diefstal opa

Discussie in 'De lounge' gestart door miss84, 25 feb 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. miss84

miss84 Bekend lid

2 okt 2013
    943
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik wil even een probleem voorleggen hoop dat jullie tips hebben.

Afgelopen december is mijn oma overleden. Mijn opa woont nu alleen in hun huis. Mijn oma had behoorlijk dure sieraden en kleding en schoenen. ( ze was een hippe oma:D)

Nu heeft mijn tante ( die in grote geldnood zit) terwijl mn oma nog opgebaard lag in de huiskamer, al haar sieraden mee genomen. Ook wat dure laarzen en kleding en wat geld wat mn oma zelf spaarde van haar zakgeld wat ze kreeg van mijn opa ( :))

Mijn tante is van mening dat de sieraden toebehoren aan de dochter.
    Maar wettelijk gezien hebben zij, mijn oom ( haar broer) en mijn zus, boer en ik ( onze vader is overleden dus zijn wij eerste erfgenamen) evenveel recht.

Nou is het punt dat dit alles natuurlijk gewoon nog van mijn opa is, hij wil vooral de sieraden graag terug hebben want hij wil dat wij allemaal iets krijgen van onze oma. Maar mijn tante weigert dat.

Toen mijn oma nog leefde ging mijn tante daar vaak flink tekeer tegen mijn opa en oma, schreeuwde en zelfs trekken aan mn opa en prikken met haar vinger. Ik heb hen allebei een paar keer huilend aangetroffen en dit meerdere keren gemeld bij het meldpunt ouderenmishandeling. Zij verwijzen door naar de thuiszorg, de thuiszorg verwijst door naar de huisarts en vervolgens is daar nooit iets mee gedaan.

Mijn opa wil een deel van de sieraden verkopen om de begrafenis te betalen. Maar mijn tante heeft de sieraden, mijn opa durft ook niet er om te vragen omdat hij deels bang is voor haar en geen ruzie wil.

Nu kwam ik daar gisteren en zat mn opa weer te huilen, mijn tante had alle kleding van mijn oma in vuilniszakken gepropt. Had er uitgezocht wat ze wilde hebben en de rest weg gedaan. Mijn opa helemaal in tranen.

Ik vind echt dat dit allemaal niet kan. Mijn oom ( haar broer) durft er niets van te zeggen en wil geen ruzie.

Ze gaat wekelijks boodschappen doen met hem maar neemt dan ook allemaal boodschappen voor zichzelf mee. ( dure drank enzo.)

Ik vind dat alles bij mijn opa hoort. Ik hoef niets te hebben van haar spullen maar ik vind dat mijn tante steelt van mijn opa.

Ik kan ook niet zo goed vinden wat de regels zijn. Maar naar mijn idee is dit gewoon diefstal.

En grote kans dat ze een deel van de sieraden al verkocht heeft. Gok dat het om ongeveer 8000 euro aan sieraden gaat.

Weet iemand wat voor stappen ik kan ondernemen? Hoe dat juridisch zit? Want het breekt mn hart om elke keer mn opa huilend aan te treffen :(

2. mysteriousgirl1

mysteriousgirl1 Fanatiek lid

23 sep 2013
    1.303
    0
    0
    Amsterdam
    Wat een tiefusw*f zeg :x:$:x

Kan je helaas geen tips geven.. :(

3. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Diefstal:

Hij die enig goed dat geheel of ten ten dele aan een ander toebehoort, wegneemt, met het oogmerk om het zich wederrechterlijk toe te eigenen, wordt als schuldig bevonden aan diefstal gestraft met...

Dat is het artikel van diefstal. De sieraden van jouw oma horen ten dele toe aan jouw opa en zolang er niets is geregeld in het testament dat de sieraden aan anderen dan jouw opa toebehoren, is het pure diefstal en kan je hier gewoon namens jouw opa, aangifte van doen.

4. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Is er geen testament dan?

Overigens zit er niets anders op dan te praten met elkaar. Ik vraag me af of je veel kunt doen eigenlijk.

5. prisje22

prisje22 Fanatiek lid

4 mei 2012
    1.137
    21
    38
    .
    +1
    aangifte doen

6. Ellen291982

Ellen291982 Niet meer actief

Zou ook aangifte laten doen als ze ze niet terug geeft. Is ze besodemieterd!

7. Mrs Blossom

Mrs Blossom Bekend lid

12 jun 2013
    974
    1
    0
    NULL
    NULL
    Oei, dit gaat ver zeg... Ik zou echt niet bang meer zijn voor ruzie in dit geval, maar de ruzie actief opzoeken (komt er toch wel). Slot veranderen en aangifte doen. Seriously.

8. Tulp21

Tulp21 Niet meer actief

Enige wat mogelijk is is aangifte doen. Je kunt van te voren aangeven tegen deze tante dat als ze niet de spullen terug brengt jullie aangifte gaan doen! Overigens zou ik dan de taak op mij nemen om boodschappen voor opa te doen. Vind dit echt zo sneu! En zij teert op zijn geld! Het is lastig is toch zijn dochter maar dit mag en kan gewoon niet. Er moet iemand zijn die voor je opa opkomt.

