Flesvoeding van te voren kopen?

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door Maria1983, 30 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Maria1983

Maria1983 Niet meer actief

Ik weet niet of ik hier goed ben, ik zit nu voor het eerst in dit gedeelte te zoeken naar tips en adviezen, maar heb een vraag. Ik zie als een bult op tegen borstvoeding geven, hoe verder de zwangerschap volgt, hoe meer ik neig naar flesvoeding. Maar is het al wijs om voor de bevalling een pak flesvoeding in huis te halen? Kan me voorstellen dat borstvoeding niet lukt of je komt op een zondag thuis, dat je niet gelijk beschikt over een pak voeding. Althans niet hier in de buurt. Wat zijn jullie tips hierover en wat voor soort eventueel van te voren aanschaffen?

2. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Een verloskundige heeft altijd voor nood voeding mee. En anders zijn er altijd apotheken van de hap of ziekenhuis open. Ook snachts. Ik heb het bij beide kinderen gewoon in huks gehaald. Zag ook op tegen de borstvoeding. Er werd hier gezegd dat je het niet van te voren in huis moest halen omdat je bij borst voedingsproblemen dan sneller naar de flesvoeding zou grijpen. Echt geklets. Als ik het niet in huis had gehad, dan had ik er wel iemand op uit gestuurd om het per direkt te halen;)
    Het was voor mij iig een hele geruststelling dat ik het in huis had. Bij mij ging de BV niet goed en ze raakte in een suikerdip dus moest meteen bij gevoed worden. Was snachts dus ik was blij dat ik het in huis had.

Wat je haalt, maakt in princiepe niet uit.alle voeding moet aan minimale eisen voldoen dus alles is goed. Ook de huismerken. Zij vaak exacte copieen van de grote merken. Alleen stukken goedkoper. Ik heb bij beide kinderen kruitvat voeding gebruikt. Bij de 1e nutrilon maar de kinderarts vertelde dat dit onzin was. Dat je vooral voor de mooie verpakking en reclames betaalde.
    Dud, gewoon doen waar je je goed bij voelt en lekker voeding in huis halen.

3. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Als je het wil proberen, maar die angst hebt, dan kun je voor de bevalling wel kleine verpakkingen kant en klare kunstvoeding kopen.

Dat heb ik bij mijn jongste ook gebruikt toen de bv niet zo goed op gang kwam, maar hij heel hard af ging vallen. Ze hoeven er ook nog niet zoveel van de eerste dagen, dus dan heb je met die verpakking (2x200cc) nog kans zat om de zondag over te komen.

We zaten hier met de kerstdagen, dus 2 dagen de winkel dicht. En de vk is er ook niet altijd, voor mij gevoel was het fijn om het in huis te hebben. Dan hoefde mijn man niet met spoed op pad net voor sluitingstijd zaterdag(bij de oudste wel)

Met die kant en klaar voeding hoef je ook niet een heel pak weg te gooien als de bv eenmaal wel lukt (max een maand open). En je kunt altijd nog poeder bij halen als je dan alsnog wil stoppen.

Deze had ik: Nutrilon Standaard 1 kant & klaar 2 x 200 ml online bestellen | AH.nl

4. Cinderellea

Cinderellea Niet meer actief

Ik wist bij voorbaat al dat ik flesvoeding ging geven. Hier had ik dus wel al flesjes en voeding in huis.
    Je kan altijd 1 pak halen toch? Meer is zo bijgekocht!

5. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.808
    5.944
    113
    Vrouw
    Het is niet zo dat borstvoeding "niet lukt". Je borsten zullen gewoon hun werk gaan doen als je kindje geboren is.
    Het kan wel zijn dat het wat langzamer op gang komt.
    De ene mama heeft meteen veel melk,bij de ander duurt het 1,2 of meerdere dagen voordat de boel op gang komt.Is niet erg.
    Als dat het geval is,en je wat moet bijvoeden,heeft de kraamhulp voor nood wat bij zich.Je kan inderdaad ook van die kleine pakketjes kopen.
    Het maagje van je baby is nog maar zo klein als een druif;je hoeft er nog niet hele flessen in te gieten.Dus zo'n verpakking is echt meer dan voldoende.
    Ga je voor bv dan hoef je verder niets meer te kopen.
    Ga je voor kv dan kan je alsnog spullen halen.

6. Maria1983

Bedankt voor jullie reacties! Hier kan ik wel wat mee

7. medj1983

medj1983 Fanatiek lid

12 jun 2012
    3.201
    509
    113
    Bij mij lukte borstvoeding gewoon niet. Mijn borsten werden tijdens de zwangerschap niet groter en had daardoor al snel het idee dat het bij ons flesvoeding zou worden. Ik heb na de bevalling geen stuwing gehad en ben tot nu toe welgeteld 1 druppel per borst verloren. Dus tja.. dat je borsten 'gewoon' hun werk zullen doen, gaat niet voor iedereen op. Ik had Friso in huis gehaald van tevoren, dit gebruiken ze ook in het ziekenhuis waar ik ben bevallen. Gewoon doen waar je je goed bij voelt.

8. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    JA!! Zeker doen ! Na 4 dagen kwamen we erachter waarom ons mannetje zo huilde s'nachts ik had geen voeding na 16:00 uur er kwam gewoon niets uit , en wij hadden geen fv in huis en vriend moest dus s'nachts naar de apotheek. Dus wij hebben nu al een pak flesvoeding in huis haha.

