Aan tafel blijven?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Omelet, 1 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Helise

Helise Fanatiek lid

4 mrt 2012
    1.785
    0
    36
    Wij blijven aan tafel zitten tot iedereen klaar is, dus ook mijn zoon.

2. Agter

Agter Fanatiek lid

3 mei 2012
    2.266
    0
    0
    In een huis
    Als de stelregel is dat je aan tafel blijft, dan moet dat ook gelden als er en baby is die veel langer over zijn eten doet.
    Vaak zie ik wel dat kinderen zich aan de ouders moeten aanpassen, maar doe je dat dan ook andersom?

3. Agter

Agter Fanatiek lid

3 mei 2012
    2.266
    0
    0
    In een huis
    Veel herkenning!
    Ik ben ook niet zo van dat strakke. Meer van het gezellige, de menselijke maat.
    De enige die hier roepen om meer ritme en regelmaat is het KDV omdat ze niet altijd haar flesjes drinkt. En ook daar hebben wij geen moeite mee. Dan komt ze 's nachts gewoon wat vaker voor de borst.
    Mijn dochter heeft ook geen verplichte middagslaapjes. Ze gaat slapen wanneer ze moe is.

4. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant

Hier hetzelfde

5. Esmaralda

Esmaralda Fanatiek lid

8 nov 2009
    4.023
    10
    38
    Vrouw
    Somewhere
    Hier vanaf het moment dat hij met de pot mee eet, zit hij er gewoon bij. Hij probeert niet eens weg te lopen want hij weet niet beter. Daarnaast vind hij het eten zo intressant en lekker dat hij het wel uit ze hoofd laat om weg te lopen. Wij hebben trouwens ook nooit drama met eten hierdoor, want hij wil echt ook eten en lust ook eigenlijk alles. Hij eet ook tegelijkertijd met ons, dus vaak zijn we allemaal rond dezelfde tijd klaar.
    Als we niet oppassen pikt hij zo ons eten erbij haha.

6. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant

Ja wij doen dat ook andersom, als dochter nog niet klaar is, blijven wij ook gewoon ziiten.

7. Agter

Agter Fanatiek lid

3 mei 2012
    2.266
    0
    0
    In een huis
    Dat vind ik wel zo respectvol.
    Op pag 1 las ik dat je wel op elkaar wacht, maar niet op een baby van 7 maanden, want dat duurt te lang. Vandaar mijn opmerkng. :)

8. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Wauw wat een reacties, dank je wel!

Meeste mensen laten hun kind dus al de hele maaltijd 'gedwongen' aan tafel zitten. Ons zoontje eet gewoon met ons mee aan tafel vanaf dat hij 6 maanden is. En hij is dol op eten, dit is dus serieus de eerste keer dat het gebeurde haha. Ik heb eigenlijk geen zin in drama de hele tijd.

Denk dat de basis gewoon wordt dat je aan tafel blijft zitten, mocht het echt drama worden kunnen we ook iets anders verzinnen. Dat is het me dan ook weer niet waard. Hopelijk lust hij mijn brouwsel vanavond wel ;)

9. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Als ze hier klaar waren met eten dan pakte ik er een speeltje bij. Dit zodat ze wel leerde dat het niet erg en juist ook gezellig kan zijn. Ik vind het avondeten echt belangrijk en een gezinsmoment. Iedereen is mega druk op de dag, werk, school, voetbal, dansles enz. Tijdens het avondeten kletsen we gezellig over de dag.

10. Kwabbernoot

Kwabbernoot Fanatiek lid

18 apr 2010
    3.248
    2
    0
    n.v.t.
    Hier blijft hij zitten tot hij klaar is, daarna mag hij van tafel maar wel achter het traphek in de woonkamer. Hij blijft bijna altijd gezellig zitten, krijgt trouwens wel een of twee speeltjes want ik kan toch niet van zo'n uk verwachten dat hij maar zit te niksen aan tafel als hij genoeg heeft.

Bij mijn oudste net zo gedaan, die mag trouwens als hij het vraagt nogsteeds van tafel als wij lang zitten(gebeurt maar zelden) en andersom, hij eet heeeeeeeeeel langzaam, gaan wij na 20 minuten ook van tafel en mag hij zijn toetje/de rest van zijn bord met een boekje erbij opeten. Dit vindt hij heerlijk, hij zit rustig een uur aan tafel.

Nooit problemen mee gehad. In een restaurant weten ze dat ze moeten blijven zitten en dit doen ze, als we op bezoek zijn kunnen ze keurig wachten. Maar ik vind een eetmoment samen van 15 á 20 minuten genoeg, ze hoeven echt geen half uur aan tafel te gaan zitten wachten..

11. Kwabbernoot

Kwabbernoot Fanatiek lid

18 apr 2010
    3.248
    2
    0
    n.v.t.
    Hier ben ik het helemaal mee eens, het werkt twee kanten op.