9. Mrs Blossom

Mrs Blossom Bekend lid

12 jun 2013
    974
    1
    0
    NULL
    NULL
    En geen aangifte doen voordat je het slot hebt veranderd. Ik voorspel escalatie, maar aangezien dat er toch wel komt, zou ik het er dus maar gewoon van laten komen.

10. mjs

mjs Fanatiek lid

14 mei 2009
    2.128
    2
    0
    Zo wat .... Zou geloof ik ook aangifte doen , dit is gewoon jatten

11. Cream86

Cream86 Bekend lid

12 feb 2014
    864
    0
    0
    Grunn
    Eens met de rest, aangifte doen!
    Snap dat je niet op een familieruzie zit te wachten, maar zo lang niemand er wat aan doet zal ze echt zo verder blijven gaan.

12. Boommm

Boommm Niet meer actief

Aangifte doen! Waar haalt zo'n mens het gore lef vandaan, wat een trut!

13. miss84

miss84 Bekend lid

2 okt 2013
    943
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben ook zo kwaad!
    M'n arme opa.
    En aangifte heb ik ook aan gedacht maar zou mijn opa dat niet moeten doen? Die gaat denk ik geen aangifte doen tegen z'n dochter.
    Ik ben ook niet zo bang voor ruzie, kan mij weinig schelen of zij kwaad is, maar ik wil niet dat ze dat dan af reageert op m'n opa. Wat ik wel zie gebeuren.

14. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Je opa zou dan idd aangifte moeten doen tegen zijn eigen dochter. :( Dat gebeurd in de praktijk niet zo vaak tenzij het om echt een enorm vermogen gaat.

Andere optie, betere optie, is dat iemand een goed gesprek met haar aangaat om haar te doen beseffen dat ze verschrikkelijk bezig is. Hopelijk geeft ze de spulletjes dan terug. Zo niet zou ik er ver boven gaan staan en er verder geen tijd en energie meer aan besteden. ;)

Sterkte.

15. sasjuh

sasjuh Fanatiek lid

8 jun 2010
    2.558
    1
    0
    operator
    In mijn vel
    Aangifte doen is het enige verstandige.
    En eens informeren bij het juridisch loket misschien, vanwege testament en zo?

Maar wat voor een +&%€# ben je dan?
    Je opa en oma hebben haar op de wereld gezet en haar groot gebracht, en wat krijgen ze terug?
    Een mes in de rug. :(:x

16. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Mijn tante heeft het ook geprobeerd bij de dood van mijn grootmoeder.
    Maar hier hebben de broers en zus het echt wel opgemerkt dat ineens bijna alle juwelen van waarde weg waren.
    Het is dus gewoon verrekend bij de erfenis.

Ze heeft overigens nog wat geflikt, maar dat viel minder makkelijk te bewijzen. Ze had nog een schuld bij haar moeder en vlak voor mijn oma haar dood heeft ze haar laten tekenen dat die schuld er niet meer was ... Probeer dan maar es te bewijzen dat oma er niet echt meer bij was en eigenlijk nauwelijks meer wist wat ze tekende ...

Ik zou de broers en zussen (jouw ouders, je tantes en ooms) met haar laten spreken, maar als het zo doorgaat en met die kleding en die boodschappen ook, zou ik gewoon aangifte doen.
    En iemand anders vanaf nu mee boodschappen laten doen met je opa.

17. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.045
    2.182
    113
    Brabant
    Als opa geen aangifte wil doen, dan gaan wij als hormonale stieren van zp wel even bij tantelief langs. Is ze nou van de pot gerukt?
    dit is wat ik dacht...

wat misschien wijzer is: de wijkagent bellen. Geen idee of het overal zo werkt (devilchase?) of dat wij gewoon gezegend zijn met een kanjer van een wijkagent. Maar bij ons komt die dus ook voor zulke zaken even 'buurten'

hier een wijkagent met een enorm 'opa-gehalte', maar wanneer hij zijn pet opzet is het echt een agent. Nouja. Misschien een idee.

18. Boekenwormpje

Boekenwormpje Bekend lid

1 feb 2014
    903
    0
    0
    NULL
    NULL
    Aangifte doen van diefstal, mishandeling en bedreiging. Denk dat je alleen met harde hand wat bereikt helaas. En als er niks gebeurd pikt ze straks alles in!

En waarom meldpunt ouderenmishandeling naar de thuiszorg verwijst....daar snap ik echt he-le-maal niks van. Die kunnen nou echt helemaal niks doen. Denk dan je dan bij maatschappelijk werk nog beter terecht kunt.....

19. Boekenwormpje

Boekenwormpje Bekend lid

1 feb 2014
    903
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou gewoon eens langs gaan bij het politiebureau om te vragen wat ze kunnen doen. Wie weet kun jij ook wel aangifte doen.

20. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.292
    10.263
    113
    ruzie is er toch al dan kun je net zo goed aangifte doen misschien dat ze dan werkelijk iets kunnen beteken voor je opa. Ach arme man, zoveel verliezen en dan ook nog zo'n dochter hebben, hij is vast heel blij met zo'n lief kleinkind!

Deel Deze Pagina