Rij instructeur

Discussie in 'De lounge' gestart door Vuurmeisje, 13 aug 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vuurmeisje

Vuurmeisje Bekend lid

15 jul 2009
    727
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,
    Ik had een vraagje aan de meiden wiens man rij instructeur is. Mijn man gaat de opleiding rij instructeur doen en we zien iegenlijk dat alle vacatures die er zijn voor rij instructeurs dat die voor freelnace is, dus eigen auto meenemen. Nu vraag ik me af, stel nou dat mijn man na de opleiding ( die 5 maanden duurt ) zijn eigen auto met een beetje hulp zou kunnen aanschaffen en ergens freelance aan de slag gaan voor zeg 36 gegarandeerde uren, hoeveel zou je dan netto overhouden? Heeft iemand daar ervaring mee? Mag ook PB. En loondienst, dus dat je een auto van de zaak gebruikt, wat verdien je dan zo'n beetje netto als je 40 uur werkt?
    Ik hoop dat er meiden zijn met ervaring of anders misschien een website weten met zo'n berekening? En ook hoe het is om freelance te werken.
    Groetjes en alvast bedankt,
    Vuurmeisje

2. marleentje26

marleentje26 Fanatiek lid

25 aug 2007
    4.754
    0
    0
    Bemiddelingsmedewerker gastouderopvang
    Rondom nijmegen
    Hoi vuurmeisje,

Mijn man heeft een eigen autorijschool met 1 auto. Mij lijkt het dat je man dan beter voor zichzelf kan beginnen dan in loondienst gaan of als freelancer werken. Je moet namelijk best wat uren maken in de autorijschool wereld wil het leuk betaald worden. Dus mijn advies is laat ehm voro zichzelf starten na zijn opeleiding. Een eigen auto moet hij toch hebben dan kan je beter al het salaris zelf houden ipv afdragen aan je werkgever.
    Ik wete niet waar jullie wonen en waar hij dan zou starten als autorijinstructeur?

Groetjes Marleentje26

Ps als je meer info wil mag je me ook altijd pb en

3. Vuurmeisje

Vuurmeisje Bekend lid

15 jul 2009
    727
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hey Marleentje,
    Wij wonen in Amersfoort. Hou je dan niet zoveel over als je freelance rijdt? Want mijn man dacht dat hij alleen 10% af moest staan aan de rijschool om naamsbekendheid te krijgen en de rest voor zichzelf mocht houden? Ja en dan natuurlijk de belasting. Want is het dan niet zekerder om in ieder geval in het begin tenminste zekerheid van leerlingen te hebben? Een eigen rijschool lijkt me dat je dan ook meteen zo in onzekerheid zit met of je wel genoeg leerlingen kan krijgen enz. En het loon wat je man verdient, scheelt dat veel met het loon wat je als freelancer of werknemer krijgt?
    Groetjes en alvast bedankt voor de info,
    Vuurmeisje

4. 40plusmama

40plusmama Niet meer actief

Ik heb 11 jaar rijles gegeven en het is geen vetpot hoor. Het is hard werken, veel stress en relatief weinig loon.

Ik dacht er pas over na om weer te beginnen, tot ik de salarissen hoorde. Dan verdien ik nu behoorlijk meer.

Freelance werd afgeraden toen ik de opleiding deed (in '88 en die duurde toen 1 jaar) maar ik weet niet hoe dat nu is

5. Vuurmeisje

Vuurmeisje Bekend lid

15 jul 2009
    727
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat waren die lonen dan? Ben zo benieuwd, bij mijn man zijn vorige baan verdiende hij zo'n 1400 netto, ben benieuwd wat je dan zo ongeveer voor 40 uur krijgt...

6. marleentje26

25 aug 2007
    4.754
    0
    0
    Rondom nijmegen
    Dat durf ik zo niet te zeggen. Het ligt eraan hoeveel je per uur vraagt. Wat je af moet dragen aan verzekeringen, autokosten, belastingen enz. Dat verschilt per persoon. Maar wet wel dat je beter zelfstandig kunt rijden dan als freelancer.
    Je hebt veel meer vrijheid. En aan leerlingen kom je wel als je adverteert en niet teveel lesgeld vraagt en aantrekkelijke pakketten maakt.

7. 40plusmama

En in loondienst verschilt het per rijschool. Ik ben er alweer 10 jaar uit en ik weet niet hoe de lonen nu zijn. Ik heb een rijschool gebeld en die betaalden net geen 10 euro per uur, ja dahaaaag, daar kom ik niet voor.