12. Marjanneke

Marjanneke Fanatiek lid

11 aug 2008
    1.477
    1
    36
    Thuiszorg medewerker
    Vlissingen
    Wij zijn ook niet zo heel strict wat het eten betreft. Wel een tijdje geprobeerd maar dat werkt hier averechts. ;)
    Als het kan blijft Dennis gewoon bij ons aan tafel zitten totdat iedereen klaar is, maar als hij klaar is met eten geef ik hem gerust een speeltje hoor. Dan hebben we allemaal - door zijn gekke grappen en grollen - enorme lol aan tafel en dat geeft alleen maar een goed gevoel, ook bij hem. Als we hem zo laten zitten als hij klaar is of niet meer hoeft en hij moet op ons wachten wordt het meer een uhh... toestand. Als we eens langer aan tafel zitten (eters hebben of wat dan ook) mag hij eerder van tafel om te spelen. Gaat prima.

Daarnaast is mijn vriend soms later thuis 's avonds en eten wij dus laat en dan kan Dennis simpelweg niet mee-eten en eet hij dus eerder.

Het hangt dus van de situatie / dag af, maar het allerbelangrijkste vind ik dat eten geen strijd wordt en dat hij het fijn vindt om bij ons aan tafel te zitten en hem daar niet toe te dwingen.

13. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik denk dat dit heel erg afhangt van je kind en van het gezin. T moet wel aan tafel blijven als hij al klaar is, gewoon omdat er anders te veel onrust ontstaat. Dit gezegd hebbende, soms eet M zo traag (eet altijd traag maar soms tergend) dat T alvast mag gaan spelen.

M bleef altijd lang zitten, ook als ze al klaar was met eten. Soms wel met een boekje of een poppetje. Maar M heeft veel zitvlees. En T op zich ook.

Als S een heel erg onrustig en bewegelijk kind is dan zou ik dat met anderhalf nog niet afdwingen. Pas als hij goed kan communiceren en uitleg kan begrijpen dan zou ik daarmee aan de slag gaan. Op welke manier, dat hangt dus af van het kind ;).

Verder gaat het er ook om wat jullie belangrijk vinden: hechten jullie veel waarde aan dit soort gebruiken? Dan zou ik daar al vanaf zo jong mogelijk mee beginnen ...

14. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik geloof niet zo in 'voor alle kinderen moeten dezelfde regels gelden'. Als er een andere regel geldt omdat een kind een andere leeftijd heeft dan moet je dat wel kunnen uitleggen:

- S mag soms op schoot tijdens de maaltijd, M en T mogen dit niet
    - M en T mogen pinda's doppen / ijsje eten, S mag dit nog niet

etc.

Overigens zullen M en T ook moeten wachten op S tzt, tenzij het echt de spuigaten uitloopt.

15. blinky

blinky VIP lid

11 feb 2010
    8.249
    2
    38
    huisvrouw
    ossendrecht
    ja wij wel. ls hij nog lekker aan het eten is en wij zijn klaar, dan blijven we lekker aan tafel kletsen tot we allemaal klaar zijn. nou gebeurt dat niet vak, omdat man en ik nogal flinke eters zijn;)

16. misa

misa Niet meer actief

Ja lastig is dat he. Wij hebben nu bij onze zoon van 20 maanden ook sinds een week of 3 de beugel ervoor weg. Valt er ook niet af maa wil wel eens bepalen dat hij eraf mag. Wij willen dus we dat hij blijft zitten, ook al eet hij niet en meestal gaat dat prima. Maar niet elk kind is hetzelfde en als het dan elke dag gillen is... Tja.
    Maar goed, wij proberen het wel. En dan ng niet eens dat hij het de hele tijd vol houdt, maar meer dat wij bepalen wanneer hij eraf mag. ;)

17. glimworm

glimworm Niet meer actief

zodra Collin met zijn eten gaat spelen weet ik dat hij echt niet meer hoeft en dan haal ik zijn bordje weg, maar hij blijft wel aan tafel zitten in zijn stoel. Hoe actief hij normaal ook is, hij vindt het wel gezellig zo aan tafel en kijkt vol bewondering naar ons hoe we eten (en af en toe een grapje maken) :D
    Meestal als we klaar zijn krijgt hij nog een toetje en dat gaat er altijd wel in. Dan vind ik het een beetje omslachtig om hem er eerst uit te halen en voor het toetje weer in zijn stoel te zetten.

18. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Leuk al die verschillende meningen!

Vanavond heeft hij heerlijk zitten smullen, wij hebben op hém gewacht omdat de ene na de andere stronk bloemkool in het kleine ventje verdween.
    Toetje is hier nooit direct na de maaltijd, dus dat hele aspect hebben we niet. Vandaag dus geen problemen om iedereen om tafel te houden ;)

19. grietje

grietje Fanatiek lid

16 okt 2009
    1.918
    0
    0
    Hier eindigen we de maaltijd altijd met yoghurt of vla. Dat komt pas op tafel als iedereen zijn bord leeg heeft. Als het toetje op is mag wie wil van tafel. Zo doen we het eigenlijk altijd en we hebben dan ook nauwelijks problemen aan tafel.

Deel Deze Pagina