Ha, Mijn dochter is nu bijna 3 weken oud en krijgt flesvoeding vanaf haar geboorte. Zoals geinstrueerd door kraamhulp, elke dag opgevoerd tot dag 12. Vanaf die dag krijgt ze dus per voeding 120 cc (+ 4 schepjes). Ze komt nog elke 3 uur om te drinken - ik denk dat dat bij zo'n kleintje niet heel ongebruikelijk is. Soms laat ze er in de nacht 3,5 of 4 uur tussenzitten. In totaal krijgt ze dan dus meestal 8 (soms 7) flessen van 120cc. Ik vind dat wel heel erg veel. De flessen gaan meestal ongeveer op, soms laat ze een bodempje staan. Ze was bij de geboorte 3.600 gram en voor zover ik kan nagaan, komt ze goed aan, is ze gezond en tevreden. Ik heb het cb gebeld voor overleg maar vind eigenlijk dat dit niet altijd behulpzaam zijn. Ze konden me niks anders vertellen dan "het is wel veel", en "8 keer per dag is normaal". Of ik haar minder moet geven, konden ze eigenlijk niet zeggen - "kom haar maar weer eens wegen". Dat zal ik sowieso wel doen, maar intussen ben ik een beetje op zoek naar tips /ervaringen. Wanneer gaan kindjes met flesvoeding ongeveer richting 7 (of 6) flessen? Zou het helpen om dit te proberen "af te dwingen" of maar gewoon zo laten? Alle tips en ervaringen voor een beetje houvast zijn welkom Met de tweede is het weer net zo zoeken als met nummer 1!
Liever vaker kleinere flesjes dan minder vaak ineens een grote plens met melk welke het maagje onnodig oprekt en wat voor krampen kan zorgen. Afbouwen naar minder flessen (en grotere flessen) is bij 2,5 weken nog lang niet aan de orde. Je kindje doet het prima zo, dus niks aan veranderen. Vaak regelen kindjes het ook zelf.
Richtlijn is 150 ml per kg. Dus stel je kindje is nu 4 kg, dan heeft ze 600 ml voeding nodig. Dan kom je uit op een kleine 90cc verdeeld over 7 voedingen. Natuurlijk is dit een richtlijn, maar ik vind dat je kindje al best grote flesjes krijgt. Doet ze lang genoeg over een flesje (20 min.)? Want als het te snel gaat raken ze minder verzadigd en komen ze sneller voor weer een voeding.
Ik vind het ook echt grote flesjes. Zo rek je de maag wel heel erg op. Ter vergelijking, mijn zoon krijgt borstvoeding en krijgt op vraag voeding. Hij is bijna zeven maand en drinkt nog steeds slechts 130 ml per keer.
Het klinkt wel als veel ja. Ons meisje is nu ruim 4 weken en drinkt nu 6 x 90 met drie schepjes. Voor haar gewicht is dit de max zeiden ze op het cb. Ze weegt nu 3260 gram, met geboorte 2740 gram dus klein. Overdag zit er meestal 4 uur tussen de flessen, snachts wanneer ze komt. Nu meestal ergens tussen de 5 en 6 uur na de laatste fles. Je moet volgens mij vooral naar gewicht kijken, niet naar hoe oud ze zijn.
Ik vind het zelf dus ook veel. Ze woog bij geboorte 3.600, is dus geen kleintje maar ook geen reus. Ze komt echt zelf om de 3, soms 3,5 uur (huilen, smakken, sabbelen op vuistjes) en doet ca. 25 minuten over een fles. Die van 120 cc gaat soms op, en soms laat ze een bodem staan. Ik vind het ook gek om haar minder te gaan geven nu, maar ga iig zorgen dat ik het niet 'forceer'; als zij stopt met drinken, niet proberen nog slokjes te geven. Vind het ook gek dat ze enerzijds zulke hoeveelheden drinkt, maar anderzijds toch na 3 uur weer honger heeft....
Dat zijn behoorlijk grote flessen. Ik zou dan eerder voor 90/3 gaan en kijken of ze het daar voorlopig genoeg aan heeft. Je bent nu onnodig aan het oprekken en dat kan kramp en spugen veroorzaken. Huilt ze veel?
nou ik ben de enige zon beetje zie ik, maar ik vind het niet mega veel. Mijn oudste kreeg met die leeftijd ook gewoon die hoeveelheid....
...Omdat je het maagje oprekt. De natuurlijke maaginhoud van een baby van 6 maanden is 100 ml. Met 2 weken al 120/4 is echt veel te veel. Je kunt proberen 90/3 te geven. En een speentje na de voeding voor de zuigbehoefte.
Voor baby's is het natuurlijk om om de twee uur te drinken. Ongeacht wat ze binnengekregen hebben. Dan speelt de zuigbehoefte op, en willen ze weer drinken. Het is gezonder en natuurlijker om daarin mee te gaan en vaker kleinere flesjes te geven, dan het bizarre maar helaas alomtegenwoordige advies te volgen om zo snel mogelijk zo groot mogelijke flessen te geven zodat ze zolang mogelijk tussen voedingen laten. Bovendien: zorg dat een flesje minstens twintig minuten duurt. Dan zijn ze ook langer tevreden, over het algemeen.
Het kan natuurlijk ook zijn dat je hier vrij snel naar toe bent gegaan, maar dat ze op deze hoeveelheid heel lang blijft zitten nu. Onze dochter ging in het begin ook vrij snel, maar drinkt nu met geen mogelijkheid meer dan 150cc per keer. (bijna 5 maanden) Terwijl ik overal lees dat ze allang op 180 cc zou moeten zitten. CB gaf aan dat baby's soms in het begin een soort buffer opbouwen en dat het na verloop van tijd stabiliseert, bij ons was dat zeker het geval. Ik zou als ik jou was eens bij elkaar optellen wat ze aan 'bodempjes' laat staan. In een klein flesje is zo'n hoeveelheid al gauw 20/30 cc. Dus misschien valt het dan wel mee...
Als je baby tevreden is zou ik je gewoon geven. Je is misschien een beetje meer dan gemiddeld maar ook weer niet superveel. En er zijn zoveel richtlijnen maar alle mensen eten ook anders toch? Als je baby het goed doet en jij voelt je er goed bij dan zou ik het niet moeilijker/stressvolle gaan maken door vanalles te gaan veranderen om maar aan het gemiddelde te voldoen.
Dank allemaal voor jullie reacties. Ik denk dat ik inderdaad maar gewoon deze flesjes aan blijf bieden, maar als na een minuut of 20 het echte doordrinken stopt, dan niet ga proberen 10 min.later nog slokjes te geven. En gewoon meegaan in haar ritme van om de 3 uur. Ga haar komende week ook even wegen en kijken wat het CB zegt als ik daar ben... en verder toch maar het aloude "gevoel" volgen: ze doet het goed, slaapt prima, is alert, huilt niet veel, heeft niet extreme krampjes.. dus dan is er vast geen reden voor paniek (maar ja, als je net bevallen bent is álles reden voor ongerustheid ben ik wederom achter hormonen moeten ook uitrazen, dan kan ik me er vast weer veel meer aan overgeven)
Dit ga ik uitprinten en op de koelkast hangen Dankjewel! Dit zijn precies het soort relativerende opmerkingen die ik zelf even tijdelijk niet kan verzinnen zo kort na mn bevalling..