CB meet lengte anders...

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Marieke1988, 21 dec 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ik vraag me af of dat altijd is bij het CB of dat het gewoon toevallig is? Toen ik daar de eerste keer kwam hadden ze Daan gemeten en was hij 53cm (terwijl hij dit bij zijn geboorte ook al was, ik vond het nogal raar) ik had m daarom thuis zelf gemeten en kwam ik op 56cm. Ik dacht toen van ja het is wss niet helemaal nauwkeurig als je het zelf meet natuurlijk, maar we moesten 2 weekjes later naar de kinderarts en die had 58cm gemeten. Mijn conclusie was dus dat mijn 56cm dus beter klopte dan die 53 van het CB. Nu afgelopen donderdag (weer ruim 2 weken later dan de KA) hebben ze 58,5 gemeten, zou dus betekenen dat ie maar 0,5cm is gegroeid...en toen ik het zelf thuis weer had gemeten kwam ik op 60cm :rolleyes: het is een heel verhaal maar komt erop neer dat ik het nou zelf echt niet meer weet waar ik vanuit moet gaan ik heb op een of andere manier toch het idee dat het CB niet zo nauwkeurig meet..heb het gevraagd vorige keer aan de mevrouw bij het CB die aan het meten was maar toen werd ze een beetje boos dat ik hun meten in twijfel trok, ze had blijkbaar niet zoveel met het meten van het ziekenhuis op ofzo.. :( :rolleyes:

2. mamavanukkie

mamavanukkie Fanatiek lid

2 jul 2008
    3.253
    16
    38
    Brabant
    Hier precies hetzelfde! mijn zoontje was 54cm bij geboorte. bij cb een maand later was hij nog net zo groot. hij heeft nu maat 80 terwijl hij volgens hun bij de laatste meting 71 cm was :confused: als wij hem zelf meten komen we op 76cm. vind ook dat ze zo raar liggen in die bak. dat nekje is altijd ingetrokken. Ik zou ook niet lekker liggen in zo'n houten bak op een papiertje. :(

groetjes, Miranda

3. onsukkie

onsukkie VIP lid

29 jun 2007
    6.874
    1
    0
    Monnickendam
    Meten is altijd een heikel iets, omdat ze de beentjes handmatig moeten strekken wat niet goed is voor de heupjes.

Ik vraag me sowieso af waarom het zo belangrijk voro je is, ik onthoud het niet eens als ze haar gemeten hebben en meestal ligt ze niet eens helemaal recht, dus waarheidsgetrouw is het sowieso niet.

4. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Ik heb hetzelfde gevoel, als ik het thuis meet kom ik steeds op een langere lengte uit. Erg vreemd, zouden die bakken gewoon niet goed zijn? Ga het de volgende keer eerst eens zelf meten voor ik er naar toe ga en kijken wat het verschil is!

5. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.814
    3.340
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    tja, meten bij die kleintjes is moeilijk, maar als je zoals in het begin zegt, zelf 3 cm groei meet en het cb niets, dan lijkt me je eigen meting betrouwbaarder. Jij zal het ook wel merken aan kleertjes denk ik, waar je kindje uitgroeit.
    3 cm vind ik dus erg slordig. Maar 1 .. tja. Ik zag het laatst bij ons ook, dat op het moment van meten, fae nét een stukje met haar hoofdje omlaag geschoven was. Maar ze had er al niet zoveel zin in dus ik heb het zo gelaten. En weet, dat de meting een halve cm ongeveer, misschien 1 cm er naast zit. Ik maak me er op dat moment niet druk om, omdat ik zelf weet dat ze het goed doet.

Ik zou denk ik als ik jou was, bij de wijkverpleegkundige als je daar komt, een terloopse opmerking maken, als zoiets weer voorkomt, zo van; gisteren thuis was hij nog 60 cm en hier ineens maar 58 , zou hij gekrompen zijn? Zoiets ;) en dan ook laten weten dat je vaker verschillend meet.
    Maar ik zou het dus wel even laten weten, want dan weten zij het ook in elk geval en misschien dat er dan van hun kant uit, wat gezegd of gedaan wordt.

6. ik denk eigenlijk ook dat het aan de bakken ligt ofzo... en als ik hem thuis meet dan strek ik de beentje ook niet ofzo en toch kom ik op een andere lengte uit.. :( het is nu niet zo dat het zo belangrijk voor mij is, want ik weet toch wel dat hij goed groeit, maar ik vind het gewoon zo opvallend...

