zwanger en pariet/ernstige maagklachten

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Majkuh, 23 okt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Majkuh

Majkuh Fanatiek lid

1 jun 2008
    2.545
    1
    0
    ik heb al jaren behoorlijke maagklachten waar ik eerst omeprazol en daarna pariet voor slikte. Sinds ik zwanger wilde worden ben ik gestopt met de medicijnen en nu na 11 weken zwangerschap worden de klachten steeds meer en meer, heb vanmorgen weeeeeer mijn huisarts gebeld en die schrijft me nu weer pariet voor.

Heb mijn verloskundige gebeld en die is er absoluut niet blij mee en ik ook niet, maar i ben de wanhoop nabij! :cry:

gaviscon, rennies etc doen allemaal niets, ik heb namelijk geen last van maagzuur, aar van een geirriteerde maagwand en de medicijnen leggen er een filter om (klachten, heeeeel veel boeren, misselijk en dat is echt van mijn maag, is nl al jaren zo,maag raakt helemaal opgezet en overgevoelig bij aanraking, constant gevoel helemaal vol te zitten, pijn als ik honger krijg en een algemeen naar kramperig gevoel)

ik zit hier gewoon te huilen, ik wil mijn kindje geen schade doen, aar dit kan zo ook niet, wie heeft ook zoiets gehad?

2. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ik heb ook een verleden van maagklachten (waaronder een maagbloeding, diverse maagzweren door medicatie, reflux).
    Toen ik een zwangerschapswens kreeg, ben ik gestopt met alle medicatie dus ook de met de 2 protonpompremmers esomeprazol (Nexium), en misoprostol die ik slikte.
    Helaas zijn er van de meeste protonpompremmers te weinig gegevens bekend of het wel veilig is in de zwangerschap. Ik lees hier dat een aantal mensen omeprazol (Losec) voorgeschreven krijgen. Mijn internist wou er trouwens niks van weten, maar iedere arts en iedere patient is anders.
    Als je zulke ernstige klachten hebt als jij dan moet je een afweging maken; wat is erger: het middel of de kwaal? Sterkte.

3. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Hoi Majkuh,

Same here! Ook veel maagklachten in het verleden gehad (jaren met maagpijn gelopen, maagzweren door dun, geirriteerd maagslijmvlies, reflux).
    Nu in de zwangerschap maagzuur waar niets meer tegen helpt, mijn maag verdraagt heel veel producten opeens niet meer (opgeblazen maag, misselijk), en daarbij constant maagklachten, voel me ziek.

Ik gebruik nu omeprazol (voorgeschreven door huisarts na overleg met gyn), omdat hier de meeste gegevens over bekend zijn in de zwangerschap (bij de mens), waarbij geen verhoogde kans op afwijkingen etc is gevonden tot nu toe. Schadelijkheid is overigens niet helemaal uit te sluiten, omdat de onderzochte groep te klein is (1000 vrouwen ipv 3300).

Natuurlijk wil je je kindje geen schade aandoen, maar zo is het ook niet te doen en ook slecht voor jou.
    Bij onhoudbare en persisterende klachten is de landelijke richtlijn van gynaecologen om omeprazol voor te schrijven...

Misschien dat de beschikbare gegevens, de richtlijnen van maagmedicatie in de zwangerschap van RIVM en NVOG, je iets gerust kunnen stellen:
    http://www.nvog.nl/files/49_behandeling_van_gastro-oesofageale_refluxziekte_in_de_zwangerschap.pdf
    http://www.rivm.nl/preventie/zwangerschap/behandeling_reflux.jsp
    http://www.nvog-documenten.nl/index.php?pagina=/richtlijn/item/pagina.php&id=25030&richtlijn_id=638

Heel veel sterkte.

