hio meiden ik zit met een grandioos probleem ! ik heb namelijk vernomen van een collega van me dat ze me maandag gaan ontslaan om dringende redenen ! nu dacht ik onmiddellijk van nee dat kan niet, ik heb namelijk niets gestolen of fraude gepleegd (kan ook niet in mijn functie van administratief bediende?) maar blijkbaar is "te laat komen" op het werk ook een dringende reden, en woensdag heb ik me overslapen en heb ik dus een halve dag verlof genomen zodat ik pas om 12u moest gaan werken ik dacht in eerste instantie dat ze blij waren op mijn werk met mijn zwangerschap, maar ik wist dat de situatie niet ideaal zou zijn omdat een directe collega van me 24 weken zwanger is (6 weken langer dan ikzelf) en we dus met 2 tijdens zelfde periode thuis zitten in bevallingsverlof ik heb maandag evaluatie gesprek (zoals alle andere werknemers die krijgen op het einde van het jaar) maar mijn collega zei dus dat ik op die dag zal ontslagen worden ! (ze nodigen me gewoon uit onder het mom van evaluatie gesprek...) ik maak me uiteraard nog meer zorgen voor de financiële situatie ! want als ik ontslagen word op staande voet krijg ik geen uitkering en geen ontslagvergoeding het enige wat ik kan doen is klacht indienen bij de arbeidsrechtbank maar zo'n rechtzaak komt meestal pas na 1 à 2 jaar voor ! ik hoop alsnog werk te kunnen vinden (tijdelijke functie) want anders moeten we de komende 5 maand met slechts 1600 rondkomen en alleen aan vast kosten komen we op 1300 en dan hebben we nog geen eten/drinken/benzine... enzo gekocht ! ik voel me zo hopeloos op dit moment ! iemand enige tips ?
Lijkt me niet dat verslapen een reden is om op staande voet ontslagen te worden. Je moet eerst een aantal waarschuwingen krijgen. Lijkt me dat dit nooit een groot verschil kan zijn als hoe het in Nederland is geregeld.
En hoe weet je collega dit? Of is het een leuk grapje van haar/hem om jou een weekend in de stress te laten zitten? Kortom, ik zou eerst maar eens afwachten wat er morgen gezegd wordt.
die collega van me weet dit omdat onze chef haar op de hoogte heeft gebracht op vrijdag omdat die collega met verlof gaat gedurende 2,5 weken en zodat ze niet verbaasd zou zijn als ze terugkomt werken dat ik er niet meer ben :s we zien morgen wel...
om dringende reden ontslaan worden betekend alleen als je een grove fout gemaakt hebt, dus stelen, meermaals telaat komen na verschillende verwittigingen, opzettelijk goed van de werkvloer vernietigen enz... dus als jij 1x te laat bent en zelfs verlof neemt wilt dit zeggen dat je niet te laat bent ( verlof krijg je alleen met hun toestemming). ze mogen je in principe niet ontslaan voor zw maarja uitvluchten heb je altijd. je kan alleen maar afwachten wat de reden is die ze op je c4 zetten en van daaruit verder gaan. dit moet je niet doen via de arbeidsrechtbank hoor maar via je vakbond en als je je daar niet bij aangesloten hebt via de rva.het is sinds enkele jaren alzo hier dat je baas ( als de reden niet aanvaardbaar is) moet kunnen bewijzen dat je voor die reden ontslagen wordt en niet andersom. als je specifieke vragen hebt mag je me altijd pb sturen , mijn ventje is namelijk afgevaardigde bij de vakbond dus die kent alle regels. oja meestal als je baas ontslag geeft kan je wel gaan stempelen hoor, alleen niet als je gestolen hebt of een ander misdrijf en dwingende reden is geen specifieke ontslagreden meer voor op je c4 te zetten die reden moeten ze ook specifieren.
Pardon? Dan zou ik echt een appeltje met mn baas te schillen hebben hoor. Als je al ontslag zou krijgen dan ben jij de eerste die dat hoort. Niet een collega. Om wat voor reden dan ook. Of je baas belt je collega NADAT hij jou op de hoogte heeft gebracht. Of je collega is even verbaasd als ze van haar verlof terugkomt. Dat is dan niet anders. Maar een collega vertellen wie er ontslagen wordt zonder dat die persoon het zelf weet? Dat kan echt niet. Hoe dan ook. Sterkte morgen. Hoop dat het meevalt. Hou je ons op de hoogte?
bedankt voor je antwoord ! ik ben gelukkig gesyndiceerd dus indien morgen mijn c4 wordt gegeven dan ga ik direct naar mijn syndicaat stappen en klacht indienen ! ik ga nu in mijn bedje en PROBEREN te slapen... thanks meiden
hoi meiden ! deze ochtend was ik van 7u30 tem 8u30 helemaal alleen op het werk, en moest omwille van oproep in de planning kijken op pc van mijn chef (ikzelf heb geen toeging tot planning van andere medewerkers) ondertussen had ik "gelegenheid" om mailtjes te checken, weet dat dit niet mag maar mijn ontslaan mag ook niet dacht ik zo... nu heb ik mail gevonden van mijn floor manager naar mijn chef met melding dat ontslag van mezelf zal geregeld worden vanaf 5 jan... dus geen ontslag op staande voet ?! heb daarnet evaluatie gehad, en die bleek nu ronduit slecht terwijl ik nooit klachten (mondeling, laat staan schriftelijk!) gekregen nu ja... het is maar weer eens afwachten tot 5 januari zeker ? pff ik word gek van die onzekerheid! Groetjes Evita
Vreemde gang van zaken. Raar dat je een slecte evaluatie hebt gekregen. Hebben ze het kunnen onderbouwen wat je niet goed doet? Mag ik vragen wat voor contract jij hebt?
