Hoi, Ik ben nu 23 weken zwanger van een tweeling. Ik heb sinds een paar dagen enorm veel last van mijn bovenbuik en rug. Ik was eerst bang voor een zwangerschapsvergiftiging, maar mijn bloeddruk is nog steeds netjes laag. Nu heeft de verloskundige aan mijn buikspieren gevoeld en bovenaan kon ze een opening van 3 a 4 vingers voelen tussen mijn bovenste verticale buikspieren. Dat zou dus mijn pijnklachten veroorzaken. Mijn baarmoederhoogte is namelijk al 30 cm, dus hij is enorm snel gegroeid, mijn buikspieren konden dit dus niet bijhouden. Het advies is om meer rust te nemen en wat vaker te gaan liggen om die spieren te ontlasten. Nu ben ik alleen vergeten te vragen in hoeverre ik rust moet nemen. Ik heb een zoontje van 1 jaar, hij weegt ongeveer 10 kilo. Mag ik hem gewoon optillen? En zijn er bepaalde huishoudelijke klusjes die ik absoluut niet mag doen om die buikspieren te belasten? Ik werk normaal 2 dagen per week en ik zit nu voor 50% in de ziektewet. Op zich is het vooral administratief werk (pc/telefoon/fax), alleen is het 1 uur autorijden en 10 minuten lopen voor ik er ben. Is dit lichamelijk nog voor mij te doen? Alvast bedankt. Ik hoef pas over 3 weken naar de gynaecoloog en bedrijfsarts en ik ben bang dat ik mijn klachten alleen erger maak als ik bepaalde dingen blijf doen die misschien niet meer verstandig zijn. Groetjes Saskia
Hoi saskia, Je werk kan je blijven doen zolang het voor jou zelf goed voelt! Je zoontje tillen zou ik proberen zoveel mogelijk te beperken. Er word geadviseerd niet meer dan 5x per dag 10 kilo te tillen. Je spant je buikspieren door ook enorm voor aan. Dus probeer het optillen te mijdden. En indien je er niet onderuitkomt: zorg dat je door je knieen gaat, je zoontje dicht tegen je aan houd en dan met de benen om hoog niet voorover komen! Goede beenspier en bekkenbodem oefening gelijk! Imke