4. bamjolan

bamjolan VIP lid

7 mei 2008
    8.138
    0
    36
    Vrouw
    Moeder
    Den Haag
    Ik heb sinds 2006 maagklachten, met opkomende pijnen.
    In combi met een spastische darm.
    Ik had Nexium 40 maar omdat ik al heel lang geen klachten had gestopt.
    Maar sinds enkele dagen komt de pijn weer op en vandaag zelfs meerdere keren dat ik echt krom sta van de pijn.
    Uit t maagonderzoek en darmonderzoek zijn geen ernstige dingen gekomen iig.

Ik weet ook niet zo goed wat ik nu moet doen ermee...mss toch ff weer aankijken, dat het dan over een aantal daagjes over is..

5. Majkuh

Majkuh Fanatiek lid

1 jun 2008
    2.545
    1
    0
    morgen om half 11 heb ik een afspraak bij de voetreflexmevrouw.
    Heb ij yogalerares gebel en gevraagd wat de alternatieven waren, zij kwam hiermee.

morgen anderhalf uur intake, ze zegt dat ze me geen gouden bergen beloofd, dat kan ook niet, maar ze weet net als ik dat maagklachten heel veel psychisch zijn (of in idere geval het ontstaan ervan, ben nu zover heen dat ik echt hulp nodi heb bij het oplossen ervan, dat gaat niet meer weg met wat meditaties en stressvrije oefeningetjes ;))

dus ben heel benieuwd, voelt heel goed om er iig mee ana het werk te gaan, zowel fysiek als emotioneel!

6. zogelukkig

@Bamjolan; ik zou niet zelf weer beginnen met de Nexium, ik moest er acuut mee stoppen, zelfs al voordat ik zwanger was!
    Volgens mijn internist werken alle protonpompremmers (alles eidigend op -ol- zo ongeveer) hetzelfde en hebben ze ook ongeveer dezelfde bijwerkingen. Ook Omeprazol mocht ik niet.
    Ik vind een studie onder 1000 zwangeren echt niks zeggen.
    Bel anders je apotheek even! Die heeft er voor gestudeerd en heeft een heel dik boek met wat wel en niet mag tijdens zwangerschap.

7. bamjolan

bamjolan VIP lid

7 mei 2008
    8.138
    0
    36
    Vrouw
    Moeder
    Den Haag
    zogelukkig, klopt ik heb ze al ruim een jaar niet meer genomen, nu nog niet hoor!
    Ik probeer t op te lossen met kleine beetjes te eten.
    Bij mij is t ook spannings maagpijn.

8. Majkuh

Majkuh Fanatiek lid

1 jun 2008
    2.545
    1
    0
    hai zogelukkig,

omeprazol mocht ik van de apotheek ook wel hebben,word voorgeschreven door artsen en gyneacologen, dus zal wel ok zijn ;)

waar ik me nu druk om maak is pariet, schijnt onder dezelfde noemer te vallen - te weinig ggevens die bekend zijn- maar word toch veel minder voorgeschreven.

en wat is een protonpomremmer?

9. zogelukkig

Protonpomp-remmers

Groep van medicijnen (zie hieronder) die de productie van maagzuur (= maagzuur-secretie) door de zgn. pariëtale cellen van de maagwand remmen.
    Protonpomp-remmers worden toegepast bij peptische aandoeningen, waaronder maagdarm-zweren (= ulcus pepticum), als gevolg van verhoogde maagzuurprodcutie (= hyper-aciditeit).

zie ook: maagdarm-zweren

Terug naar middelen bij spijsverteringsaandoeningen
    Recept-medicijnen
    Erdul®
    Esomeprazol ERC
    Itomed®
    Lansoprazol Actavis
    Lansoprazol Arrow
    Lansoprazol CF
    Lansoprazol Mylan
    Lansoprazol PCH
    Losec®
    Nexium®
    Novek®
    Omeprazol Tabletten/Capsules/Injecties (generiek)
    Omolin®
    PantoPAC®
    Pantorc® (parallel import)
    Pantozol®
    Pantozol® Injecties
    Pariet®
    Peptazol® (parallel import)
    Prazigast®
    Prezal®

10. Majkuh

Majkuh Fanatiek lid

1 jun 2008
    2.545
    1
    0
    aha, I get it, thank you ;)

11. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Majkuh,

Even een vraagje. Ben je toevallig ooit getest op Helicobacter pylori? Ik had iets andere klachten dan jij, maar ook als gevolg van beschadigd/dun/geirriteerd maagslijmvlies.