hallo Evita, Ik ben zelf ook een belgische, woonachtig in het midden van Nederland. Wat ik denk dat ik ooit gehoord heb, is hetvolgende: Van zodra jij je werkgever verteld hebt dat je zwanger bent, mag hij/zij jouw niet meer ontslaan, zeker niet totdat je bevallingsverlof voorbij is. Onderstaand een linkje: http://www.kindengezin.be/KG/Ouders/Zwa ... wanger.jsp nog een linkje: http://content.jobat.be/nl/artikels/kan ... anger-ben/ zoals je kunt lezen, kan een werkgever met bepaalde redenen dit toch omzeilen. Het verstandigste is dan ook om eventueel rechtsbijstand in te schakelen zodat zij je kunnen bijstaan met raad. In elk geval hoop ik dat het voor jou zover niet hoeft te komen. Groetjes, Lieselot
o ja, vergeten te zeggen... Ik ben natuurlijk ook reuze benieuwd hoe het afloopt na 5 januari. Ik wens je in elk geval het allerbeste toe.
hoi meiden hier ben ik met mijn vervolg verhaal ! ik ben op donderdag 8 januari bij de nieuwe HR manager geroepen, en hij wou mijn kant van het verhaal eens horen na een half uurtje verplichte blablabla, kreeg ik al snel in de gaten dat mijn laatste dagen/weken daar geteld zijn... mijn overste wil mij namelijk ontslaan en hij is niet van gedachten meer te veranderen nu gaat die nieuwe HR manager mij di of woe meer laten weten over het hoe en wat, want hij besefte dat ik zwanger was en dus het niet zo simpel ging zijn (ja duh !) hij vroeg me of ik tijdens 3 maand opzeg wou blijven werken of niet en ik heb eerlijk gezegd dat ik dat wil blijven doen als ik dezelfde taken kan blijven doen, maar niet om daar 3 maand te klasseren of eenderd wat (ik heb nu een eerder uitvoerende taak en zou het enorm saai vinden om "stagiaire" taakjes te moeten doen - die moeten ook gebeuren, maar vallen normaal niet onder mijn taken) dus hoe het er nu naar uitziet ben ik vanaf februari in ontslagperiode voor 3 maand, dus net tot aan bevallingsrust ! van zodra ik ontslag papier heb, ga ik hiermee naar het syndicaat gaan, hopelijk kunnen ze mij hiermee verder helpen om gerechterlijke stappen te ondernemen ! Groetjes Evita
mag ik eens enkele vraagjes stellen. is het een contract van onbepaalde duur dat je hebt? stem je toe in je ontslag en zoniet weet je ook welke reden hij opgeeft voor je ontslag (op papierhé) ik zou niet wachten op je ontslagpapieren want je c4 zelf krijg je pas wanneer je gedaan hebt daar met werken maar je opzegpapieren zou ik zeker bij de vakbond eens goed laten nalezen
hoi randi ik heb contract onbepaalde duur en de reden zou zijn dat ik niet voldoe in mijn taken (inderdaad op papier dus, want heb nog nooit commentaar op mijn werk gehad, en vlak voor kerst en nieuw kreeg ik opeens een mega slecht evaluatie) dus ik kan volgens jou beter morgen langs gaan bij vakbond? groetjes Evita
ja hoor zou zeker op voorhand al gaan vanaf het moment dat je je aangetekende brief hebt gekregen van je opzeg. sowiso omdat 1 slechte evaluatie normaal gezien niet voldoende is om je ontslag te krijgen, veel hangt ook af van hoelang je er al werkt bv je werkt er al 2 jaar dan is het vreemd dat je nu ineens niet voldoet aan je werk tegenover dat je mischien er nog maar 6 maand werkt. ook is het zo dat wanneer je in zwverlof gaat je niet op de dop staat maar direct op ziekenkas ( wat wel voordeliger is omdat je dan meer gaat hebben dan dat je dopgeld gaat zijn) maar dan kunnen ze natuurlijk op het syndicaat niet direct stappen ondernemen terwijl als je direct gaat ze dat wel nog kunnen. ontslagen tijdens zw is met een contract van onbepaalde duur is hier bij ons vree moeilijk te bewerkstelligen, hij zou dit veel gemakkelijker kunnen doen na je zwverlof bv dus zeker gaan meid!
hey heb het ook voor gehad was 3 maand zwanger en hoorde ook aankomende ontslag ten 1ste als je zwanger bent en hebt contract van bep duur mogen ze het niet verlengen, doen ze het toch ben je veilig dan mogen ze je niet meer ontslagen. bij mij is het niet verlengd, zou ook zeker naar vakbond gaan als je geen mondelinge commentaar krijgt maar wel schriftelijk grt en sterkte angel
hey ik heb alles gelezen en ik moet zeggen; wat hebben ze een lef! ik zou idd er het niet bij laten! waar halen ze het recht vandaan? soit, iet bij de pakken blijven zitten, want me dunkt dat ze toch maar dingen uit hun duim zuigen, in ieder gval klopt het zaakje niet alskt zo hoor! greetz me