hallo, twee weken geleden ben ik gecuretteerd na een zwangerschap van 12 weken. De gynaecoloog zei dat het vruchtje wel zou onderzocht worden maar dat er 99% kans was dat de oorzaak nooit zou gevonden worden. Deze avond moest ik terug op controle en blijkbaar was de oorzaak wel vastgesteld namelijk een partiële mola zwangerschap. Ik heb wat opzoekingen gedaan op internet ivm dit onderwerp maar veel is niet te vinden. Maar wat ik vind maakt mij echt bang. Zijn er hier vrouwen die dit ook hebben meegemaakt of weten wat dit inhoudt? Na het verlies van ons kindje komt dit nog eens zo hard aan. Weet me geen raad meer. Ben gewoon verlamd en kan de gebeurtenissen niet omvatten.
ik ken 2 mensen die dit hebben gehad.. en tis bij beiden goedgekomen hoor.. t zegt dus niet zoveel over een eventuele volgende zwangerschap.. uiteindelijk hebben ze toch gezonde kindjes gekregen...
Ik heb dit voor je kunnen vinden: http://www.nvog.nl/files/mola-zwangerschap.pdf (dit is de officiel site van de gynaecologen vereniging NL) Succes, liefs Eef
Hoi Vogue, Hoe gaat het nu met je? Ik heb ook een molazwangerschap. Ik heb dat 15 januari te horen gekregen, dus zit midden in het bloedprikken etc. Dus als je ervaringen uit wilt wisselen is hier in elk geval iemand die helaas hetzelfde heeft! Groetjes, Visjes
heb net eefje's link gelezen en ik wil jullie heel veel sterkte wensen de komende tijd! Ik had er nooit van gehoord, maar dit kan inderdaad best heftig zijn. Sterkte.
hey Visjes, ik vind het echt jammer dat je dit ook moet meemaken maar je komt er wel door. Met mij gaat alles eigenlijk redelijk goed. Misschien moet ik eerst wat meer uitleg geven over mijn molazwangerschap (toch geen partiële mola zwangerschap zoals ik eerst verkeerdelijk had begrepen van gynaecoloog). Op veel site lees je dat er bij zo een zwangerschap kort na de bevruchting iets misgaat en dat de placenta alleen verder groeit in afwezigheid van een vruchtje. Bij mij was er wel een vruchtje (op echo van 8 weken een zeer duidelijk hartje gezien) maar het is gestorven kort na eerste echo en mijn placenta is blijven doorgroeien tot ze weggenomen is. Het kindje was trouwens niet levensvatbaar, het was namelijk een triploide zwangerschap (69 ipv 46 chromosomen). Sinds mijn curettage (27/12/2007) laat ik af en toe bloed prikken om hcg waarde te bepalen, de twee laatste keren was deze 20 (11/01) en 11 (21/01) dus goed aan het dalen, alleen niet zo vlug als ik zou willen. Op 30/01 ga ik terug en hoop dat het terug gehalveerd is en dan kan ik bijna opnieuw beginnen hopen op nieuwe eisprong. Je leest veel dat je beter maanden wacht om opnieuw zwanger te worden maar mijn gynaecoloog heeft daar absoluut niets over gezegd. Als je leest over molazwangerschap lijkt dit echt iets ergs maar die indruk krijg ik niet als ik de gynaecoloog mag geloven of hij wil het mij niet zeggen om mij niet bang te maken maar dan zou hij toch 'verbieden' om zwanger te worden. Ik probeer niet meer te denken aan die molazwangerschap en het als een gewone zwangerschap die misgelopen is te beschouwen. Ik weet niet wat jouw gynaecoloog heeft verteld? Wat waren je laatste hcg waarden? Veel succes en houd me op de hoogte hé Vogue
Hey Vogue, Wat zijn jouw waardes snel gezakt zeg! Ik ben 4 januari gecurreteerd en de waarde anderhalve week na de curretage was net onder de 900. Ik krijg deze week de uitslag van afgelopen week en hopelijk is die minimaal gehalveerd. De gyn heeft aangegeven dat we er rekening mee moesten houden een half jaar niet zwanger te mogen worden. Raar dat het bij jou niet zo is. Vindt jouw gyn dat niet nodig? Ik ervaar het ook als gewoon een miskraam. Ik vind het vooral vervelend dat ik steeds snel moe ben. Voor de rest kan ik het vrij goed van me afzetten. Aan de ene kant vind ik het ook wel prettig dat ik even niet hoef na te denken wanneer m'n eisprong is en of ik al overtijd ben enzo. Het is even een rare tijd zo, maar op zich wel te overleven. Hoe ervaar jij dat? Ben jij nu weer bezig met zwanger worden dan of wacht je wel af tot het op 0 staat? Heb je trouwens geen eisprong als je nog HCG hebt? Zou wel raar zijn, want ik moet wel aan de anticonceptie...