goedemorgen, ik ben nu net 4 weken zwanger, nog heel pril dus...en nou heeft mijn zoon waterpokken...is dit nou gevaarlijk??? ik heb ze zelf nog nooit gehad...ik hoop dat jullie me kunnen helpen groetjes van anita
hoi Als je als zwangere vrouw nooit waterpokken hebt gehad, dan is de kans nog steeds 80% dat je immuun bent voor het varicella zoster-virus(waterpokken virus), maar dit weet je dus niet zeker. Als je nooit waterpokken hebt gehad en je bent in contact geweest met iemand die waterpokken heeft of dit krijgt binnen vijf dagen nadat je contact hebt gehad, dan is het heel belangrijk dat je zo snel mogelijk contact opneemt met je verloskundige of arts. Als het contact minder dan 96 uur geleden is dan kan met behulp van een bloedonderzoek worden bepaald of je beschermt bent tegen waterpokken en mocht blijken dat dit niet zo is dan krijg je uit voorzorg immunoglobuline ingespoten om te voorkomen dat je waterpokken krijgt. Is het contact langer dan 96 uur geleden, dan heeft het geen zin meer om het bloed te onderzoeken of immunoglobuline te geven. Mirjam