Bij mij exact hetzelfde verhaal alleen is onze kleine 6,5 maand. Hij wil niet inslapen. krijst de hele boel bij elkaar als ik de kamer uitloop. Als ik de kamer inkom en hem oppak gaat hij lachen. Als ik hem in bed laat en een aai over de bol geef lijkt het zel of hij aleen maar meer overstuur raakt. Zwaar oververmoeid maar niet willen slapen. dan in ons bed, slapt hij ineens binnen een paar minuten.??? iemand tips voor die periode? of is het als sommigen aangeven een fase en komt elke fase weer terug? Als dit zo is, hebben jullie dan misschien geleerd hiervan en kunnen jullie mij iets adviseren wat jullie eigenlijk veel eerder hadden moeten doen. of dezelfde methodes
Hi lieve allemaal, even een reactie, het boek; 'baby's weten wat ze willen is echt een aanrader in dit soort moeilijke situaties. Het is geschreven door Aletha Solter en ik gebruik het nog steeds veel! Liefs en succes, Selma
onze meid heeft een goed slaapritme en ook elke avond haar ritueeltje voor ze slapen gaat. Ze gaat eerst lekker in haar pyama, tandje poetsen, cremetjes, dan in haar slaapzak en doen we het kleine lampje uit, zeggen we winnie de pooh welterusten en geeft ze nijntje een kusje. Dan knuffelen wij en dan leg ik haar in bedje, met haar haar tuttel en gaat haar pingel aan. Dit heb ik vanaf dat ze geboren is zo gedaan en is altijd prima gegaan. Ze heeft wel een periode gehad hoor dat ze ging uitproberen. Ook een uur lang liggen sputteren, huilen. Wist zeker dat er niets anders was omdat ze eigenlijk nooit huilt, alleen als er echt iets is. En dat sputteren was echt zeuren. Toen ze dit deed, ging ik na een halfuurtje ofkwartiertje naar boven, speentje (die had ze toen nog) gegeven en weer weg. Of ik troostte haar even en legde haar weer terug in bed. Maar ik neem haar nooit meer de kamer uit en zeker niet bij ons in bed. Het duurde dan een paar dagen en toen sliep ze weer gewoon verder. Ook heb ik een periode gehad dat ze na een uur wakker werd, standaard. Ook toen weer even gerustgesteld eventueel chamodent voor haar tandjes gegeven en weer in bed gelegd. Ook dat ging weer voorbij. Soms zijn ze ineens wat onzeker en doordat je dan toch steeds even komt kijken, maar ze niet uit bed of kamertje haalt krijgen ze weer vertrouwen en gaat het vanzelf goed. heb je al een nachtlampje???? Dat kan het ook zijn....
Ik denk dat zij bedoelt dat er mnisschien iets is OMDAT hij na een uur weer wakker wordt en weer begint te huilen. een kidje van 14 maanden kan natuurlijk niet express wakker worden om te drammen. Dat kun jij niet eens. Met 14 maanden is er een hele heftige sprong (de ergste wordt vaak gezegd). Voor kindjes is het een hele lastige periode, en dan komt heerl erg verlatingsangst en eenkennigheid opspelen. Mijn zoontje heeft er enorm last van gehad. Wij hebben er toen aan toe gegeven. Ik legde hem volgens een strakke bedritueel in bed, gaf hem een flesje melk, zette muziek aan en zei dat het tijd was om te slapen en liep weer weg. AHij ging dan vaak staan en begon te krijsen. Ik ging dan terug, weer instoppen, aai over de bol, uitleggen dat het bedtijd was en dat mama in de buurt is, en liep weer weg. Als ie dan weer ging huilen, ben ik gewoon bij hem gaan zitten totdat ie sliep. Mijn hand op zijn hoofdje en met andere hand zijn hand vasthouden. Hij sliep dan meestal binnen 5 tellen, en dan was het goed. Ik merkte gewoon dat hij bang was om verlaten te worden en dat ie zich veilig voelde als ik erbij was. In die periode heb ik ook heel wat nachten met hem op de arm rondgelopen, omdat hij niet bij ons in bed wil slapen. Ik heb zelfs een deken en een kussen onder zijn bedje liggen, zodat ik als het erg werd, naast zijn bedje kon liggen voor een half uurtje. Deze fase heeft een week geduurd, en daarna sliep die gewoon perfect. Hij leef dan gezellig in bed kletsen als ik wegliep. De verlatingsangst was over.
ik hoefde niet met haar op de arm, maar in dezelfde periode hetzelfde als adi. Hier was het ook echt puur verlatingsangst. Door er even bij te blijven liet ik haar merken dat mama niet zomaar weg gaat. Had ik dat wel gedaan ben ik bang dat het dan alleen maar erger geworden was. Want weggaan, dat is juist waar ze bang voor zijn.
