Mijn meisje van 4,5 maanden kan nog niet rollen, zowel niet van rug- naar buikligging en andersom. Als ik haar op haar buik leg doet ze soms wel pogingen, maar vaak ligt ze ook gewoon stil. Op haar rug doet ze eigenlijk over het algemeen vrij weinig; meestal ligt ze gewoon "stil". Overigens heb ik haar ook nooit zien rollen van rug- naar zijligging. Verder zijn haar motorische ontwikkelingen prima.. Ze kan sinds ze ongeveer 3 maanden is dingen vastpakken en grijpen en dat doet ze ook altijd wanneer we een speeltje naar haar toe brengen. Wanneer ze op de speelmat op haar rug ligt, ligt ze met haar lichaam dus vaak stil, maar ze beweegt wel actief met haar armpjes en handen om de speeltjes die boven haar hangen te grijpen en naar zich toe te trekken. Ook wilt ze vanaf ze 3,5 maanden is zelf haar flesje vasthouden. Maar ik hoor overal om mij heen dat kindjes van 4,5 maanden wel kunnen rollen, op z'n minst rug naar zij en ook vaak buik naar rug. Hoe zat dat bij jullie baby's? Moet ik dit extra in de gaten houden? Zijn er verder ook manieren om het rollen te bevorderen of is dit niet nodig?
Mijn zoon is ook 4,5 maand en doet het ook nog niet. Verder is hij wel helemaal mee. Mijn dochter was er destijds ook laat mee, en toch liep ze al los voor ze een jaar was. Dus ik wacht maar rustig af.
Maar doet jouw zoon wel pogingen tot rollen of ligt hij meestal ook gewoon stil? Want het gebrek aan pogingen tot is wat mij een klein beetje zorgen baart.
Hij is heel beweeglijk en is voortdurend met zijn beentjes alle kanten uit aan het gaan. Je kan stimuleren door een speelgoedje voor hen te houden, te wachten tot het de aandacht heeft en dan over het hoofd te gaan ermee.
Hier konden ze inderdaad alledrie wel draaien (vanuit buik en rugligging), maar het hoeft niet zorgelijk te zijn hoor. Anders proberen iets te stimuleren door speeltjes op zij te bewegen zoals Shakes aangeeft. Hier ging het eerst van buik- naar rug en later andersom: echt van steeds het hoofdje iets verder draaien, rug die langzaam mee ging en plof omvallen zeg maar.
Hier rolde ze net voor de 4 maanden op een dag van zowel buik naar rug als andersom. Daarna leek het alsof ze was vergeten hoe ze van buik naar rug moest rollen en lukte het alleen van rug naar buik. Nu (6 maanden) lijkt ze eindelijk weer van buik naar rug te rollen, nog steeds niet van harte. Ze was inderdaad al erg actief met speeltjes grijpen en het begon wel met naar de zij draaien. Deze periode ging wel heel snel, de ene week lag ze nog stil en de week erna rolde ze.
Volgens mij is het vanaf 6 maanden wat gemiddeld.. kindjes die snel zijn, hoor je natuurlijk; mama's zijn trots! En dat wil je met iedereen delen. Onze dochter rolde pas met 9,5 maand. Vond buikligging ook altijd drama. Ik maakte met toen wel zorgen, maar ze was lui hierin en waarom zou je naar je buik rollen, als dat helemaal niet leuk is??? Consultatie bureau had zoiets van 'joh, komt wel' . En inderdaad... ze liep uiteindelijk met 16 maanden. Niet supersnel, maar ook niet súpertraag. Dochter is hier -hebben we met de jaren gemerkt- ook een kind dat dingen pas dóét, als ze het kán. Dus het duurt wat langer, maar dan is het ook vrij snel goed. Jongste oefent meer met vallen en opstaan, voor het lukt.
Zoon ging met 5 maand van rug naar buik rollen en precies een maand later van buik naar rug. Met 12 maand nu kruipt hij, trekt zich ooooveral aan op, loopt aan de hand. Gaat zitten en liggen en op de knieën zitten.
