ik heb gisteren getest en de test was positief. mijn cyclus was dan ook bijna altijd 27-28 dagen dus het mikken was makkelijk ik weet dus dat ik nu 2 weken zwanger ben, maar hoe wordt er gerekend. want volgens mij ben ik in theorie nu 4 weken zwanger toch? hoe weet ik dan wanneer ik precies ben uitgerekend?
De eerste dag van je laatste menstruatie is de eerste dag van je zwangerschap. De eerste 2 weken krijg je dus kado. Als je de eerste dag van je laatste menstruatie hier in de calculator invult krijg je je uitgerekende datum. Heel erg gefeliciteerd.
Volgens mij kan je de calculator gebruiken in het linkerveld en je ongesteldheidsdatum inrekenen voor het laatst. Dan weet je het ongeveer. Volgens mij ben dan inderdaad 4 weken. Gefeliciteerd trouwens!
ja,wat ik raar vindt is dat ik geen 4 weken ben, maar dat ze die wel rekenen. zijn er bijv. niet 2 berekeningen ofzo? 1 voor als je het echt niet weet (dus de laatste menstruatie aanhouden) en 1 voor als je het wel precies weet? nog 1 vraagje (ja, ik zit momenteel vol met vragen ) moet ik nu eerst naar de huisarts? of hoef ik daar niet persee naartoe? mijn schoonzus was daar nl ook geweest en die HA zei dat ze niet bij hem moest zijn ,maar een afspraak moest maken bij de verloskundige
Er word altijd geteld vanaf eerste dag van laaste menstruatie omdat dat makkelijker rekent. Anders zou je ook na 38 weken bevallen en dat zijn er ( als alles volgens het boekje gaat natuurlijk) 40. Je kunt even naar de huisarts bellen. Dan kunnen ze het daar meteen noteren. Ik ben er echter niet geweest en moeste gewoon meteen een afspraak bij een verloskundige maken. Ik heb wel ervaren dat de assistente van de dokter mij een beetje een "zeurkous" vond omdat ik allerlei vragen had, maar aan de assistente van de vk kon ik alles vragen en ze was ook er lief. Heb wel 10 minuten met haar aan de telefoon gezeten.
Hoi Odet, allereerst van harte gefeliciteerd met je zwangerschap ! Je hoeft geen contact op te nemen met de HA, die zal je alleen feliciteren met je zwangerschap en inderdaad zeggen dat je contact op moet nemen met een verloskundige.
Is iets wat mij ook al maanden bezighoud. En als ik bij de gyn ben, vergeet ik altijd het onderwerp aan te halen. Want ik had helemaal geen regelmatige cyclus. Soms 10 dagen, soms 20, soms nog meer of minder. Dus vind ik het echt moeilijk om het via mijn menstruatie te rekenen. Vooral omdat die de laatste keren snel achter elkaar waren en ik dus niet weet wanneer ze echt begonnen zijn. Is de berekening via de echo dan juist-juist? Of moet je ook al een wiskunde-knobbel te zijn om er aan uit te geraken?
Bij een onregelmatige cyclus kun je beter uitgaan van de echo. Mijn cyclus was erg lang toen ik zwanger raakte, ik ovuleerde pas op dag 25 (ipv dag 14). Als ik dan reken vanaf mijn laatste menstruatie moet ik al langer zwanger zijn, wat dus niet zo is. De echo kwam precies overeen met de berekening uitgaande van de ovulatie. Een echo kan er ook wel wat naast zitten, maar is in het geval van een onregelmatige cyclus wel nauwkeuriger. En over de berekening van de duur van zwangerschap: 40 weken vanaf de laatste menstruatie, of indien je het vermoeden hebt dat dat niet helemaal nauwkeurig is: 38 weken vanaf het moment van bevruchting. Als je beiden niet (zeker) weet zul je dus de echo moeten afwachten. Gefeliciteerd met de zwangerschap Odet!
Bij de echo geven ze het aantal weken op waarbij de 2 weken "kado" er al in zitten. Dus als je volgens de echo 6 weken zwanger bent is dat eigenlijk 4 weken + 2 weken kado. Dat aantal weken is dan gebaseerd op de grootte van het kindje en niet op de datum van de laatste menstruatie.
Nou, het is niet helemaal waar dat het de eerste dag is van je menstruatie is die startdag is. Ik had een cyclus van 35 dagen (dus 1 week langer) en ik krijg ook maar 2 weken cadeau, ipv 3 Had gehoopt al 5 weken ver te zijn... niet dat dat zoveel uitmaakt. Maar ik had het ook eerst zo berekend.
ja, dat verhaal gaat alleen maar op als je een mooie cyclus hebt van rond de 28 dgn. anders klopt de berekening niet natuurlijk. ik snap het
Van harte gefeliciteerd ! Als ik jou was zou ik gewoon je gyn of huisarts bellen,om te zeggen dat je geconstateerd hebt dat je zwanger bent,maar niet precies weet hoelang,dan verwijst hij je vanzelf wel door voor een echo.Heel veel succes !
Bij mij heeft ze zelf niet gevraagd naar mijn menstruatie. Ze heeft een echo gedaan en gezegd hoeveel weken ik was.