mijn zoontje drinkt nu sinds kort aan de borst. rechts gaat heel goed en is niet pijnlijk. maar zodra hij links moet dan doet het zeer als hij gaat drinken. die pijn is alleen bij het drinken. ik weet dat toen ik kolfde links altijd minder gaf dan rechts. kolfde ik bv 100 bij rechts dan kwam er bij links maar 50 uit. maar je moet toch eigenlijk 15 min aan beide kanten laten drinken? of kan je bv ook zeggen ik doe alleen rechts? ik wil ernaast eigenlijk niet fulltime meer gaan kolfen, want dat heb ik eerst gedaan omdat hij toen niet aan de borst wilde. want dat is erg vermoeiend en ik heb ook nog een traagwerkende schildklier waardoor ik al wat sneller moe ben. ik ben benieuwd naar jullie ervaringen of tips. ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen, alvast bedankt
Ik zou pijn en productie niet snel aan elkaar koppelen. Bijna alle vrouwen hebben 1 borst die meer en 1 borst die minder produceert. Hij hoeft niet per se 15 minuten te drinken hoor, hij drinkt gewoon tot hij klaar is aan de ene borst (hij laat dan los of drinkt niet meer en je borst voelt leeg aan) en dan las je een pauze in (verschonen, boeren) en bied je de andere borst aan. Waar die pijn vandaan komt is een ander verhaal. Helpt het om in een andere houding te voeden? Hapt hij anders aan aan de pijnlijke kant? Anders eens vragen of een deskundige even meekijkt, pijn tijdens voeden is meestal een aanhapprobleem. Alleen rechts laten drinken kan (je kunt ook voeden met een borst), maar ik zou eerst kijken of je het probleem op kunt lossen, want voeden met twee borsten lijkt me voor jezelf wat handiger. Wat leuk dat je hem na kolven aan de borst hebt gekregen, geniet ervan!
Wat super dat hij nu wel bij jou kan drinken! Pijn is heel vervelend! Zijn het kloofjes waardoor je pijn hebt of zit het binnenin je borst? ALs het kloofjes zijn zou ik een tepelhoedje gebruiken, al is het maar voor 1-2 dagen, dan kan je tepel herstellen. Wat heel goed helpt ook (tenminste bij mij dan) is Purelan-zalf van Medela. Ook voor op je tepels. Ik heb zelf bij beide kindjes last van tepelkloven gehad, bij de eerste tot bloedens toe. Bij hem heb ik ook 5 weken met hoedje gevoed omdat ik niet meer zonder durfde, uiteindelijk noodgedwongen toch zonder gedaan en vanaf dat moment ging het super. Nu bij de tweede kreeg ik weer kloofjes, dus meteen op dag 2 een hoedje gebruikt en ook maar 2 dagen nodig gehad, toen durfde ik alweer zonder. Verder veel met Purelan gesmeerd totdat mijn tepels echt weer aan het voeden gewend waren. Nu heb ik nooit meer last! Heel veel succes en ik hoop dat de pijn snel weg zal zijn!
bedankt hij geeft dus aan wanneer hij genoeg heeft. maar het is toch niet zo dat je hem bv een uur laat drinken? gisteravond heeft hij 3 kwatier aan de borst gedronken en toen spuugde hij ook veel. maar toen de laatste ronde was hij met 10 minuten klaar. misschien moet ik eens die tepelhoedjes proberen. en die zalf, smeer je dat op na het voeden? kan het geen kwaad voor het kindje?
Ja zalf en tepelhoedjes kunnen heel goed helpen. Ik voed al vanaf het begin met tepelhoedjes. Normaal stop je weer maar ik vind met fijner.
Als ik de rugbyhouding deed bij de pijnlijke tepel deed het bij mij geen pijn op die manier. Nu kan ik weer de gewone houding doen. En ik mocht bepanthen erop smeren als ze klaar was met drinken.
Ik zou in jouw geval ABSOLUUT NIET met tepelhoedjes gaan beginnen! Je kind heeft net geleerd aan de borst te drinken, en een tepelhoedje is WEER een andere manier van drinken. De normale aanpak aan de borst is: aanleggen en laten drinken tot je kind stopt of loslaat. Dan even laten boeren en de andere borst aanbieden. Als je kind dan nog niet vol is pakt ie de andere borst en anders laat ie het zitten. De volgende voeding bied je die laatste borst als eerste aan. De ene keer zal je kind langer aan een borst zitten als een andere keer. Maar het is niet de bedoeling dat je op de klok gaat zitten kijken en na 15 minuten zelf losmaakt. Zou je zelf ook niet leuk vinden, zit je te smullen van een lekkere biefstuk wordt het bord opeens onder je neus vandaan gehaald omdat je tijd op is! Soms drinkt een kind meer dan ie nodig heeft aan de borst. Heel makkelijk, dat geeft ie dan na de voeding weer terug. Even handdoek bij de hand houden.
oke, bedankt. dan laat ik hem gewoon lekker drinken van die 15 minuten dat zeiden ze op een voorlichtingsavond van borstvoeding. en als ik het goed begrijp is het niet erg als hij dan spuugt. dat betekend dan dat hij genoeg krijgt? ik bied het hem wel 6 keer per dag aan. nu las ik een een boekje van het ziekenhuis dat een beetje moedermelk over je tepels goed is. helaas hadden ze bij de thuiszorg winkel geen zalf. ik weet niet waar je het nog meer kan halen? hij drinkt nu 5 keer per dag aan de borst en krijgt 1 keer per dag een flesje gekolfde melk. dit doe ik omdat ik straks ook weer moet werken. ( s'avonds ) en vind manlief leuk dat hij dan nog 1 keer het flesje kan geven
Sommige kindjes spugen helemaal niet (mijn oudste), andere spugen wel eens (mijn jongste - de eerste tijd had ze gewoon niet door wanneer ze genoeg had gehad en spuugde het teveel dan uit). Een beetje spugen is geen probleem. Pas als het echt veel wordt, en met kracht wordt uitgespuugd, kan je kindje zich niet helemaal lekker voelen en dat kan reden zijn om even de ha of het cb te bellen. Ik vind zelf bepanthen de fijnste zalf voor op pijnlijke tepels. Dat kun je bij iedere drogist en apotheek kopen. Sommige vrouwen vinden purelan fijner. Hier verkoopt de apotheek dat ook. Maar je kunt het ook bij de prenatal halen, en bij andere winkels die BV- en kolfproducten verkopen. Als het pijn blijft doen, raad ik je aan een keer een lactatiekundige mee te laten kijken. Eén consult is vaak al genoeg om je van je klachten af te helpen. En het wordt vaak nog vergoed ook door je zorgverzekering! Echt hoor, het is vaak maar een kleinigheidje waardoor het pijn doet en pijnloos voeden is zóveel fijner! Super hoor, dat je mannetje nu live kan drinken!