Hier met 3 maanden van buik naar rug. Met 5.5 maanden van rug naar buik. Maar! Ook sinds 5.5 maanden niet meer van buik baar rug draaien! (Stom hé haha)
Ons zoontje rolde van buik naar rug toen hij vijf maanden was. Hij is een buikslaper dus dat was makkelijker voor hem. Toen hij zes maanden waa rolde hij ook terug. Ik geloof dat zes maanden heel gemiddeld is.
Volgens mij is dat helemaal niet zo gek hoor, geen zorgen over maken. Zeker als ze verder goed ontwikkelt. Soms heeft het kindje gewoon wat andere interesses. Mijn kindjes waren allemaal vrij vlot. De jongste spant de kroon met van buik naar rug met goed 7 weken en van rug naar buik met 3 1/2 maand. Oudste kon eerst van rug naar buik en twee week later andersom ook, toen 4 maand. De middelste van buik naar rug met 3 maand en een kleine 2 maand later andersom ook, dus toen net geen 5 maanden. Die kleintjes kunnen echt ineens de smaak te pakken krijgen.
6 maanden is gemiddelde met rollen. Je hebt natuurlijk kinderen die dat eerder doen (mijn zoontje kon het met 3 maanden al) en je hebt kinderen die het nog later doen (zoontje van mijn nicht deed het met 8 maanden en hij is nu 2 en rent vrolijk rond).
Ik zou me geen zorgen maken hoor. Mijn oudste dochter was een kindje dat alles laat deed, maar wel meteen goed en veel en zonder van te voren te oefenen. Mijn middelste dochter was sneller en oefende eerst met de nodige frustratie. En mijn zoontje kon van buik naar rug met 3 mnd, rug naar buik met 4 mnd (dat vond ik heel snel) maar hij stopte er ook weer mee en ging pas weer rollen rond de 6 mnd. Ze doen het dus allemaal op hun eigen manier.
Oh trouwens, ik heb ZL gestimuleerd tot ik een ons woog, maar hij deed het niet hoor. Uiteindelijk toen ik een paar minuten niet keek, lag hij ineens andersom. Sindsdien wel met speeltjes bij hem gelegen, zodat het draaien wat vlotter ging.
Mijn dochter rolde met precies 4 maanden van rug naar buik. 3 weken later had ze ook door hoe ze van haar buik terug naar haar rug moest rollen.
Die van mij zijn allemaal wat later geweest, maar ontwikkelen zich prima volgens hun eigen lijn: 7-8 maanden rollen, 10 maanden tijgeren, 12-13 zelf zitten en gaan kruipen 16-18 eerste stapjes tot lopen. Dit is dus wel later dan gemiddeld maar valt prima binnen de normale ontwikkeling. Die van mij deden met 4,5 ook echt nog geen enkele poging, alledrie niet. Ik zou me absoluut geen zorgen maken met 4,5 maand dus
Onze meid rolt ook nog niet hoor.. Geen interesse in lijkt wel. Van buik naar rug heeft ze wel eens gedaan maar andersom nooit! Ze doet er ook echt geen moeite voor.. Ze is nu ruim 4 maanden. Maak me d'r niet zoveel zorgen om eigenlijk..
Ons meisje is bijna 10 maanden en rolt van rug naar buik. Hoewel ze het nu wel wat vaker doet, is ze er niet echt actief mee bezig en was ze ook erg laat. Terugdraaien heb ik haar maar 1 of 2 keer zien doen. Cb begon hier al over fysiotherapie (heb gezegd dat me dat nogal overdreven lijkt) en kinderarts (ze staat onder controle ivm aangeboren schildklierafwijking) is daar heel nuchter in en ziet er totaal geen probleem in: komt vanzelf wel. Ik maak me dus maar niet te druk, ene kindje is nou eenmaal sneller dan de andere, en is misschien weer wat meer met andere dingen bezig. Jouw kindje is nog zo jong, zou me daar echt niet druk om maken hoor!