8. Mijkeltje

Mijkeltje Fanatiek lid

7 jun 2009
    3.029
    1
    0
    Ook zoiets...

Mijn man is rij-instructeur in loondienst overigens... Zelfstandig rijden hebben we 't wel eens over gehad, maar dat geeft met 'n jong gezin te veel onzekerheid, vinden wij dan...

9. Mijkeltje

Mijkeltje Fanatiek lid

7 jun 2009
    3.029
    1
    0
    Leuk trouwens, dat er hier nog meer echtgenotes/vriendinnen van rij-instructeurs zitten (en natuurlijk rij-instructeurs zelf.. ;) )

10. Vuurmeisje

Vuurmeisje Bekend lid

15 jul 2009
    727
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi Mijkeltje,
    Bevalt het je man waar hij in loondienst zit? En kun je er als gezin goed van leven? Ik snap je idd dat het teveel onzekerheid zou geven, dat heb ik dus ook. Het is wel eenw ens overigens van mijn man, om ooit zelfstandig te worden. Hij gaat dan een opleiding doen die ong. 5 tot 6 maanden duurt en die heel veel vacatures heeft per regio. Ik zou zelf nooit rij instructeur kunnen worden, maar mijn man is zo verschrikkelijk dol op rijden... Hij laat mij nooit rijden, haha, als we samen gaan dan rijdt hij.

11. marleentje26

25 aug 2007
    4.754
    0
    0
    Rondom nijmegen
    Mijn man heeft de opleiding gevolgd in een jaar tijd had dan iedere zaterdag de gehele dag school. Vorig jaar mei is hij gestart met eigen rijschool en had direct leerlingen vanaf oktober vorig jaar zat hij vol en dat is nog steeds. Hij heeft nu zelfs een wachtlijst van 2 maanden. Hij werkt dan nu zo'n 50 uur per week. Maar daar moet je ook wel op rekenen wil je een redelijk salaris hebben. De autorijschool bracnche is nu eenmaal geen vetpot en je word er niet rijk van!

12. Mijkeltje

Mijkeltje Fanatiek lid

7 jun 2009
    3.029
    1
    0
    Als je man dol is op rijden moet ie wel beseffen dat ie er meestal náást zit dan he... ;)

Maar alle gekheid op 'n stokje... Wij kunnen er goed van leven, maar 't houdt in dat we behoorlijk budgetteren. Door ziekte leven we ook alleen van zijn inkomen. Daar bovenop komen wel dan nog toeslagen en dergelijke en da's natuurlijk wel prettig.
    Nou scheelt 't ook dat wij per maand zo'n 300 euro aan alimentatie betalen (mijn man heeft twee kinderen uit 'n eerdere relatie), dus dat is best 'n hap dan...
    Maar op zich hoor je mij niet klagen... We hebben 'n koopflat, een auto, kindje op school en kindje onderweg, geen schulden en elke dag gewoon goed te eten...
    Nou is 't wel zo dat ik met de fotografie de extraatjes verdien...

Mijn man zou misschien ooit ook wel zelfstandig willen worden en op zich sta ik daar 100% achter (dan zou ik zelf ook 't papiertje gaan halen, om eventueel als backup te fungeren als 't nodig is), maar nu nog niet. Hij heeft namelijk twee geweldige werkgevers (een echtpaar dat samen een rijschool runt; lieve mensen zijn 't) en de zekerheid die we nu hebben is wel erg fijn. En natuurlijk dat hij met 40 uur werken ook gewoon kláár is (hij werkt bij de anwb, bij andere rijscholen kun je meestal wel overuren draaien en zo en moet je vaak ook zaterdagen werken). Erg fijn als je 'n jong gezin hebt, vind ik persoonlijk...

13. Mijkeltje

Mijkeltje Fanatiek lid

7 jun 2009
    3.029
    1
    0
    O, mijn man zegt nog 't volgende: als je in loondienst gaat, zeker in 't begin, dan doe je onder 'n baas heel veel ervaring op die je absoluut nodig hebt. Je leert dan juist de kneepjes van 't vak, waardoor 't misschien later makkelijker is wanneer je voor jezelf begint. (Manlief is overigens ooit wel eigen baas geweest, maar dan in 'n heel andere tak...)