@anthina: ik had het gezegd dus, en dat werd me niet echt in dank afgenomen ;) :)

7. onsukkie

onsukkie VIP lid

29 jun 2007
    6.874
    1
    0
    Monnickendam
    Toen Louise geboren werd zei mijn huisarts: "hoelang wil je haar hebben?"

Die kleintjes zitten qua gewrichten nog los in elkaar, je kunt ze zo een paar cm langer "trekken". Geen goed idee, en hoe belangrijk is het nou helemaal?

8. ik heb het ook niet over trekken..als ik hem meet dan zit ik nog niet eens aan zijn beentjes, ik meet hem gewoon zoals hij ligt op zn rug...dus daar kan het niet aan liggen.. en ik zei ook al eerder, het is niet dat het belangrijk is voor mij die paar cm omdat ik weet dat hij goed groeit, maar het valt mij gewoon op dat het een groot verschil is bij het CB, vandaar..

9. manytroubles

manytroubles Actief lid

9 dec 2006
    357
    0
    0
    Mijn dochter was volgens het CB, de laatste keer dat ik er ben geweest, gekrompen........

Manytroubles

10. ProudMum

ProudMum Niet meer actief

Ze zeggen bij ons dat het niet precies is maar een richtlijn

11. wonderteam

wonderteam Niet meer actief

Idd vaag zeg, maar het meten bij het cb gaat bijna nooit nauwkeurig aangezien ze altijd wel wat schuiven. Snap trouwens niet dat ze nog nooit wat anders op die bak hebben uitgevonden :) Zo gauw Mason erin ligt begint het krijsen al ,nou ga dan nog maar nauwkeurig meten :)

12. Young Flower

Young Flower Fanatiek lid

25 jul 2006
    3.369
    507
    113
    vlakbij Rotterdam
    hier is mijn zoontje ook standaard veel kleiner als hij bij het cb wordt gemeten als dat ik hem zelf meet. ik hecht er al geen waarde meer aan hoor. als ik maar weet hoe groot hij echt is.

13. Lafo

Lafo VIP lid

27 jun 2007
    7.460
    0
    0
    Kantoormiep
    Rhoon
    Niet belangrijk maar wel leuk om te weten, je hebt als ouder toch wel een natuurlijke interesse of je kind goed groeit of niet?

14. Devy

Devy Fanatiek lid

23 aug 2008
    3.437
    1
    0
    Tilburg
    Kyra heeft gewoon als wraak heel die bak onder geplast, en ik gaf haar groot gelijk. En de keer daarop, had een ander kindje hetzelfde idee.

Ik neem die metingen van het CB niet echt helemaal serieus. Ik zie het meer als een vage richtlijn van haar groei. En zolang ze het naar mijn gevoel goed doet, maakt het mij niet uit of ze volgens het CB 10 cm gegroeid is, of juist gekrompen.

15. wonderteam

wonderteam Niet meer actief

:) vind het ook een hele goede van haar :)

16. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    haha die vak is idd geweldig (NOT!) bij ons moeten ze de luier aan (ze hebben denk ik geleerd van wraaknemers haha) elke keer anders, en thuis meet ik altijd rechtopstaand (vind ik betrouwbaarder)

17. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Gelukkig is het 1e levensjaar het gewicht het belangrijkste, pas na de eerste verjaardag wordt de lengte belangrijk.
    Op die leeftijd zijn de kindjes een stuk beter te meten.

18. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    ik let der eigenlijk niet een op, vind het wel leuk om te weten maar ga het echt niet nameten. ik ga der gewoon vanuit dat hun meting klopt en de ene keer is ze veel meer gegroeitdan de ander. hier meten ze de kids door ze op de rug op een tafeltje te leggen en dan hun hoofdje tegen de bovenkant, voetjes strekken en dan waar het houtje uitkomt zolang is ze dan.

soms was ze bijna niks gegroeit maar zolang ze verder gezond zijn is er toch niks aan de hand

hier was het als volgt
    geboorte net 46cm
    1maand 55cm
    2mnd 56cm
    3mnd 59cm
    4mnd 63
    6mnd 68cm
    9mnd 73cm
    11mnd 76cm
    14mnd 80cm

ze zit kwa kleding al een tijdje in 92 van trui en broekjes zit ze nu net een week in 92. toch heb ik het idee dat ze niet heel veel gegroeit is na de laatste controle mar we zullen het zien rond 17 maanden controle

Deel Deze Pagina