Aan studie beginnen tijdens zwangerschap?!

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door flowersoflove, 16 jan 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. flowersoflove

flowersoflove Bekend lid

15 nov 2013
    811
    0
    16
    Kinderopvang
    Ik wil al een tijdje een opleiding gaan doen en heb eindelijk de knoop doorgehakt om het te gaan doen. Ik ben nu 26 weken zwanger en wil eigenlijk morgen al beginnen, bij wijze van dan. Het gaat om een thuisstudie, dus ik kan zelf mijn tempo aangeven (al kost me dit uiteraard extra geld, maar de mogelijkheid is er zeker).

Ik ben gemotiveerder dan gemotiveerd (volg je 'm nog? :p), ook is het een opleiding die voor mij vrij makkelijk gaat zijn, en omdat 'ie ongeveer 2 jaar duurt, is het ook niet zo dat ik in een hele drukke periode zit rond de tijd dat ik moet bevallen. Wat zouden jullie doen? Nu gewoon lekker beginnen en rond mijn kraamperiode even een korte pauze nemen (aankijken hoe het gaat natuurlijk), of nog 3/4 maanden wachten en er dan mee beginnen? Ik ben altijd iemand die redelijk impulsief dingen doet, omdat ik er dan heel erg gemotiveerd voor ben. Ik ben bang dat als ik nu weer een half jaar wacht, de motivatie ver te zoeken is.

Ik zal dus rond mijn bevalling geen toetsen/examens moeten maken, maar het gaat puur om het volgen van de lesstof, nogmaals kan ik dit op mijn eigen tempo doen en kan ik dus ook een eventuele pauze nemen mocht dit nodig zijn.

Alvast bedankt voor jullie reacties! Ervaringen mag je natuurlijk ook delen over studeren tijdens je zwangerschap/eerste jaar van je kindje. Ik zit vooral een beetje met de tijd rond de geboorte van ons kindje in de maag.

2. olgademuurbloem

olgademuurbloem Actief lid

3 apr 2014
    163
    0
    0
    Ben zzp'er in de zorg en doe dit met passie en lie
    Roosendaal eo
    Hoi,

Studeren tijdens je zwangerschap is het gemakkelijkste stuk in jouw geval. Als je kleintje is geboren wordt het lastiger juist omdat je dan al je tijd daaraan wil besteden. De gebroken nachten etc etc

Ik heb mijn pabo afgemaakt tijdens en na mijn zwangerschap maar vond het erg moeilijk om in de boeken te gaan zitten terwijl je ook een kleintje hebt die als hij /zij kickt bovenop je moedergevoel stampt ; )

Als je erg gemotiveerd bent dan lukt het je vast maar denk er niet te makkelijk over. Succes in elk geval met je keus.

Groetjes Olga

3. flowersoflove

flowersoflove Bekend lid

15 nov 2013
    811
    0
    16
    Kinderopvang
    Bedankt voor je reactie! Wat jij al aangeeft is waar ik zelf ook een beetje mee zat. Het voordelige in mijn situatie is dat op het moment dat ik het echt niet aan lijk te kunnen (drukke periode met kindje oid) ik een pauze kan inlassen, wat bij een reguliere opleiding niet mogelijk is. Hiernaast ben ik zeer gemotiveerd dus ik hoop dat dit me toch door de opleiding heen gaat 'slepen'. Ook moet ik zeggen dat het geen vergelijkbare studie is met de pabo, dat is toch wel een stuk hoger gegrepen. Ik ga echt een basis opleiding volgen en verwacht hier in principe met een beetje inzet makkelijk door heen te kunnen fietsen. Ik denk dat ik de gok ga wagen en er mee ga beginnen, ik heb er namelijk echt zin in! Ik werk niet, dus kan alle tijd stoppen in mijn studie en straks ons kindje.

4. Mijn Xander

Mijn Xander Actief lid

23 okt 2013
    318
    58
    28
    Hoi

Ik zou er zeker voor gaan. Zoals je zelf al aangeeft je zal achteraf wel zien hoelang je nood hebt aan een pauze. Als je het nu niet doet krijgt je Mss spijt. Als het niet moest lukken heb je wel geprobeerd en kan je makkelijker hervatten!

Ik zou zeggen; ga ervoor !!!

Groetjes & succes met je zwangerschap en de opleiding.

5. flowersoflove

flowersoflove Bekend lid

15 nov 2013
    811
    0
    16
    Kinderopvang
    Dankjewel voor je reactie! Ik denk ook dat ik er spijt van krijg als ik er nu niet aan begin. Ik heb zolang getwijfeld over een eventuele opleiding, en nu heb ik eindelijk gevonden wat ik echt wil gaan doen. Er zijn genoeg moeders die tijdens en na hun zwangerschap studeren of werken, dus waarom zou ik het niet kunnen?

Ik vroeg me af wat jullie verstandiger zouden vinden, en ik snap dat het na de zwangerschap, als ons kindje er eenmaal is, best pittig gaat zijn, maar dat realiseer ik me heel erg goed. Als het wel nodig mocht zijn, liever niet natuurlijk, is er de mogelijkheid om tijdelijk te stoppen en het later weer op te pakken. Ik denk dat ik er gewoon voor moet gaan! :)

6. Evira

Evira Fanatiek lid

18 feb 2011
    1.533
    0
    0
    Ik doe een thuisstudie en werd tijdens mijn studie zwanger. De eerste periode van mijn zwangerschap was leren drama (hoofd als een zeef) maar aan het einde ging het eigenlijk prima.