Na een zware antibioticumkuur tegen deze maagbacterie zijn mijn maagklachten veel minder geworden. Mijn maag is nog steeds een gevoelige plek, maar de pijn zoals vroeger heb ik veel minder (vaak).

Dit is overigens niet iets om in de zwangerschap te doen denk ik, maar evt wel erna.

12. Majkuh

Majkuh Fanatiek lid

1 jun 2008
    2.545
    1
    0
    hai maka, dankjewel dat je me erop wijst ;)

ik heb al 2x de test laten doen en helaas had ik de bacterie niet, dan was het tenminste duidelijk geweest waar het door komt ........donderdag afspraak bij de internist, we zien het wel! :)

13. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Dat is jammer.

Succes bij de internist. Hopelijk kun je tot een oplossing komen waar je tevreden mee bent. Laat maar ff weten, ik ben wel benieuwd.

Groetjes!

14. Majkuh

Majkuh Fanatiek lid

1 jun 2008
    2.545
    1
    0
    ik ben gisteren naar de voetreflexmevrouw geweest en geloof het of niet, heb gisteren en vandaag GEEN last gehad.......ik kan mijn geluk niet op, het zijn mijn eerste redelijk klachtvrije dagen in weken!

Slik mijn omeprazol nog wel, maar hoef dus nog een pariet en die is wel wat sterker.......volgende week vrijdag weer, ben benieuwd!

15. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Wauw, wat geweldig! Vooral dat t direct werkt :D

Voetreflex dus. Ga ik ook maar es voor kijken dan. Kon je zo direct terecht?
    Ondanks de omeprazol heb ik ook nog steeds allemaal maagklachten.. blehhh!

16. Guinevere

Guinevere Fanatiek lid

25 mei 2006
    1.179
    0
    0
    ik had tijdens mijn zwangerschap ook extreme pijnen aan de bovenkant van mijn maag ik dacht zelf dat dat "heartburns" waren oftwel maagzuur.klopt dit?

17. Majkuh

Majkuh Fanatiek lid

1 jun 2008
    2.545
    1
    0
    weet het niet zeker eefjens, maar zou heel goed kunnen.

18. zogelukkig

Heartburn is het zuurbranden dat je in je keel voelt, dat is echt heel naar!

19. lynn1986

lynn1986 VIP lid

7 jan 2008
    5.901
    56
    48
    Vrouw
    hier nog iemand en de dokter wil er niets voor, voorschrijven omdat er helemaal niets over bekent is....dan maar niet...normaal als ik dus niet zwanger ben helpt omeprazol..maar helaas..

20. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    @eefjens, wat jij beschrijft klinkt meer als maagpijn, doordat je maagslijmvlies bv geirriteerd is. Maagzuur-pijn kun je achterin je keel voelen, maar ook in je hele slokdarm.

@lynn1986, weet niet wat je klachten zijn?
    Maar wat jouw dokter zegt klopt niet helemaal. Er is wel redelijk wat bekend over maagmedicatie. Mijn huisarts was er ook niet van op de hoogte en heeft de gynaecoloog gebeld. Ik gebruik nu wel omeprazol, maar dat krijg je alleen evt als antacida niet (meer) helpen.
    Op de vorige blz in deze topic staan een aantal links naar de richtlijnen voor maagmedicatie in de zwangerschap en achtergrondinfo.

Deel Deze Pagina