Hoi dames, vanochtend lette ik even niet op en toen heeft dochterlief(1 jaar) een kattenkeutel uit de kattenbak gepakt. Ik schrok met kapot en heb gauw haar handjes gewassen en de poep opgeruimd. Alleen nu ben ik dus in aanraking geweest met kattenpoep. Ook al gegoogled en voel me nu dus zwaar K.T! Wel goed me handen gewassen. Tien jaar geleden heb ik veel stage gelopen bij dierenklinieken (nu niet werkzaam in de dierverzorging). De kans is dus aanwezig dat ik al besmet ben maar ik heb er toch heel veel stress van Misschien dat iemand hier ook tijdens de zwangerschap in aanraking is geweest met kattenpoep? En een gezond kindje ter wereld heeft gebracht?
mij lijkt het wel ok als je je handen onmiddellijk daarna gewassen hebt hoor. Het is volgens mij pas een probleem als je nog iets aan je handen had hangen en dan via eten (al dan niet met je handen) dit in je lichaam terecht komt. Bovendien is het ook niet helemaal gezegd dat de parasiet toxoplasmose in deze kattenpoep zat he. heb je je ooit laten testen eigenlijk voor toxo? of je al resistent was voor je zwanger was? want dan is er helemaal geen rede tot paniek
Het Lizanne! Dank voor je reactie. Nee ik heb me nog nooit laten testen. Dus ik heb wat dat betreft geen zekerheid. We wonen tussen twee boerderijen en onze katten komen dus veel in aanraking met de boerenkatten van de buren.
Het kan pas kwaad als je de poep zou opeten en deze besmet is. Of als je zonder handen wassen een broodje zou eten. Ik snap je stress. Zou ik ook hebben hoor. Maar ik denk dat het meevalt
geen paniek, je hebt je handen gewassen en m niet in je mond gestopt! hier al mn hele leven katten (dieren), je gaat naar de dierentuin enz. Je hebt je handen gewassen, problem solved!
Probleem met katten zit vooral in de urine en de geur die vrij komt als je de bak verschoont. Je hebt goed gehandeld door meteen handen te wassen. Thuis ruim ik ook geen kattenkots (haarballen) op. Ik vind het een vies klusje en heb nu een goede excuus dat manlief het mag doen. Haha
Als je het niet opgegeten hebt en gewoon je handen gewassen hebt is er echt geen reden om bang te zijn.
1.Katten krijgen normaal gesproken maar 1 x in hun leven toxoplasma, als ze het al krijgen, daarna zijn ze er immuun voor. Meestal krijgen ze dit als kitten. 2. De eitjes die in verse ontlasting zitten zijn 'onrijp' , pas na 3 dagen zijn ze besmettelijk. 3. Je moet die besmettelijke eitjes dan wel daadwerkelijk binnenkrijgen. Kans dat je nu, van deze situatie iets oploopt is praktisch nul
Ik. Onze kat kreeg tijdens mijn eerste zwangerschap een epileptische aanval en poepte op mijn hand toen ik hem bast pakte. De kans dat je besmet wordt is heel klein.