Oppas, hoe aan te pakken?

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Miracle1, 6 jun 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Miracle1

Miracle1 Fanatiek lid

29 apr 2012
    1.235
    180
    63
    Mijn zoontje is nu 20 maanden oud en erg makkelijk in de omgang.
    Ik ben full time moeder, werk niet en heb daardoor geen gastouder/oppas/kinderopvang nodig.
    Nu wil mijn vriend en ik weleens de deur uit zonder mijn zoontje, een keer romantisch uit eten, naar de bioscoop gaan of een verjaardag met vrienden vieren.
    Mijn zoontje is tot nu toe overal mee naartoe gegaan wanneer dat mogelijk was en anders bleef ik thuis met verjaardagen ed. Heel af en toe past familie op maar dit is vaak niet mogelijk.

Nu zitten we erover na te denken om te kijken naar een oppas bij ons aan huis voor de momenten dat we samen zonder ons zoontje weg willen gaan, dit is voor in de avonduren bedoeld aangezien overdag familie van mij op kan passen, 's avonds is dit niet mogelijk.
    De bedoeling is dan dat mijn zoontje gewoon in zijn eigen bed kan blijven slapen.

Ik heb alleen geen idee hoe ik het aan moet pakken. De gedachte dat ik mijn zoon in de handen van een vreemde achter laat bezorgt me kippenvel, dat in combinatie met de negatieve verhalen die je om je heen hoort zorgt ervoor dat ik het uit bleef stellen.

Hoe doen andere ouders dat? Nemen jullie contact op met een vreemde die een advertentie op MP heeft geplaatst of is er een ander manier om dit goed aan te pakken? Hebben jullie tips voor me hoe ik dit het beste en belangrijk met een goed gevoel aan kan pakken?

2. tuc

tuc Niet meer actief

Kijk of je leuke buurmeisjes in de straat hebt...het voordeel daarvan is dat hun ouders in de buurt zijn voor het geval er iets is.

Anders navragen bij vrienden met kinderen?

3. Miracle1

Miracle1 Fanatiek lid

29 apr 2012
    1.235
    180
    63
    Allebei niet mogelijk, geen buurtmeisjes en onze vrienden hebben geen kinderen.

4. nmv

nmv Fanatiek lid

7 jan 2013
    3.964
    270
    83
    Oost-NL
    Hier zelfde probleem! En wij wonen ook nog eens buitenaf, buren op 200 meter of meer, waardoor ik geen tienermeisjes wil...
    Dus ik lees mee! Misschien komen er nog wel hele goede tips! :)

5. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Misschien is er wel een lerarenopleiding in de buurt? Of een opleiding verpleegkunde?
    Dan kan je misschien daar een advertentie ophangen?
    Die meisjes zijn vaak ouder. Zeker in begin lijkt mij dat een veiliger idee.

Hoor ook es of er in 't dorp geen organisatie is die zo'n dingen regelt? Die screenen de meisjes dan voor een stuk op voorhand al.

Ik heb zelf jaren via zo'n "bond" gebabysit. Voor je 16de kwam je er niet in en bovendien was je nog es verzekerd ook. De ouders betaalden daarvoor een kleine extra bijdrage per "prestatie" en als er echt kritiek was, mochten ze die gerust doorgeven aan de verantwoordelijke (hier in Vlaanderen zitten ze nog altijd in bijna elk dorp).
    Ik kon als babysit overigens ook mijn "wensen" doorgeven qua dagen en uren dat ik beschikbaar was + de ervaring die ik had. Die nam de verantwoordelijke mee in het bepalen wie de opdracht kreeg (gezin belt naar haar en zij belt naar de babysit om te checken of die vrij is).
    Een gezin dat voor de eerste keer een babysit aanvraagt, krijgt dus een meer ervaren iemand. Net zoals een gezin met bijvoorbeeld 4 kinderen of met kinderen met gedragsstoornissen of een handicap.

Ik had op de duur een vast gezin waar ik 5 jaar heel vaak gebabysit heb. Een aantal jaar zowat elke weekend- en vakantieavond (ouders hebben een restaurant).

Een vriendin van mij kreeg veel meer "losse" opdrachten, maar op de duur sleepte ze 3 à 4 jaar ervaring mee en kreeg ze dus - ondanks geen studie in die richting en dus geen echt vast gezin - ook vooral moeilijkere en nieuwe gezinnen.

Verantwoordelijke probeerde overigens ook om zoveel mogelijk een gezin dezelfde babysit te sturen. Of als die niet kon met 1 of 2 vaste andere babysits te werken.

Ik ben nu overigens 8 jaar gestopt bij mijn vast gezin, maar de kinderen en de ouders kennen mij nog altijd :).
    Ik woon niet meer in 't dorp, maar mijn moeder ziet de vrouw nog geregeld op straat of als ze voorbij 't restaurant wandelt.

6. nmv

nmv Fanatiek lid

7 jan 2013
    3.964
    270
    83
    Oost-NL
    Waar moet ik dan op zoeken? Ik weet namelijk niet of er zo'n soort organisatie bij ons in de buurt zit...

