Minder gaan werken 2 laatste maanden voor zwangerschapsverlof

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Nath1986, 31 jul 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nath1986

Nath1986 Bekend lid

12 jan 2014
    608
    207
    43
    NULL
    NULL
    Hallo,

Ik werk als verpleegkundige in een ziekenhuis in belgie.

Ik ben nu bijna 6 maand zwanger en het begint soms door te wegen op het werk, ik werk full time en dus 40 uren per week..

Ik lees hier soms berichten over ziektewet in Nederland..

Kan er mij soms iemand helpen of het in belgie ook mogelijk is om wat minder te gaan werken (3 ipv 5 dagen per week) en of je dan een uitkering kan ontvangen voor die dagen? Stoppen met werken hoeft niet voor mij maar mss wel iets minder..

2. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

27 mrt 2012
    6.134
    1
    0
    Hoe gaat het normaal als je ziek bent? Heb je dan ook een soort van ziektewet/doorbetaling? Lijkt mij dat er daar ook wel zoiets is.. Anders even aan je leidinggevende vragen of in je contract kijken.

3. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Hier een Belgje.

Ik zou dan al bij je eigen gynaecoloog of huisarts beginnen. Hoe zij er tegenover staan en hoe zij de combinatie werk en je zwangerschap (plus eventuele klachten) zien.
    In sommige gevallen kunnen zij wel een gedeeltelijk ziekte-attest schrijven.

Daarnaast komt er dan vaak wel een arbeidsgeneesheer / controle-arts aan te pas. Veel hangt daarbij af van je baas (als die direct akkoord gaat met het attest van je dokter of gyn ... des te beter).

Hoor misschien ook eens eerst wat de "standaard" is bij jullie op 't werk en hoe moeilijk ze over 't algemeen doen.
    Wat ze ook kunnen doen, is bijvoorbeeld een voorstel om je minder "zwaar" werk te laten doen en bijvoorbeeld halftijds op papierwerk te zetten ofzo.

4. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Hier in BE lijkt het mij - misschien in de witte sector niet zo - meer standaard om je of volledig thuis te laten na een tijd, of je te laten werken tot 't eind.
    Dokters en gynaecologen schrijven niet snel deeltijds thuis.

Nadeel is wel dat als je volledig thuis bent, je verplicht bent om 7 weken van je zwangerschapsverlof vooraf op te nemen. En heb je nadien "maar" 8 weken (waar dat de meeste mama's meestal zo lang mogelijk blijven werken om achteraf meer verlof te hebben).

Misschien dus ook eens nahoren hoe het daarmee zit als je deeltijds zou thuisblijven.

5. Truelove

Truelove Fanatiek lid

30 mrt 2014
    3.006
    0
    0
    Als je voor een deel de ziektewet in gaat voordat je verlof begint word je loon aangevuld door UWV

Deel Deze Pagina