14. Lexie74

Lexie74 VIP lid

14 sep 2006
    9.364
    200
    63
    Vrouw
    loonadministratrice
    nop
    ik zou zeggen als ie zelf graag rijdt, kan ie misschien beter de taxiwereld in. Ook geen vetpot, maar een eerlijke baan en hij rijdt dan wel zelf ;)

15. Vuurmeisje

Vuurmeisje Bekend lid

15 jul 2009
    727
    0
    0
    NULL
    NULL
    Haha, nee ik heb het een beetje verkeerd geformuleerd. Hij is graag met verkeer bezig, dus niet alleen het rijden, vooral mensen leren hoe het wel en hoe het niet moet. Hij rijdt zelf supergoed al zeg ik het zelf en die kennis wil hij graag overdragen naar andere mensen toe, snappie? Ik heb mede door hem redelijk leren rijden ook redelijk volgens de mileueisen. Hij heeft zijn rijbewijs gehaald met behulp van een fantastische intructeur van wie hij echt goed heeft leren rijden, en hij vind het zelf ook leuk om het over verkeer te hebben, en up to date te blijven dmv bijv. cd roms met oefen theorie examens. En rijden doet hij zowiezo in zijn vrije tijd heel graag, en taxichauffeur is ie al geweest en daar kreeg hij alleen maar complimenten maar daar zit het er niet in dat je een vast 40uren contract krijgt. Hij wil liever niet zoals tca zeg maar liever zorgtaxi, die mensen rijdt hij het liefst. Mensen met syndroom van dwon, lichamelijk gehandicapte mensen e.d. juist omdat het niet altijd lekker gaat met die mensen wil hij ze een fijne rit met een leuk praatje geven. O ja, hij heeft ook zwaargehandicapte kinderen met een busje vervoerd, zeg maar autistische kinderen, maar dan de kinderen die nooit zelfstandig worden en kinderen met zware epilepsie. Die kids waren dol op hem, hij heeft van die kids gedwongen afscheid moeten nemen omdat hij nooit volledig 8 uur volmaakte en dat doet hem tot op de dag van vandaag best pijn... Dus taxi, dat doen we maar niet meer, al vond hij dat ook een supertoffe baan. Maar hij heeft al vanaf het moment dat ik hem ken gezegd dat zijn allergrootste wens rij instructeur worden is, en gelukkig with a little help from others gaat dit ook in september gebeuren.

16. 40plusmama

Ik wens hem er veel succes mee. Het is een leuk vak en ik heb het 11 jaar met veel plezier gedaan. Het is alleen best zwaar en je moet er altijd 'bij' blijven zeg maar. Ook de opleiding werd als pittig ervaren en in mijn tijd haakte bijna 50% af en haalde het diploma niet. Nou is dat alweer 21 jaar geleden en er zijn veel dingen veranderd.......

Ik werkte trouwens ongeveer 50-70 uur per week. Ik begon om 7 uur en was vaak rond 22.30 thuis. Met mijn ex had ik een eigen rijschool en dan kwam de administratie er ook nog bij. We werkten 6 dagen per week....

17. Mijkeltje

Mijkeltje Fanatiek lid

7 jun 2009
    3.029
    1
    0
    Volgens mij is dat wel veranderd, wat ik zo her en der hoor... Tegenwoordig schijnt de opleiding nl. niet meer zo heel pittig te zijn, terwijl er vroeger wel wat meer verlangd werd...

@Vuurmeisje: klinkt goed hoor, als je man zo graag wil en zo gepassioneerd is, dan gaat ie vast 'n geweldige instructeur worden!!

18. Vuurmeisje

Vuurmeisje Bekend lid

15 jul 2009
    727
    0
    0
    NULL
    NULL
    @Dees, ja we hadden al een beetje in de gaten dat je er nooit stinkend rijk mee zal worden, maar ik heb wel zoiets als hij gelukkig is ( hij gaat die opleiding doen vanwege de zoveelste telleurstellend baan ) en we kunnen financieel een kindje opvoeden en onze 2 honden en katten goed verzorgen en af en toe op akantie, ben ik allang blij. En luxe krijgen we toch wel via mijn ouders, daar gaan we zo nu en dan met het hele gezin mee uit eten en ze stoppen ons weleens wat toe ( doen ze natuurlijk ook bij mijn broer en zus, broer is advocaat zus is journalist ). En nu hebben we helemaal bijna niks en redden we het ook prima.