7. Miracle1

Miracle1 Fanatiek lid

29 apr 2012
    1.235
    180
    63
    Dat vraag ik me ook af, daarnaast wil ik niet 10 verschillende personen in huis krijgen omdat we geen vaste momenten hebben dat we een oppas nodig hebben en ik denk dat je dat met een bureau wel zal hebben tenzij ze alleen als tussenpersoon werken.
    Na google te hebben geraadpleegd zie ik op de eerste pagina alleen maar vacaturesites om oppas en gezinnen met elkaar in contact te laten komen. Alleen screenen deze sites de oppassers niet. Dat vind ik geen prettige gedachte persoonlijk.

8. Allesofniets

Allesofniets Niet meer actief

Via een gastouder?
    Sommige zijn erg flexibel. (Zoals ik voor mijn kindje hahah)

9. Boommm

Boommm Niet meer actief

Wij hebben onze oppas via zoekoppas.nl, oppasbron.nl vond ik ook een fijne site!

10. Miracle1

Miracle1 Fanatiek lid

29 apr 2012
    1.235
    180
    63
    Maar ik neem aan dat dit oppassers zijn die gewoon een advertentie via een site plaatsen en niet doorgelicht worden of wel?

11. Miracle1

Miracle1 Fanatiek lid

29 apr 2012
    1.235
    180
    63
    Heeft er verder nog iemand een tip?

12. Maia

Maia Niet meer actief

Wij hebben een oppas gevonden via een collega, die heeft een vriendin en haar dochter had ook weer een groep vriendinnen en een van hen wilde wel. Dus haar langs laten komen, geweldige klik, ook met Tim die best lastig is met vreemden en nu past ze op.

13. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.824
    19.145
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Die worden volgens mij niet doorgelicht nee. Als je iemand via een bureau hebt, heeft die (als het goed is) in ieder geval een 'verklaring omtrent gedrag' afgegeven. Maar dat zegt ook niet alles, alleen dat die persoon nooit 'gepakt' is. Ik ben daar misschien wat te cynisch in.

Wij hebben dit probleem niet, genoeg vertrouwde mensen in de buurt. Maar ik zou het denk ik ook een beetje zoeken in buurmeisjes of via kennissen. Mijn man en ik zitten allebei in het onderwijs, dus wij hebben een enorme 'bron' van (oud-)leerlingen die we zouden kunnen vragen. Heb je toevallig niet iemand in je omgeving die in het onderwijs zit of een soortgelijk beroep zit en zo als schakel kan optreden?

14. Miracle1

Miracle1 Fanatiek lid

29 apr 2012
    1.235
    180
    63
    Mijn schoonzus zit in de onderwijs maar niet bij ons in de buurt dus is dat jammer genoeg geen optie..

15. proudmommy2013

proudmommy2013 Niet meer actief

Navraag doen in je dorp

Evt bij gemeente vragen, die weten vaak wel meer, of op de kdv navragen?

16. misa

misa Niet meer actief

Buren? Gastouderbureau? Rondvragen aan anderen of ze iemand kennen?

17. sassie25

sassie25 Fanatiek lid

15 nov 2009
    4.613
    0
    0
    bakkersmeisje
    Bleiswijk
    Via neefjes en nichtjes vragen of zij iemand kennen die het wil/kan doen?

18. Miracle1

Miracle1 Fanatiek lid

29 apr 2012
    1.235
    180
    63
    We maken geen gebruik van de kinderdagverblijf en gemeente stuurt je door naar google.

Buren passen niet op, gastouderbureau is dacht ik alleen voor overdag/vast.

Neven wonen aan de andere kant van Nederland dus dat is geen optie.

Toch allemaal bedankt voor de tips.

19. nijntje1983

nijntje1983 Fanatiek lid

21 nov 2012
    1.192
    0
    0
    vlakbij assen
    en jullie hebben geen vrienden die, ook al hebben ze geen kinderen, wel willen oppassen? Wij hebben dat ook vaak genoeg gedaan toen we zelf nog geen kinderen hadden. Ideaal, want we gingen gewoon daarheen, nu komen ze logeren :D.

ideeën:

-vraag bij het consultatiebureau. Vaak hebben die wel contacten met gastouders/kinderopvancentra. Er zijn daar namelijk altijd wel stagiaires die wel wat willen bijverdienen.
    -Vraag eens rond in de buurt bij mensen met kleine kinderen welke oppas ze gebruiken. Misschien zit daar wel een nichtje bij die ook eens op jullie kindje wil passen.
    -Bel naar een gastouder in de buurt en vraag of ze ook flexibele /sporadische opvang doet. Vaak willen die ook wel 'zwart'een centje bijverdienen.

Je kindje een nachtje naar opa/oma, oom/tante, kan ook niet? Ook al wonen ze iets verder weg.

20. Miracle1

Miracle1 Fanatiek lid

29 apr 2012
    1.235
    180
    63
    Vrienden wonen allemaal buiten de woonplaats op minimaal 30 minuten afstand en zijn bepaald niet voor het oppassen.
    Informeren bij de CB is wel een idee, bedankt!

Deel Deze Pagina