het ziet?
    Of moet ik daar nogmaals een keer naar vragen?
    Ik heb nu menthol gel, werkt iets beter dan poeder..
    Ik hoop maar dat die jeuk gauw weg is, want word er ontzettend onzeker en angstig van.

Groetjes anne

4. Japke

Japke Bekend lid

1 feb 2006
    535
    0
    0
    verloskundige
    Hoi Anne,

Het kan geen kwaad als je even niks slikt, wel verlaagt foliumzuur de kans op een kindje met een open ruggetje. Het is dus wel een aanrader.
    De arts had zeker herkend als het een kinderziekte was.
    Gelukkig worden de klachten al minder, en waarschijnlijk heeft het kind nergens last van.

Groetjes,
    Japke

5. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi Anne,

produkten waar foliumzuur in zit zijn: broccoli, spruiten, rode bieten, andijvie en marmite. Dat is een zwart potje wat je bij het broodbeleg kunt vinden in de winkel. Het is een gistextract met heel veel goede vitaminen, waaronder foliumzuur.

Mirjam

Deel Deze Pagina