aan alle lieve mensen die ons goedbedoeld voorrang willen geven.........

Discussie in 'De lounge' gestart door Ons Kleintje, 8 feb 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.158
    8.135
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    denk dat jij de remweg bedoeld , die is namelijk korter. In deze aantal meters gaat men uit van de reactie snelheid, het trappen op het pendaal en het moment dat je stilstaat.

De remweg is het aantal meters vanaf het daadwerkelijk remmen en de stilstand.

2. buonanotte

buonanotte Niet meer actief

Dan ben ik daar denk ik mee in de war ja:)

3. Cathelijne1986

Cathelijne1986 Niet meer actief

Ja herkenbaar!!! Ik werk met verstandelijk gehandicapten en die wil ik leren dat ze moeten stoppen als er een auto aankomt. Maar zodra bestuurders zien dat ik met een gehandicapt iemand wil oversteken stoppen ze áltijd! Goed bedoelt maar zo leren ze het natuurlijk niet..

4. knor

knor Fanatiek lid

4 mrt 2007
    2.392
    0
    0
    Groningen
    Ts zp denk ik er ook over hoor. Als auto's altijd stoppen leert je kind nooit dat hij eigenlijk geen voorrang heeft en kan het op latere leeftijd fout gaan als hij het eens niet krijgt als hij alleen over straat fietst.
    (als automobilist hoef je niet als een gek door te rijden natuurlijk)

5. veulentje

veulentje Actief lid

30 sep 2012
    166
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier stopt bijna nooit iemand haha, ook niet als we voor het zebrapad staan...
    Dus leren dat ze daar wel door mag lopen gaat ook niet op.
    Als er wel iemand stopt wuif ik vaak dat ze door moeten rijden.
    Ik heb liever ook dat ze leert te wachten.
    Wij gaan elke dag naar buiten en ze stopt gelukkig netjes bij elk stoepje.

6. Ana leigh

Ana leigh Fanatiek lid

11 feb 2013
    1.753
    9
    38
    Vrouw
    x
    Ik vind het eerder gevaarlijk, dat voorrang geven tegen de verkeersregels in...!

De overige weggebruikers die zich wel aan de verkeersregels houden raken in de war van iemands 'sociale/goedbedoelde' eigen regeltjes.

Liefs,

7. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    maar je leert je kind toch vooral om zich heen te kijken? Nergens houden weggebruikers zich volledig aan de verkeersregels. Ook al heb je hier voorrang op een zebrapad, ze mogen van mij toch niet zomaar oversteken want vaak stoppen auto's ook gewoon niet. Hier bij school is een oversteekplaats voor voetgangers met stoplichten. Punt is hier alleen dat automobilisten het ook als draaipunt gebruiken en wanneer ze nog even door oranje rijden, snel willen keren en de voetgangers vrij snel daarna groen krijgen kom je die auto weer tegen terwijl je oversteekt, en opletten doen ze dan vaak niet.. dus ook hier, kijk enorm goed uit je doppen bij het oversteken bij een groen licht etc.

8. Yanna

Yanna Actief lid

7 aug 2013
    295
    6
    18
    Laatst gaf een auto voor mij voorrang aan fietsers die geen voorrang hadden. Hij stopte plotseling midden op de weg om die fietsers voorbij te laten gaan. Grr zat er bijna achterop! Dat soort vriendelijkheid haat ik. Ik weet het wel, genoeg afstand bla bla bla maar ik verwachtte niet dat hij daar zou stoppen. Als ik achterop had gezeten was het een duur grapje geweest.

Uit schrik toeterde ik trouwens hihi was echt in een paar seconden dat dit alles gebeurde. Krijg ik toch een arrogante blik naar mn kop van die fietsers haha, nou ja had de schrik echt in mn lijf zitten hoor!

Neem gewoon voorrang als je het hebt. Dan ben je een vriendelijke weggebruiker. Geef alleen voorrang als dat ook moet, daarmee voorkom je ongelukken.

9. mamabri

mamabri Niet meer actief

Dit doe ik ook, heb vaak genoeg een noodstop moeten maken omdat er een kind van de stoep afrent, affietst of achter een bal aan rent......Ik hou er altijd rekening mee dat een kind plotseling een onverwachte beweging maakt.

En ja: als ik voorrang heb, en er staat een moeder met een kind voor en achterop en een kleuter op een fiets ernaast, en de situatie laat het toe: rem ik en laat ik ze voor, want bij ons in de stad zijn er plekken waar ouders drukke wegen overmoeten en bij een beetje pech ruim 5 min moeten wachten.

En natuurlijk moeten kinderen voorrangssituaties leren, maar soms is het ook als automobilist prettiger om te weten dat je ze veilig kunt laten oversteken ;)

10. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

ik zou ook het liefst hebben dat de autos langzaam doorrijden.
    In dit geval (vanmiddag) werd de mevrouw zelfs pissig (gebaarde beetje boos nadat ik aangaf dat wij wel op haar wilden wachten) toen ik met mijn zoontje bleef staan :)
    dank voor de reacties :)

11. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.825
    19.149
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Mee eens.

Ik oefen nu ook af en toe met oversteken met onze zoon. Staan we daar heel nadrukkelijk naar links-rechts-links te kijken, gaan auto's ineens voor ons stoppen. Vast lief bedoeld, maar zo maak ik m'n punt nog niet duidelijk natuurlijk.