Nu de kleine er is, moet ik wel een nieuw ritme vinden. Vanaf toen ze een week of 9 was lukte het me weer om me echt te concentreren en haar slaapjes goed te gebruiken.

Nu werk ik verder niet heel veel, dus heb er dan ook de tijd en ruimte voor. Met ook een baan zou ik het niet kunnen geloof ik.

7. flowersoflove

flowersoflove Bekend lid

15 nov 2013
    811
    0
    16
    Kinderopvang
    Ook jij bedankt voor je reactie! Ik moet ook eerlijk zeggen dat als ik aan het begin van deze zwangerschap begonnen was, het niet echt zou werken. Ik was continue moe, misselijk, had nergens zin in.. Dat zou gewoon niet gewerkt hebben. Nu ik eindelijk weer mezelf ben, natuurlijk met hier en daar een mindere dag, heb ik de zin en motivatie om te leren weer helemaal terug. Ook is het zo dat ik me niet 's ochtends vroeg uit bed hoef te sleuren en me klaar moet maken, maar bij wijze van in mijn pyjama in bed kan gaan leren (even een overdreven scenario, maar je snapt wat ik bedoel). Hierdoor is het denk ik een stuk 'makkelijker' om er tijd voor vrij te maken. Ook als ons kindje er straks is, als ze slaapt, of 's avonds, in het weekend.. Genoeg momenten om met school bezig te gaan. Ook heb ik een hele lieve moeder die graag op de kleine wilt passen als ik echt even flink moet studeren. En zoals ik zei werk ik niet, en zal ik dat ook niet gaan doen de komende tijd, dus zal ik mijn tijd moeten verdelen over ons kind, het huishouden en mijn studie.

8. Key

Key Fanatiek lid

13 dec 2013
    2.145
    0
    36
    Italiƫ
    Ik doe ook een thuisstudie maar ik moet eerlijk zeggen dat ik sinds mn zwangerschap er nauwelijks iets aan heb gedaan. En als ik zometeen bevallen ben wordt ook sowieso de eerste periode met mn kindje studieloos denk ik! Nou is dat niet zo erg want voor een studie van 20 manden krijg je bv 40 maanden om hem af te ronden, maar ik zou persoonlijk even wachten tot je kindje een half jaar is oid.

9. Fiora

Fiora Bekend lid

28 jun 2011
    932
    0
    0
    Ik volg een deeltijd bacheloropleiding sinds vorig collegejaar. Mijn dochter was toen 1. Als je gemotiveerd bent lukt het hoor, ik doe zelf ook alleen wat de periode voor de tentamens en dan past mijn man op en doet boodschappen etc. Gaat allemaal prima, ik heb elk vak in 1x gehaald tot nu toe. Ik sla af en toe wel eens de wekelijkse collegedag over als mijn dochtertje ziek is of iets dergelijks want ik werk ook fulltime(4x9). Het gaat nu zoveel beter dan toen ik nog een opleiding deed, geen kind had en parttime werkte...simpelweg omdat ik dit een leuke en nuttige opleiding vind. Motivatie is de sleutel, gewoon starten met die opleiding meid! Komt goed, heel veel succes gewenst.

10. Acem

Acem Fanatiek lid

6 mei 2010
    1.587
    8
    38
    Brabant
    Als ik met m'n afstuderen begin ben ik net bevallen..

11. Robynn

Robynn Fanatiek lid

18 mrt 2014
    1.139
    0
    36
    Ik vraag mezelf toch altijd af.. of deze diploma's echt wel gezien worden als "echte" diploma's zoals je ze op een school of universiteit behaald..
    Ik heb ook meerdere keren getwijfeld om met eentje te beginnen..
    weet iemand dit toevallig ook?? of het geaccepteerd word tijdens sollicitaties etc?

12. flowersoflove

flowersoflove Bekend lid

15 nov 2013
    811
    0
    16
    Kinderopvang
    In principe wel, maar ik moet gewoon staatsexamens doen, dus geldt sowieso als een volwaardig diploma. Mijn situatie ligt ook net even wat anders btw.. Dat geldt ook voor de mbo opleidingen waarvoor je op gewoon stage voor moet lopen etc en hbo precies hetzelfde verhaal. Denk dat je minder serieus word genomen als je een cursus doet via een online school, omdat dit niet gaat om een echt diploma maar om een certificaat/bewijs dat je die cursus gedaan hebt.

Ligt ook aan je situatie, als je bij een sollicitatie komt met het verhaal dat je naast je gezin graag wou doorleren en met een thuisstudie er ook voor je kind kon zijn, je een stuk serieuzer genomen word en ze je doorzettingsvermogen ook kunnen waarderen. Je moet niet vergeten dat een thuisstudie veel discipline vereist, en veel werkgevers kunnen dat zeker waarderen. Maar er zijn er ook genoeg die het inderdaad niet serieus nemen en liever voor iemand gaan die naar een 'echte school' geweest is, hangt echt van de werkgever en het soort werk/opleiding af. Ik zou me eens gaan verdiepen in wat voor soort opleiding je wilt gaan doen en hoe de kansen op werk daarin zijn. Desnoods bel je een bedrijf in die richting op om dat te vragen. Ik heb wel gehoord dat ze vaak met stage mensen van een 'normale' school voor laten gaan dan iemand van het LOI bijv.

Deel Deze Pagina