hallo allemaal, ik maak me een beetje zorgen om mijn zoontje. hij is nu 2 jaar en 8 maanden maar praat echt heel weinig. ook als ik ergens met hem ben en iemand praat met hem of hoort hem brabbelen dan kijken ze me altijd raar aan. dit is wat hij allemaal zegt. ajo (hallo) dag mama papa oma peje (spelen) kijken handje kusje solly(sorry) nee ja niet doen eten dinken (drinken) noeie (snoepie) pakken kom tas bal oto (auto) vaak kan hij zich niet goed uitdrukken en gaat hij huilen. ik heb er al een tijdje geleden met het consultatie bureau over gesproken en ze zouden me door sturen naar centalis ik heb alleen nog niets gehoord en ik wil er graag zelf achter aan maar heb dus geen idee waar ik hulp kan krijgen. boekjes lezen enzo doe ik al veel met hem dat helpt niet. heeft iemand hier ervaring mee of zou je me kunnen vertelen wat jou peutertje allemaal al zegt?
mijn zoontje is evenveel oud maar hij praat gewoon. ook verleden tijd. hij kan ook vertellen wat iemand anders heeft gezegd, maar dan in de direkte vorm, zoals het gezegd is. hij maakt wel foutjes met zij/hij zijn/ haar. hij kon met 1,5 jaar oud meer dan je kindje praten.als ik jou was zou ik inderdaad laten checken of vragen wat cb daarmee toen wilde doen.
Ik ben met 2j3m opgehouden met bijhouden, het werd teveel. Je zoon loopt idd dusdanig achter dat wat onderzoek wel mag. Zou het cb even bellen over die doorverwijzing en anders de ha.
Hoi mijn dochter is wat jonger maar die praat de oren van ons hoofd. we zijn gestopt met tellen bij de 150 woorden. ze maakt zinnen van 5 woorden ik zou er wel achteraan gaan. succes
oke dus mijn bezorgheid is wel gegrond bedankt voor jullie reacties. ik wist namelijk wat normaal is voor zijn leeftijd
o jee... ik wil je niet bang maken maar denk dat het wel goed is om er met het consultatieburo/peuterspeelzaal (Die zijn voor taalontwikkeling bijv) over te praten... mijn dochter is net 3 geworden en die praat gewoon als een volwassene. Heel soms heeft ze de verleden tijd fout maar meestal niet. voorbeeldje van vanmiddag toen ik thuis kwam: mama heb je lekker gewerkt? Ik ben met papa naar de speeltuin geweest en sammie heeft me wakker gemaakt toch papa? En we hebben een broodje kaas gegeten! Gewoon klein voorbeeldje maar volgens mij is het wel normaal dat ze op dit niveau moeten zitten nu... (dit doet ze echt wel al een half jaar denk ik)
Mijn dochter is 25 maanden en praat beduidend meer en duidelijker. Ik zou hier zeker naar laten kijken. Spraak-taalontwikkeling - Wat kan 'n kind op welke leeftijd? | Mens en Samenleving: Communicatie
o ok... ze was nooit zo een vlotte met andere dingen... maar eigelijk zie ik hetzelfde gedrag wel bij andere kindjes hoor... maar maakt niet uit... mijn vriendin (pedagoge) zegt trouwens tegen me dat sommige kindjes laat zijn met praten maar dan in een keer heel veel gaan praten... dat ze eigelijk wachten tot ze het goed kunnen ofzo... maar ik zou het zeker even aankaarten.