@Mijkeltje,
    Nee idd je kan er eigenlijk met elke opleidingsniveau bij. Het enige vervelende van zo'n opleiding is dat het nogal wat kost, maar ja, hij is dan wel binnen 6 maand. klaar ( hij gaat dan 2 volle dagen naar school ). Hij heeft trouwens al wel een soort intake gehad bij die school, en ze waren erg enthousiast over hem. Dat was wel fijn. En mijn man moet nu naar het UWV vanwege zijn burn out en zij zeiden dat mocht het UWV perse iets van een baangarantieverklaring willen, dan wouden zij wel een briefje schrijven. Mijn man is erg zenuwachtig voor dat gesprek, want hij is zo bang dat ze hem weer 8 uur per dag aan het werk willen zetten en dat ie dan niet de opleiding kan doen, maar we weten ook en hijzelf no'g 't meest dat als hij weer ergens aan de slag gaat waar je geen vooropleiding voor nodig hebt, dat ie dan weer overspannen wordt. Hij wil gewoon weer lekker werken en het liefst de opleiding doen zodat hij ook leuk en passend werk heeft. Maar goed, de uitkering waar het gesprek over gaat zou dan voor 6 maand. zijn, want hij wil zo snel mogelijk uit die uitkering. Hij wil niet een uitkering hebben, hij wil gewoon als rij instructeur aan de slag en gelukkig worden qua werk. Ach, het komt vast wel goed, daar ben ik van overtuigd. En rijk hoeven we niet te worden als dat gewilde kindje er maar kan komen en dat hij/zij een goed thuis kan hebben, dan zijn wij al gelukkig:)

19. 40plusmama

Oeps, heeft hij een burn-out? Ik wil je niet bang maken ofzo en er ook niet vanaf praten maar er raken veel instructeurs overspannen. In mijn tijd waren dat er behoorlijk wat die regelmatig uitvielen

20. Vuurmeisje

Vuurmeisje Bekend lid

15 jul 2009
    727
    0
    0
    NULL
    NULL
    @Dees
    Ja hij heeft een burn out, maar weet je waarom? Mijn man nam altijd baantjes waar hij de ballen verstand van had en ook niet zo goed wist wat de bedoeling is. Van hard werken, nee, dat vind ie super. Het is een beetje apart om uit te leggen. Maar als je je werk niet echt super vind, of constant met 15 mannen in een klein magazijn werkt waar geen ramen zijn en je maar om de zoveel tijd iets te drinken mag pakken en die mannen gaan je ook nog eens lopen pesten en proberen neer te steken met een mes of als je baas zegt dat ie wel ff je poten zal breken of dat er collega's zijn die jou van hot naar sturen en zelf niks doen of als je niet betaald krijgt terwijl je er recht op hebt of dat je het wel naar je zin hebt maar je baas neemt iemand anders aan in jouw vakantie of dat je van 9.00 ochtend tot 04.00 in de nacht moet werken en je van al die dingen geen burn out krijgt omdat de druppel er nog niet is geweest maar dat met je laatste baan weer zoveel mis is en je terwijl je gediagnoseerd bent met een burn out maar omdat de arbo zegt ja je kan 2 uur werken en vervolgens krijg je een plan van aanpak 3 maanden na dato en is je werk gestopt met betalen terwijl je nog ziek bent. En erboven op komt dat ten tijde van de burn out zijn neef ook nog eens te horen gekregen heeft dat hij terminale longkanker met uitzaaiingen heeft en je moeder en vader niet gezond zijn en ook dat je moeder in 2007 levercirose heeft gehad en zonder tranplantatie binnen 4 maanden dood had kunne gaan. Tja, dan moet er een keer iets knappen. Hij begrijpt gelukkig idd dat de opleiding echt niet makkelijk zal zijn en dat rij instructeur zijn ook niet altijd een feest is, maar ik geloof dat hij er wel naar uit kijkt. Enne, ik bedoel dit natuurlijk niet als sneer naar jou toe, maar er zijn zoveel andere dingen gebeurd buiten het werk om, dat heeft hij denk ik ook niet zo goed kunnen verwerken toen. En dan vlieg je maar van baan tot baan en dan met al die dingen die nuiten het werk ook spelen en je hebt je nooit eens ziek gemeld, want dat deed hij niet of eens goed tot rust komen met een hobby ofzo, dan kan zo'n burn out weleens het gevolg van alles zijn, plus er is nog een hoop onverwerkt leed uit zijn jeugd, zeg maar echt hele erge dingen die er zijn gebeurd. Sorry voor dit hele verhaal, maar ik ben blij dat ik het ook eens voor mezelf kan opschrijven.

Deel Deze Pagina