Hallo, Mijn zoon is op 28-2 geboren. We zijn vanaf het begin begonnen met het geven van borstvoeding. Tijdens de kraamweek is hij erg veel afgevallen (bijna 10%), waardoor we moesten bijvoeden met kunstvoeding, zodat hij in ieder geval van die kritieke grens wegbleef. Hierdoor is hij weer aangekomen. Nadat het allemaal de goede kant op ging, wilde ik de bv weer opbouwen, zodat we de kunstvoeding konden weg doen. Ik legde hem iedere keer aan, waardoor ik soms van de ene borst naar de andere borst ging en de kleine nog steeds honger had. Na drie dagen vrijwel continue voeden, hebben we besloten om na de bv een fles aan te bieden, zodat de kleine voldoende binnenkreeg en ik ook rust. Bij de controle van 4 weken op het consultatiebureau kwamen we erachter dat hij van de 600 cc voeding die hij zou moeten krijgen ongeveer 300 cc via de fles kreeg. Dat betekende dat ik nog niet eens de helft van wat hij nodig heeft via de borst kon geven, terwijl ik hem toch minstens 9 keer per dag aanlegde! In de tussentijd alle tips van de lactatiekundige bij ons al geprobeerd: extra kolven, extra vitamines, etc. Maar blijkbaar was dit niet voldoende, aangezien hij te weinig was aangekomen. Het nieuws was erg vervelend om te horen: blijkbaar heb ik onvoldoende melkproductie om onze zoon voldoende te geven. We hebben besloten dat ik moedermelk kolf en we dit, in combinatie met flesvoeding, per fles aanbieden, zodat we precies weten hoeveel hij drinkt. Het gaat nu de goede kant op: hij komt goed aan en drinkt meer dan voldoende. Het enige vervelende is, is dat ik het best vermoeiend vind om én hem de fles te geven én te kolven. Ik twijfel daarom om over te stappen naar enkel flesvoeding. Hij is nu 6 weken en heeft dagelijks borstvoeding gekregen. De laatste dagen wat minder, omdat ik minder heb kunnen kolven. Is het verstandig om door de vermoeidheid heen te bijten en door te gaan met kolven? Of heeft het, in verhouding, kleine beetje moedermelk al geen voordelen meer voor de kleine? Alvast bedankt voor de reactie!
Hoi, Sorry dat ik je verhaal nu pas lees. Hoe ben je verder gegaan? Of zit je nog op het zelfde punt? Vraag is hoeveel je kolft in hoeveel keer. En hoe je kolft en hoe lang. Dan kan ik je een passend antwoord geven. Los daarvan: de eerste mijlpaal van 6 weken heb je kunnen geven! Koester dat! Hoor het graag als ik je nog kan helpen met je vraag.
Beste Heidi, We zijn overgestapt naar flesvoeding. Ik heb het erg moeilijk gehad om te accepteren dat ik niet het beste aan mijn zoon heb kunnen geven. Echter, met het kolven en iedere drie uur de flesvoeden bracht voor mij heel veel onrust. Sinds ik afgelopen weekend ben gestopt, geeft dit zoveel meer rust dat ik ook meer kan genieten van de kleine. Ik heb inderdaad de mijlpaal van 6 weken gehaald en daar ben ik al trots op. Kolven was op een gegeven moment iedere keer na het voeden (dus elke drie uur) en dan was de opbrengst uit twee borsten maximaal 60cc. Geen idee of dat veel is, maar meer stimulatie gaf uiteindelijk niet meer opbrengst. Ik heb in het begin al geen stuwing gehad en ook met het afbouwen heb ik daar geen last van gehad. Voor mijn gevoel ook een teken dat de productie niet lekker op gang is gekomen. Bedankt voor je tijd!