Mijn dochter is 19 maanden en zegt heel veel en duidelijk/goed. hallo,dag,hoi en toedeloe. chips,snoep,eten drinken koekje. klok slapen auto fiets ik wil ... mama papa opa oma muis(poes)vis,bloem,paard,koe,varken hond doet ook alle dieren na. schoenen sok sorrie,dank. ja en nee bal neus oor die,kijken ze begint nu echt zinnetjes te maken. Ik weet ook niet wat normaal is voor deze leeftijd. Op het cb zzeiden ze dat ze behoorlijk voor loopt op haar leeftijd maar heb geen vergelijking dus weet het niet.
ik zit hier nu gewoon te janken als een baby. het is dus nog erger dan ik dacht jullie hebben me wel goed wakker geschud dames! we spreken hier thuis wel twee talen maar ik spreek met me zoontje eigenlijk alleen nederlands dank voor jullie reacties.
o meid niet huilen! het zal vast wel goed komen echt! Er zijn zat kindjes die wat later zijn in hun ontwikkeling echt waar... mijn zoontje van 16 maanden zegt ook nog helemaal niks... en dan is ie pas 16 maanden maar zo snel zie ik het niet veranderen. Van mijn vriendin hoor ik dat het wel vaker voorkomt... trouwens nog een vrouwtje op het forum die 3 kindje heeft die rond hun 3e nog bijna niks zeiden en die is met logopedie heel erg geholpen... ze heet marloes80 misschien kan je dr pben...
Mijn oudste zoon begon pas redelijk goed te praten toen hij bijna 3 was. Tot die tijd was het ook bijna helemaal niets. Hij wordt echter wel drietalig opgevoed. Nu is hij 3 jaar en 7 maanden en kletst me inmiddels de oren van het hoofd in 3 talen. Het is normaal dat kindjes die met meerdere talen opgroeien een kleine achterstand hebben. Al's je het niet vertrouwt, neem dan eens contact op met logopedie. Succes
Mijn broertjes zeiden met 4 nog niks...gingen 2 jaar naar speciaal onderwijs en nu zou je willen dat ze stil waren soms Overigens.. Het heet kentalis volgens mij. En als je je zorgen maakt kun je daar ook via de huisarts terecht. Hoef je niet op het cb te wachten
Mamazeyad, mijn zoontje word over twee maanden drie, maar tot twee maanden geleden praatte hij precies t zelfde als jouw kindje...en ineens zag ie t licht ofzo en lult ie de oren van je kop...maar echt zo: oh mama, kijk uit, busbaan gevaaaaaarlijk! (met oversteken) Als je ongerust bent, bel dan gewoon het cb..Dan weet je ook meteen waar je aan toe bent toch? Sterkte!
Hier ook een zoontje van net 3 maar praatte 3 maanden geleden nog amper lees: bijna niet En nu ineens praten als brugman. Dus kijk naar je kind maak je je echt zorgen dan zou ik het nog eens aankaarten Ieder kind is anders...ik heb me nooit druk gemaakt maar vooral schoonfam vond dat t langzaam ging zucht!! (maar ik had toch gelijk hihi)
Ik zou er ook zeker even achteraan gaan, maar weet ook dat er voor tweetalige kinderen hele andere standaarden gelden dan voor kindjes die in één taal worden opgevoed. Volgens mij is het dan veel normaler dat ze later gaan praten. Jij praat met hem wel Nederlands, maar praat jij ook regelmatig in een andere taal waar hij bij is? Tegen je partner bijvoorbeeld? Dat zijn allemaal factoren waardoor het langer duurt voor hij goed gaat praten, dit wordt gelukkig ruimschoots goedgemaakt door het voordeel dat hij straks heeft van het vloeiend spreken van 2 talen, maar is nu even lastig. Gaat hij naar een PSZ of KDV? Wat zeggen ze daar?
he bah, wat naar dat je je zorgen maakt zeg. Ik zou inderdaad toch nog een keer een afspraak maken met het cb om het even te bespreken. mijn dochtertje is 2 jaar en 9 maanden en praat erg goed, volzinnen beginnen nu te komen, verleden tijd begint ook langzaam te komen enzovoorts. Ik hou de woorden in elk geval niet meer bij. Geen idee of dit snel is of niet, maar misschien heeft jouw zoontje er inderdaad wat meer tijd/hulp voor nodig en ik zou dan bij het CB achter hun vodden aanzitten dat ze inderdaad doorverwijzen o.i.d.