9. nicole18

nicole18 Fanatiek lid

20 nov 2013
    4.613
    1.155
    113
    idd zorgen dat je wat in huis hebt! stap 1 is voor 0 tot 6 maanden! dus gebruik je het in het begin niet, zolang het gewoon dicht blijft kan je het nog tot de 6 maanden gebruiken!

maar als je niet helemaal zeker bent van je zaak of je bv wilt geven, er is niks mis mee om gewoon meteen met fles voeding te beginnen he, het is geen verplichting of moet om bv te geven.
    heel goed en knap als je het wel wilt maar als je er zo tegen op ziet begin je al met een negatief gevoel, meestal gaat dat niet lang goed...

ik heb 1 week bv kunnen geven, had ook geen voeding en legde mijn zoontje 2 dagen lang iedere 2 uur aan dag en nacht. ik was kapot!
    bij ooit een 2e kindje begin ik meteen met fv. het scheelt mij en hoop ellende, pijn en verdriet!

dus, bedenk van te voren wat je wilt, bv is absoluut het proberen waard, heb ik ook gedaan maar geen must.

10. ratatosk

ratatosk VIP lid

16 mrt 2010
    5.429
    5
    0
    Als jij geen borstvoeding wilt geven haal je van te voren een pak voeding en een fles in huis, klaar.
    En als je dan na de bevalling tóch borstvoeding wilt geven doe je dat gewoon. Dat pak voeding staat dan gewoon in de kast te niksen en vreet geen brood zoals we dat hier zeggen :).

11. Maria1983

Dat is ook wel weer zo, moet ik je gelijk in geven :D.

12. Jedine

Jedine Bekend lid

2 okt 2012
    899
    38
    28
    NB
    Doe waar jij je goed bij voelt!

Ik wilde persee bv geven maar had toch n kleinpak kv in huis, dit heb ik gebruikt voor fingerfeeding omdat ze pas na 4dgn goed aan de borst zoog en er met kolven nog niet voldoende kwam

13. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.808
    5.944
    113
    Vrouw
    Gelukkig heeft het veranderen van je borsten helemaal niets te maken met of je wel of niet productie hebt na de bevalling.Dat staat los van elkaar.

Als je productie niet meteen op gang komt (dat kan om diverse redenen inderdaad gebeuren), en je maar 1 druppel produceert, kan je baby bijvoeden met kunstvoeding en zelf gaan kolven om de boel wel op gang te brengen.
    Dat gaat soms snel en soms (zie bovenstaande bericht) duurt het wat langer.

Doe je dat niet dan zal het daar bij blijven en krijg je waarschijnlijk ook geen.stuwing.

14. annabel10

annabel10 Actief lid

28 dec 2010
    474
    54
    28
    Maar ook met kolven geen garantie dat het "lukt", heb 8 dagen om de drie uren gekolft, maar op een klein beetje na, kwam het totaal niet op gang. De opmerking " je borsten zullen gewoon hun werk gaan doen" raakt mij, want dit is lang niet altijd het geval. Ik ben hier erg verdrietig om geweest, had graag borstvoeding willen geven, helaas:(

15. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.808
    5.944
    113
    Vrouw
    Ja, soms lukt het niet, en ik kan me zo voorstellen dat je daar heel verdrietig van bent.Zeker als je er zoveel moeite voor hebt gedaan...:)
    Heel naar!
    Gelukkig is een paar dagen intensief kolven (wat jij hebt gedaan), voor de meeste borsten wel genoeg om de boel op gang te brengen.

16. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    Bij mij was mijn zoontje op dag 3 al best behoorlijk wat afgevallen, de verloskundige had toen uit voorzorg een klein flesje kant-en-klare nutrilon bij me achtergelaten en een cupje en een spuitje om dit mee te gaan voeren. Uiteindelijk was het niet nodig want die avond begonnen mijn borsten melk te maken als een tierelier ;)

Ik weet eigenlijk niet in welk geval je snachts zelf ineens op het idee zou komen dat je te weinig voeding hebt en bij zou willen gaan voeden… volgens mij is het altijd de verloskundige die zegt dat je bij moet gaan voeden. Daarnaast is het niet verstandig om met een fles te gaan bijvoeden, maar beter is een cupje of een spuitje. Wel zo handig als je dat ook van je verloskundige kunt lenen!

17. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Het is je eigen kind dus dat maak je zelf uit natuurlijk ;)
    Verder hadden wij dit in overleg met de kraamhulp gedaan, en wel gewoon met de fles omdat ik uiteindelijk een borstontsteking kreeg met alle gevolgen van dien..

18. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.808
    5.944
    113
    Vrouw
    #18 Zoe123, 4 feb 2014
    Laatst bewerkt: 4 feb 2014
    Als je de borstvoeding niet wil doorzetten dan is een fles natuurlijk de volgende stap.
    Wil je wel verder dan is een cupje of spuitje de keuze.
    Dat heeft niet zozeer met "eigen kind" te maken meer met wat je plan is.

Overigens,als je een borstontsteking hebt,is de beste manier om er van af te komen je kindje de boel laten legen.
    Des te sneller ben je er van af :(

19. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Ik zat helemaal verstopt er kwam helemaal niets uit ;) En kreeg antibiotica en ibu dus niet heel lekker voor een baby..

20. podiki25

podiki25 Fanatiek lid

18 mei 2012
    3.897
    124
    63
    Tandheelkunde
    Barcelona
    Mijn idee: BV is zwaar, je moet er voor de volle 100% achter staan of de kans is groot dat het niet lukt of je niet doorzet. Ik zou het wel proberen als je wil, maar het kan toch echt geen kwaad om die melk al op voorhand te kopen. Zo stress je ook minder.

Deel Deze Pagina