aan alle dames met een huis te koop of net een huis verkocht.

Discussie in 'De lounge' gestart door tico, 4 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vlinder1986

Vlinder1986 Actief lid

25 mei 2011
    128
    0
    0
    Coach
    Noord-Brabant
    Ons huis heeft 3 maanden te koop gestaan. We hebben het meteen aan de eerste kijkers kunnen verkopen! :)

2. Theeleutje

Theeleutje Fanatiek lid

5 apr 2011
    2.221
    3
    38
    NULL
    @Home
    Het huis van onze buren heeft ruim een jaar te koop gestaan, 4 keer in prijs gezakt. De nieuwe buren wonen er nu een maand in (denk ik ongeveer)

3. sjorsje

sjorsje VIP lid

17 aug 2007
    11.363
    268
    83
    Noord-Brabant
    Ja ze hebben inderdaad al 4 jaar dubbele lasten en de hypotheekrente van dat huis wat te koop staat is dus ook niet meer aftrekbaar en de overbruggingshypotheek hebben ze om moeten laten zetten in een gewone lening omdat die maximaal 2 jaar mocht lopen. Gelukkig heeft m'n zus een goede baan en kunnen ze het betalen, maar het is zo'n zonde van het geld.

4. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.174
    4.322
    113

Ohhh vreselijk, dat lijkt me echt erg. Wat gaat er ongeveer maandelijks dus aan 'lucht' op? Rond de 700e? Al is het minder, erg zonde inderdaad. Hadden ze nu achteraf liever gewacht met hun tweede-huis aankoop of zouden ze niet zolang in dat huis willen/kunnen wonen en zouden ze het sowieso voor lief nemen? Alleen antwoorden waarop je wilt, ben gewoon heel benieuwd hoe dat in de praktijk gaat.

5. Yukl

Yukl Niet meer actief

Ik denk dat wij ons huis voor de brutolasten kunnen verhuren, dus daar maak ik me niet zo'n zorgen om. Al is huren natuurlijk niet ideaal en verkoop ik het liever op tijd. ;)

6. tulip

tulip Niet meer actief

nou hier zijn de kijkers ook weer niks geworden. Mn aanstaande (haha, dat vind ik even leuk) heeft al wel van die vastgoedmensen gebeld om te kijken wat zij er voor geven. De ene zei iets van 85 of 90% van de marktwaarde. Dus daar hebben we een klein sprankje hoop op. We willen er nu wel echt vanaf.

boordevol, ja dat is een risico wat je loopt. Ik hoop niet dat ik te hard overkom, maar ik kan dat ook niet echt zielig vinden, iedereen maakt die keuze zelf. Ik ken ook mensen die echt enorm zielig doen omdat zij nu al een 1,5 jaar met dubbele lasten zitten. Tja, dan hadden ze toch maar moeten wachten tot ze het verkocht hadden. Dat doen wij ook. Hoe vervelend ook, ik neem dat risico niet.

7. Yukl

Yukl Niet meer actief

#87 Yukl, 10 aug 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 aug 2011
    @ tulip: dat vind ik wel een beetje hard. Voor die mensen is het net als voor jullie vervelend dat de verkoop van het huis zo lang duurt. Ongeacht of ze die dubbele lasten hebben of niet. Bovendien was het voorheen vrij normaal om al te kopen voordat je had verkocht. En als je nog net in die tijd hebt gekocht en toen vervolgens te maken kreeg met deze huizenmarkt, is dat wel onvoorzien. Daarnaast remt het juist onwijs de huizenmarkt dat iedereen op dit moment zo denkt (eerst verkopen en dan pas aankopen) en vind ik het dus niet perse de juiste ontwikkeling.

Wij hebben trouwens ook gekocht voordat we hebben verkocht. Maar het is nieuwbouw en dan is de situatie sowieso anders. We hebben 1,5 jaar de tijd om te verkopen en als dat niet lukt, vind ik onszelf ook best wel een beetje zielig hoor. :p 1,5 jaar in Amsterdam is echt lang en ongewoon namelijk.

8. koala28

koala28 Niet meer actief

Dit ligt eraan er helemaal aan wat je nieuwe hypotheek of waarde van je nieuwe woning wordt.
    Voorbeeld:
    X koopt huis voor 150.000 euro. Uit taxatierapport blijkt een marktwaarde van 165.000 euro. Nieuwe gedragscode per 1 aug geeft aan max 106% financieren van marktwaarde. X heeft oude huis verkocht met verlies van 10.000 euro. Dit kan hij dus meefinancieren in nieuwe hypotheek (wel box 3 lening) omdat zijn marktwaarde van de nieuwe woning hoger uitvalt en binnen de 106% blijft (uiteraard moet het ook binnen de inkomsten/lastentoets vallen).

Als het niet in de nieuwe hypotheek kan, dan moet het consumptief via persoonlijke lening of doorlopend krediet. De lening dient geheel afgelost te worden bij de notaris. Pas daarna kan een verpande KEW of SEW uitgekeerd worden.

In de meeste gevallen brengen mensen de bestaande KEW of SEW in in de nieuwe hypotheek waardoor ze het verlies mee kunnen financieren in de nieuwe hypotheek of via consumptief de restschuld aflossen.

