ontwikkelings achterstand?

Discussie in 'Prematuur' gestart door Wherona, 17 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Wherona

Wherona Fanatiek lid

11 feb 2010
    4.258
    0
    0
    Administratie werk
    Noord Holland
    Hoi,

Mijn zoontje is met 34+3 geboren en heeft 2 weken op de neonatologie gelegen i.v.m. vroeggeboorte en teveel vruchtwater binnen gekregen. Hij is nu 10 maanden en vroeg me af of hij een ontwikkelings achterstand zou hebben?

Hij rolt op buik maar niet terug (heeft dit wel gedaan)
    Hij kan blijven zitten

Voor de rest doet hij qua grove motoriek niets

2. friesje1978

friesje1978 Actief lid

7 jun 2011
    322
    0
    16
    NULL
    NULL
    kun je iets van fysiotherapie via het cb aanvragen?

3. Wherona

Wherona Fanatiek lid

11 feb 2010
    4.258
    0
    0
    Administratie werk
    Noord Holland
    Dat zou best een mogelijkheid kunnen zijn denk je dat hij dat dan inderdaad nodig zou hebben?

4. adi

adi Niet meer actief

Het is sowieso verstandig dat een prematuur kindje door een kinderfysio wordt gezien/ gevolgd. Het is geen 'fysiotherapie' wat ie krijgt, maar hij wordt dan gezien en jij krijgt goede tips en oefeningen om hem te stimuleren.

Zet hem overigens niet in een zithouding (behalve om te eten), daarmee belemmer je juist de motorische ontwikkeling.

5. Mystify

Mystify Bekend lid

24 mei 2011
    938
    0
    0
    Heb je het er al over gehad op cb of bij ka? Die zien hoe je zoontje beweegt. En wat zeggen zij?

Ontwikkeling kan zo verschillend gaan. vanaf afstand weinig van te zeggen. Sommige kindjes zijn razend snel, waar anderen wat langer tijd nodig hebben. Zou echt even langs cb gaan ( of ka als je daar nog loopt) bespreek het daar, misschien dat je wel doorverwijzing voor fysio krijgt. Al is het maar voor je eigen gevoel dat er iemand meekijkt tot hij gaat lopen bv.

6. Wherona

Wherona Fanatiek lid

11 feb 2010
    4.258
    0
    0
    Administratie werk
    Noord Holland
    Hij is 1 keer bij de fysio geweest voor zijn voorkeurshouding maar omdat wij er al zo goed mee omgingen was een vervolg afspraak niet meer nodig en qua ontwikkeling zat hij ook keurig op schema.

Ik heb net nog even overleg gehad met het cb en de situatie voorgelegd en deze melden mij dat ik me nergens zorgen over hoef te maken en dat er momenteel geen redenen zijn om hier op in te springen.

Kruipen zou rond 10 maanden gaan gebeuren maar hoeft niet want niet alle kindjes gaan kruipen en opstrekken en zelf blijven staan zal ie echt moeten kunnen bij 12 mnd.

Ik zie overigens niet in waarom ik mijn zoon niet in de zitstand zou mogen zetten hij vindt dit erg leuk, wil ook niet zeggen dat hij de hele dag zit hoor leg hem ook vaak liggend op een speelkleed.

7. Mystify

Mystify Bekend lid

24 mei 2011
    938
    0
    0
    Bij ons ging het met 11 mnd opeens in een sneltrein elke week met sprongen vooruit. Ik hoop dat het cb je gerust heeft kunnen stellen..geniet nog even dat je hem nu nog op een speelkleed rustig kan laten spelen..voor je het weet ren je de hele dag achter hem aan ;)

8. laravelk

laravelk Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.970
    2
    38
    Hier ook een laatbloeier. Binnen 3 maanden gaan kruipen, zitten staan en loslopen. Dat kan dus ook, maar ik vond het altijd heel fijn dat de fysio ons met raad en daad bijstond.

9. Wherona

Wherona Fanatiek lid

11 feb 2010
    4.258
    0
    0
    Administratie werk
    Noord Holland
    Hij doet ook nieuwe dingen opeens :D van de ene op andere dag kon hij zitten. En inderdaad hoor ik geniet er zeker nog van dat hij nog rustig op 1 plek blijft hihihi maar als je dan toch veel kindjes van dezelfde leeftijd in je omgeving hebt en die al meer kunnen dan hij ga je het je toch eens afvragen.

Maar het CB heeft me gerust kunnen stellen en dit soort berichten ook.

Deel Deze Pagina