Spiraaltje?

Discussion in 'Anticonceptie' started by Shaddixxx, Jul 29, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Ik heb jarenlang de pil geslikt (Microgynon) maar ondanks die pil ben ik tóch zwanger geraakt.
    Inmiddels ben ik natuurlijk hartstikke blij met m'n prachtige zoontje, maar aan nóg een kindje wil ik voorlopig nog lang niet denken!

Nu zit ik dus te denken aan een spiraaltje.

Kan iemand me vertellen hoe die wordt ingezet, of je daar iets van voelt, of je er voor moet betalen, e.d.?

Ik zou natuurlijk op internet kunnen zoeken, maar ik wil graag ervaringen horen van meiden die 't zelf hebben ervaren :)

2. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

er zijn 2 soorten spiraaltjes, een koperspiraal (geen hormonen, vaak heftiger ongi) en de mirena (wel hormonen, minder ongi of zelfs helemaal niet)

een spiraal wordt gezet door je ha of gyn. je bm wordt ietwat open gezet, het spiraaltje wordt naar binnen geschoven, op de goede plek gezet en uit geklapt.

hij wordt vergoed maar valt onder eigen risico, dus als je die nog niet op hebt gemaakt moet je m toch (deels) zelf betalen. de mirena kost ongeveer 140 euro.

ik vond het zetten van de mirena verschrikkelijk, is 2x niet gelukt omdat mijn bm hem er gelijk weer uitwerkte met weeen achtige pijnen. (heb het maar opgegeven uiteindelijk) maar ik heb nog geen kind op de wereld gezet, en een kennis van mij (ook zonder kinderen) voelde er niets van.
    dus het wisselt heel sterk per persoon.

3. Maakt het iets uit of je al eens bevallen bent dan?
    Of bedoelde je gewoon dat je na een bevalling echt weet wat pijn is? :p

4. MissyZuilen

MissyZuilen VIP lid

May 14, 2007
    9,519
    1
    36
    Female
    Office Manager
    Nieuw-Engeland, Utrecht
    Ik hoor van de meeste mensen dat t zeker wel uitmaakt of je al bevallen bent. Dan is je baarmoedermond en alles toch anders..
    Ik ga hem volgende maand laten zetten en de pijn laat ik gewoon op mij afkomen.
    Ik moest wel een ibuprofen innemen van te voren voor de zekerheid zei de HA.

5. Klevkin

Klevkin Bekend lid

Aug 26, 2008
    659
    1
    0
    Begeleider van zelfstandig wonende l.v.b.ers (24 u
    Friesland
    Ik heb hem 3 weken terug laten zetten, het viel mij alles zins mee, natuurlijk voelde het wel vervelend. Ik ben daarna wel 2 weken ongesteld geweest en had ook vlagen van buipijn (alsof ik ongesteld moest worden) maar dit zakt nu af, zo nu en dan heb ik nog eventjes een steek.

6. Kimama

Kimama Actief lid

Jun 7, 2009
    107
    0
    0
    Ik heb een jaar lang, na de bevalling van de eerste, het mirenaspiraal gehad.
    was eerst weer aan de pil gegaan maar kon daar niet meer tegen. Toen zwanger geworden, werd miskraam + curretage (of hoe je dat ook schrijft).
    Toen in overleg met de huisarts en gyn het mirenaspiraal geprobeerd. Nou, met recht een kutding!
    Zetten viel wel mee, met een paracetamolletje van tevoren maar mn baarmoeder krampte wel meteen in elkaar, er zit toch iets vreemds in je buik dan he.
    Van alle meiden die ik ken die m hebben is de helft tevreden en de helft vind t een verschrikkelijk ding.
    Ik heb alleen maar gebloed, pijn gehad en al die andere bijwerkingen. Maar, ik ben absoluut niet zwanger geraakt in dat jaar haha! (Had door de buikpijn ook geen seks maargoed)
    Ik zou zeggen gewoon proberen en zien waar het schip strandt.

7. En als je 't niks vindt kunnen ze 'm er zo weer uithalen?
    Of mag je dan eerst 2 weken op de wachtlijst? :p

8. Loezz

Loezz Actief lid

Feb 10, 2009
    165
    0
    0
    Verzorgende IG
    Voordat ik zwanger raakte heb ik 1,5 jaar een spiraaltje gehad. Ik vond het ideaal. Met het zetten alleen de 1e dag wat krampen in mijn buik gehad. Ik hoefde hem met mijn verzekering niet te betalen. (Het kost 150 euro voor 5 jaar dus valt best mee vind ik zelf.)

Ik ben 1,5 niet ongesteld geweest en had beduidend minder last van hoofdpijn.

Het eruit halen kan ook bij je huisarts en was in 3 minuten gepiept. Beetje raar gevoel maar zeker niet pijnlijk.

Ik ga na mijn bevalling zeker weer terug naar de mirena.
    Het is gewoon heel verschillend per persoon. Gewoon proberen is het niks dan weet je dat ook weer! Succes met je beslissing!

Groetjes Loes

9. Dopey

Dopey Bekend lid

Nov 21, 2008
    893
    1
    0
    Ik heb hem in het verleden ook gehad en vond het een genot! Het zetten is niet heel fijn, maar prima te doen, een beetje kramp en that's it en daarna vrijwel niet meer ongesteld! Geef het wel even de tijd, het kan een maand of 3 duren voor je eraan "gewend" bent. Het eruit halen kan door je huisarts in een paar seconden.

10. Monique4

Monique4 Niet meer actief

Heyhey,

Hier ook door de pil zwanger geraakt. Nu ook de mirena.
    Vond het zetten verschrikkelijk, deed me enorm veel pijn ( en na een bevalling zou je zeggen dat je wel wat gewend moet zijn!). Maar ook dat is echt bij iedereen anders. Bij sommige vrouwen is t gewoon wat gevoeliger allemaal. Sommige voelen dr zelfs nix van.
    Kan niet echt zeggen dat k er tevreden over ben. Heel wisselvallig ongesteld, om de 4 weken ongi, dan 2 weken later, en meestal wel 2 weken lang, of helemaal niet... Ook heb ik nu door de mirena een cyste van 4.5 cm op mn eierstok.

Wil je niet bang maken met mijn ervaring drmee, bij andere kan die super werken en die vinden t ideaal.

Share This Page