Wij dragen ze ook rechts. Bij ons maakte wel heel veel mensen de opmerking dat ie toch links moest. Maar gelukkig moet niks, en rechts vind ik fijner.
net wat uitkomt? ik ben rechts begonnen maar na de zwangerschap (of eigenlijk aan 't eind) dikke vingers, en links is dunner gebleven. Dus nu draag ik links.
6 februari 2005 Rechts of links? Moeten we hem nu links of rechts dragen? Hoewel je het tegenwoordig ook vaak andersom ziet, dragen in Nederland nog steeds veel katholieke zuiderlingen hun trouwring links en veel protestantse noorderlingen de ring rechts. Het oudste gebruik is om de ring aan de linkerhand te dragen. Zo staat het beschreven in Rituale Romanum, Romeinse rituelen. Men schoof de trouwring toen aan de ringvinger van de linkerhand, omdat men dacht dat daarvandaan een rechtstreekse ader naar het hart liep. In de vijftiende eeuw veranderde dat: de trouwring werd nu rechts gedragen. Waarom is niet precies bekend. Volgens het volksgeloof was rechts de gelukkige kant was, dus dat zou geluk brengen. Je zou zeggen dat katholieken hem na de Reformatie rechts zouden blijven dragen en dat protestanten - om zich te onderscheiden - voor links zouden kiezen. Maar in de negentiende eeuw kozen katholieken voor de linkerkant. Het verschil is overigens niet altijd op de kerkelijke achtergrond gebaseerd. Er waren vroeger ook lokale uitzonderingen in Nederland. En in sommige landen zijn de gebruiken omgekeerd: daar dragen katholieken de ring wel rechts. In België bijvoorbeeld verschilt het per regio.
Als je niet gelovig bent, gewoon doen wat jij het prettigste vind. In onze streek heeft eigenlijk iedereen de trouwring links, dus dat ziet er voor ons natuurlijk uit en voelt normaal aan. Toen ik ten huwelijk gevraagd werd kreeg ik een asymetrische verlovingsring, die hij uitgezocht had voor mijn rechterhand. Hij heeft niet nagedacht over welke hand maar gewoon gekozen wat voor hem gevoelsmatig het meest logisch was. Dus toen wij onze ringen kochten, hebben we het er natuurlijk eventjes over gehad. Maar trouwring links voelde het beste en mijn verlovingsring links was geen gezicht. Dus verlovingsring rechts en trouwring links.
Niet katholieken dragen hun verlovingsring links en als ze dan getrouwd zijn dragen ze de ring rechts. Katholieken doen het net andersom, verlovingsring rechts, trouwring links.