12. zwangerevrouw

zwangerevrouw Fanatiek lid

22 jul 2011
    2.115
    222
    63
    langzaam gaan rijden is wel goed natuurlijk, maar ook wel verwarrend want dan denken kinderen (8+) dat je stopt. Als ik niemand achter mij heb zitten stop ik ook altijd voor kinderen alleen. Pubers zijn trouwens helemaal erg, die gooien overal en altijd hun fiets er nog even voor, soms schrik ik mij rot

13. Pomm

Pomm Fanatiek lid

23 nov 2010
    4.554
    116
    63
    Ik heb niet alle reacties gelezen maar ik ''erger'' me ook aan mensen die goedgeboeld voorrang geven. Ik woon in een kinderrijke omgeving en ik merk dat kinderen gewoon door rijden op een rotonde etc om dat ze toch wel gewend zijn ook voorrang te krijgen. Ik werk er niet aan mee en laat men merken dat ze in overtreding zijn of als het hun beurt niet is. Niet omdat ik het ze niet wil geven maar inderdaad omdat dit de regels zijn, en ze dus niet van iedereen kunnen verwachten dat men voor hen stopt. Als iedereen de verkeersregels volgt zoals het hoort dan is er voor kinderen meer duidelijkheid.

14. Wan86

Wan86 Lid

1 feb 2012
    80
    0
    0
    Goudsmid
    Best
    Eens met pomm.

Ik woon dicht bij een school en veel kinderen gaan ervan uit dat ze voorrang krijgen en kijken niet eens!
    Ik zie ook regelmatig moeders die vinden dat ze voorrang mogen krijgen omdat ze een kleine bij zich hebben en kijken me dan boos aan als ik ze geen voorrang geef terwijl dit niet hoort:$

Tuurlijk let ik extra op met kinderen in de buurt, maar als bijna iedereen gaat stoppen, leren kinderen het niet en ze zullen maar iemand tegen komen die echt doorrijdt als een kind de weg op schiet..

15. dolley

dolley Bekend lid

24 sep 2013
    586
    104
    43
    NULL
    NULL
    Nou ik was dus "vroeger" zo'n onvoorspelbaar kind.
    Ik was aan het fietsen maar moest wachten op een kruispunt.
    Ik had haaientanden dus ik wachtte netjes zoals ik geleerd had. Er kwamen geen auto's meer aan dacht ik. Rustig stap ik weer op mijn fietsje en dromerig steek ik over. BAM... daar lag ik onder een auto.. zoiets gebeurd echt in een seconde... gelukkig ben ik er goed van af gekomen maar ik ben toch altijd heel voorzichtig als er kinderen langs de weg staan/spelen. Ze kunnen zo in gedachten zijn dat ze het niet eens door hebben. ( dat had ik dus) en terwijl ik de regels dondersgoed wist en dat had niet te maken met wel of geen voorrang krijgen. Haaientanden moest ik altijd voor stoppen en dikke strepen op de weg met een rood bord 'stop' afgebeeld.

16. bulakgirl

bulakgirl Fanatiek lid

4 aug 2013
    3.157
    2.542
    113
    Vind wel dat er een verschil is in voorzichtiger/langzamer/oplettender rijden met kinderen in de buurt, als constant maar stoppen voor alles en iedereen! Natuurlijk is voorzichtigheid geboden, maar constant stoppen voor Jan en alleman is ook gewoon heel gevaarlijk!

17. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

ik lees mee :) leuk om te lezen wat jullie mening erover is.

18. Vlindertje81

Vlindertje81 Bekend lid

24 nov 2013
    963
    0
    16
    Ik verbaas me altijd weer hoeveel mensen zich niet aan de regels houden. Het is niet voor niets dat deze opgesteld zijn. Nu ben ik zelf ook iemand die bij slecht weer wel gebruik maakt van het goede van de automobilist die wel stopt, maar bij mooi weer blijf ik staan, tenzij er op een logisch moment voorrang wordt gegeven.

Daarentegen vind ik het nog veel irritanter en gevaarlijker dat er ouders zijn die hun kinderen de verkeersregels niet aanleren. Het gebeurt mij met regelmaat dat ik in de buurt van ons station gewoon voorrang heb op de fiets, maar dat er vanaf het stoplicht aan de andere kant mensen groen hebben en overlopen. Dit is ook hun goed recht, maar dat ze daarna ook zonder te kijken oversteken over het fietspad waar dus geen voorrang is...
    Hoe vaak ik daar wel niet vol in mijn ankers moet... en als ik er wat van zeg is het enige dat ik hoor... Het zijn kinderen hoor! Ja dus??? voor kinderen gelden OOK verkeersregels. En dan heb ik het niet over een kind van 3 die het waarschijnlijk nog niet snapt, maar over kinderen van 6 á 7 die dit soort dingen toch wel aangeleerd horen te krijgen.

19. roomsoesje27

roomsoesje27 Bekend lid

28 jul 2013
    899
    1
    16
    Assen
    Ik ben het helemaal met je eens TS, als ik voorrang krijg blijf ik dan ook demonstratief staan en wijs naar de haaientanden en wijs dat ze door moeten rijden.
    Moet het alleen wel best regelmatig doen, masr dat maakt me niet uit.

20. nikton

nikton Bekend lid

10 jan 2008
    703
    0
    16
    Ik erger me er ook aan. Veel mensen hier in de buurt stoppen ook, terwijl ik wil dat mijn kinderen op de stoep wachten alvorens over te steken. Het komt dan wel vriendelijk over dat voorrang verlenen, maar zo ontstaan er wel gevaarlijke situaties. Mijn man heeft eens een botsing gehad doordat een auto ineens stopte om, onterecht, voorrang te verlenen..

Deel Deze Pagina