9. RianneF

RianneF Bekend lid

31 okt 2008
    712
    0
    0
    Klopt, wij moesten onze restschuld ook eerst aan de notaris betalen.

Mensen willen ruimte in een huis, dus als jij gaat verhuizen omdat het voor jou te klein wordt, laat dit dan niet zo overkomen! Zet desnoods een bank of stoel bij vrienden in de berging. Wij hebben het verkocht aan onze eerste kijkers, wel onder de vraagprijs maar als dit financieel niet mogelijk was voor ons, hadden we het niet gedaan.

10. tulip

tulip Niet meer actief

ik vind het ook heel vervelend dat ze hun huis niet verkopen, maar je zult toch zelf moeten uitrekenen of je dat red mocht je het niet vlug verkopen. Er zijn mensen die dat kunnen betalen en dan is er niks aan de hand. Maar hier zijn ook kinderen in het spel. Ze hebben amper geld om een verjaardagscadeautje te kopen en dat vind ik voor de kids heel zielig. Ons huis staat langer als dat van hen te koop en toen was het al een slechte tijd. Dan maak je die beslissing echt zelf. Ik weet niet hoe het in amsterdam is, maar hier was het al lang bekend dat het niet zo verstandig is.

11. tulip

tulip Niet meer actief

en als ik zeg dat ons huis ook nog niet verkocht is, dan zeggen ze: tja, maar jullie hebben het geluk dat je nog geen ander huis hebt, pardon!!!!! Wij zijn gewoon verstandiger te werk gegan. Tja, dan denk ik toch echt : eigen schuld, dikke bult.

12. Yukl

Yukl Niet meer actief

Naja, het is toch ook een geluk dat jullie je eigen huis nog niet verkocht hebben? Ik weet niet op welke manier die opmerking is geplaatst, maar ik vind hem heel normaal overkomen. Je doet alsof het heel erg vreemd en ongewoon is om te kopen voordat je verkoopt, maar dat is het niet. Al vind ik jullie zeker de meest verstandige en is het inderdaad een risico die zij hebben genomen. Neemt niet weg dat ik vind dat ze best wel mogen balen. En wie weet balen ze er zelf ook van dat ze niet zo verstandig als jullie zijn geweest en zijn ze dus in die zin een beetje jaloers oid.

13. tulip

tulip Niet meer actief

nou, het is toch helemaal geen geluk dat wij geen ander huis hebben. Dat is een weloverwogen beslissing geweest die zij ook hadden kunnen maken. Daar komt bij mij geen geluk aan te pas. Geluk is het bij een vriendin van mij die haar huis binnen een week verkocht heeft. Geluk is iets wat je toekomt, daar kun je zelf niks aan doen.

14. Rooibos

Rooibos Niet meer actief

Dubbele maandlasten lijken me erg pittig maar soms kun je niet anders. Wat als je droomhuis te koop komt? Hopelijk kom ik nooit in zo'n situatie maar zeg nooit nooit.

15. Rooibos

Rooibos Niet meer actief

En, alweer kijkers gehad?

16. zwangerevrouw

zwangerevrouw Fanatiek lid

22 jul 2011
    2.115
    222
    63
    mag ik zo vrij zijn een tip te geven?
    ik zou de tuin gezellig maken, vooral het terras aankleden met potten en planten en bloemen (gekleurde)
    En binnen de bad/wc kleedjes verwijderen
    het keukenblad leeghalen

verder ziet het er mooi uit!

17. zwangerevrouw

zwangerevrouw Fanatiek lid

22 jul 2011
    2.115
    222
    63
    wellicht kan je de link van funda plaatsen en kunnen we je tips geven?

18. Rooibos

Rooibos Niet meer actief

Volgens mij heeft ze hem al verkocht ;)

19. mm7

mm7 Fanatiek lid

9 feb 2010
    2.801
    28
    48
    Ons huis ook nog niet verkocht... maar ook nog geen kijkers, terwijl ik vind dat er toch echt wel hele mooie en duidelijke fotos gemaakt zijn...
    Ben bang dat de vraagprijs te hoog is, er staan in deze straat er 9 te koop, waarvan wij de duurtste maar de kleinste hebben, moet wel zeggen dat bij ons alles nieuw is (In December gedaan), maar zou het nu toch wel eens leuk vinden om een kijker te krijgen, en helemaal een feest als die ook nog eens een bod uitbrengt..

Wij hebben ook nog geen nieuw huis, en dat is idd geen geluk, maar een doordachte beslissing, vind het echt niet handig of verstandig om een nieuw huis te kopen en je andere huis moet nog verkocht worden, maar goed... Als je het financieel kan 2 huizen dan snap ik het wel, wij hebben het financieel wel goed, maar 2 huizen is toch te veel van het goede hoor, dat hou ik misschien 3 maanden vol, en dan is de koek op!

20. mom23

mom23 Fanatiek lid

19 mei 2010
    1.389
    0
    0
    ons appartement staat nu 3 weken te koop en hebben 1x kijkers gehad en nu aankomende vrijdag weer kijkers

Deel Deze Pagina