Ook ik denk niet dat een kind maar zomaar wakker wordt. Als een kind zo vaak wakker wordt dan moet er wel iets schelen. Ik zou dat eerst helemaal laten uit zoeken. Ik heb ook een kind waar het slapen sinds een aantal maanden weer een drama is. Ook mijn kind wordt om de haverklap wakker. Met naar bed gaan is er niks aan de hand, zwaait hij nog naar ons van: daag. Echter na 2 uur / 2,5 uur wordt hij wakker en is het een en al drama. Laten we hem in eigen bed dan wordt het wel steeds stil na huilen, alleen is dit steeds maar voor max een half uur. Hij wordt steeds weer wakker. Tussen ons in slaapt hij prima. Echter ben ik van mening, hij wordt niet wakker om maar te drammen, hij wordt ergens van wakker, maar wat? Zijn het dromen, is hij bang of scheelt er toch medisch iets? Helaas weten we het zelf ook niet en heb ik ook (nog) geen tips voor je. Laten huilen lijkt hier niet de juiste methode te zijn als oplossing. Vanmiddag brengen we een bezoekje aan een kinderarts met een eigen praktijk, die ook nog arts is in verschillende alternatieven geneeswijzen. Hopelijk kan deze ons helpen bij het opsporen van het probleem.
Dit is ook mijn advies heb ik met onze dochter ook gehad van de kinderarts. Medische oorzaak was uitgesloten, ze moest gewoon ecth zelf in slaap leren vallen ook als ze s nachts wakker werd. Ze was (is nog steeds) gewoon erg koppig, 1 nacht van 7 u s avonds tot 7u s ochtend gehuild en gedaan. Tussendoor staand in slaap gevallen, daardoor weer wakker worden etc. Hele drama's mee gehad, maar het consequent volhouden en dus inderdaad geen (positieve) aandacht geven maar alleen aai over bol, neerleggen en weggaan heeft hier ook geholpen. is heel moeilijk als je zelf al slaaptekort hebt, kost veel energie, maar uiteindelijk heb je winst dordat je daarna een ukkie hebt die zelf weer in slaap kan vallen zonder dat je hele toestanden uit moet halen of er zelf uren bij moet zitten voordat het weer slaapt. En die naar bed gaan fijngaat vinden en geen strijd er meer van maakt zet hem op!
mijn kinderen werden ook altijd weer binnen een uur wakker als ze overstuur waren gaan slapen. alsof ze het niet helemaal kwijt raakte.. wat ik dan deed was ze eruit halen en verder gewoon de dag verder en bij de volgende slaap t zelfde ritueel. alleen s'avonds niet meer eruit halen maar dan eventueel een fles melk en weer laten slapen. ik zou zelf niet eerder dan na 20 min gaan kijken omdat ze hier idd helemaal over der rooie gingen als ik de 10 min regel hanteerde. maar moet zeggen dat t hier altijd na 2dagen beter was. dus hoefde t niet veel toe te passen.. sterkte ermee. (horselover ik borduur gewoon voort op jouw reactie hoor.. vandaar gequote )
wat betreft om de 10min kijken deden wij ook niet dat werkte voor mn dochetr inderdaad alleen maar avrechts. Maximaal 30 minuten was het advies van de KA. Dat werkte voor mn dochtertje erg goed. Maar ja t zal verschillen per kind en per ouder wat haalbaar is en wat je zelf wilt. voor mij hielp het wel om te denken: niet te veel franje en poespas aanleren om weer in slaap te kunnen komen want wat je ze nu aanleert krijg je er naarmate ze ouder worden steeds moeilijker weer uit. En je helpt ze er niet mee, ze moeten toch uiteindelijk leren dat hun bed en gaan slapen fijn is en dat ze dat zelf kunnen doen, in slaap vallen
he meiden, even een update. na een onrustige avond gisteren zoals beschreven is ie vanacht maar 1 keer wakker geweest om 4 uur en na 10 minuten pruttelen mocht ik hem om 6 uur wakker maken met moeite haha. Hij lachte ook gelijk naar me. Vanavond was toch ideaal, in bed gelegd zoals altijd en hij begon gelijk te huilen zodra hij zag dat ik richting zijn bedje liep maar na minuten beneden te wachten was ie stil!! heerlijk. nu weet ik dat de nacht nog niet voorbij is en hij zal vast wel over een tijdje uit gaan proberen, maar het is al heel wat beter dan die 2,5 uur in totaal gister. jullie allemaal bedankt voor de tips en steun. groetjes
hou er ook rekening mee dat als het nieuwe ritme erin zit je uk na een paar dagen ineens weer terug kan vallen, dat is puur testen wat ze dan gaan doen..dus ook dan is het advies: blijf volhouden! Ik gun je vele uitgeruste nachten!!! hihi. Groetjes, Mili