Fijn dat het is opgelost! Bij thijmen ging het zo dat ze de letters 1 voor 1 krijgen en ze dan eerst in de lucht oefenen en dan heel groot op papier (heel vaak over elkaar) daarna zetten ze dan bij die grote letter allemaal kleintjes en dan gaan ze pas echt op een regel schrijven. Zo doen ze het nu ook met de hoofdletters.
hmmm hoe je het beschrijft rosao: hij doet wel dat soort dingentjes. misschien leert hij wel al op school wat? want hij zegt dat hij een test krijgt op maandag van aanelkaar schrijven. maar dezer dagen is hij echt geen goede info bron helaas. hij zegt van alles die niet kloppen...
en ja hij mag niks van rekenen thuis of op school. dit jaar wordt rekenen niet aangepakt. dus mag eigenlijk geen tafels of zo leren.
Tafels komen in principe pas in groep 4. Eerst moeten ze een goed beeld van de getallen krijgen en welke waarde ze vertegenwoordigen. Ze krijgen in groep 3 eerst sommen tot 10, dan tot 20 en dan tot 100. Thijmen leerde dat zelfs nog mbv een rekenrek (soort telraam ) Op het einde kregen ze wel iets over hoe je een getal eerlijk kunt delen (is eigenlijk dus delen door 2). In welke groep zit jouw zoon nu dan?
Het is een beetje jammer dat hij denkt dat hij een test krijgt... Dat betekent namelijk dat je moet laten zien dat je het al kunt. Niet zo handig...
mijn zoontje zit in gr2. hij heeft een aangepast programma op school. omdat hij te jong/klein is voor gr3 zit hij nog in gr2.
nee he.pfff. en ik weet daar ook niks van. hij verzint het misschien zelf hoor. hij is nu -pas- een echte kleuter geworden die van alles verzint. ik heb heel lang een lieve oprechte peuter gehad hier...
Nouja, het is zn hoofd vast correct Andere perceptie ofzo... Op zich bij kleuters wel normaal... (En de helft onthouden en dan de andere helft erbij verzinnen ook
ik ga de juf niks vragen. arme vrouw heeft het zo druk met de klas. ik heb net op het papiertje van zoon 'S(=zijn naam)is heel lief!' geschreven en hij kwam kijken en zei meteen= 'het moet een vraag teken zijn mama geen uitroep.' hij voelt zich zeker niet lekker. nu zijn verjaardag er bijna is(nog een maand) elke dag over niet oud willen worden, geen wit haar willen krijgen, niet dood willen gaan etc etc..elk jaar gedoe rond deze tijd, sinterklas, verjaardag, kerst oud en nieuw... laatst las ik op forum van klas(is nieuw op schoudercom) dat zij appelmoes hebben gemaakt en het lekker gegeten; met fotos.. ik weet ik echt niks van...
Hier in groep 3 leren ze de losse schrijfletters in het begin van groep 3. En na de kerstvakantie gaan ze aan elkaar schrijven. Kennelijk verschilt het dus ook per school..
arevinol;leren zij wel die krullende lettertjes los? of gewone lettetjes los en daarna pas krullende lettertjes en daarna weer die aan elkaar vast schrijven?
Zorg dat je dezelfde letters gebruikt als op school. Er zijn veel verschillende methoden met verschillende letters en manieren om aan elkaar te schrijven. Dit zou voor teleurstellingen, verwarring, en frustraties kunnen zorgen.
ze leren wel de gewone letters denk ik op gr3, nu ze bezig zijn met lezen. met schrijven beginnen ze na herfstvakantie. ze hebben naar zoontjes letters gekeken. er zijn een paar dingentjes die hij nog moet corrigeren. de juf heeft geen tijd voor hem 'alleen' in de klas. het zal dus heel anders gaan bij hem. hij moet het in de klas ook allemaal zelf doen, af en toe gaat de juf kijken hoe het gaat. zo leert hij ook zelfstandig leren.(zielig hoor) het gaat wel langer duren dan hoe het op gr3 gaat, omdat hij geen les krijgt. ik ben daarom blij omdat hij wel wil leren. anders zou het heel moeilijk worden op school.
je hebt gelijk. ik ga hem dus met andere dingen bezig houden tijdens de vakantie. vandaag is het gelukt. maar ik ben bang dat ik hem iets verkeerds leer.
Mijn dochter wilde vorig jaar trouwens uit zichzelf ook aan elkaar leren schrijven (van dr nichtje gezien). Vond ik niet zo'n goed plan, maar ze wilde perse en deed t gewoon. Ik vond haar motoriek/hoe het eruit zag nog niet zo denderend, maar goed. Ze vroeg me dan hoe een bepaalde letter moest, iets voorschrijven enzo. Heb ik toen maar af en toe gedaan. Leek me dan nog beter dan haar maar zelf wat laten aanklooien. Problemen met/door verkeerd aanleren heeft ze nu niet gehad, ze vindt t nog steeds heel leuk en t gaat haar heel goed af (vindt de juf). En echt enorm verschillen de methoden toch ook niet? De t en de x misschien, maar verder? Blok- en hoofdletters kent ze ook wat verschillende varianten van, dus zo'n probleem lijkt me dat toch ook niet..
zoontje werd eerst getest op visueel motorisch integratie, daar heeft hij 2 jaar voorsprong in. hij kan het dus wel correct leren. sterker nog, hij moet dat dit jaar alvast leren(hij is dus bijna 7 jaar oud als hij een pen vast houdt, in dat opzicht) ook omdat hij best veel schrijft met dezelfde fouten. deze zijn niet te zien aan het eind resultaat wanneer hij iets opschrijft. men kijkt eerder naar de pen beweging, naar de sluitingspunten en raakvlakken van de lettertjes. hij rolt de 'a' bijvrbeeld een kwart cirkel langer dan het hoort. dat soort dingen rekenen zij als fout bij methodisch schrijven. leesbaarheid of hoe mooi het op het eind lijkt doet er niet toe, begreep ik.
gisteren had de juf geen tijd voor aan elkaar schrijven. hij had dus een hele slechte dag. vandaag begon het eindelijk. hij kreeg een kaart met lettertjes om te oefenen! toen hij dat zag van ochtend zo enorm springen van blijdschap! hij kan dus op die kaart meerdere keren oefenen met een stift en steeds weer uitwissen en nog een keer. ik vroeg van middag om een a te maken.dat deed hij vanochtend wel 2 kwart langer rond, dus fout. omdat hij niet boven begon. nu net wel boven beginnend en heel netjes! de juf heeft hem wel uitgelegd dat het heel veel oefenen is en niet snel gaat lukken! hij is er blij mee. hij begon dus met blokletters! heel gek op de achterkant van de kaart staan sommige letters in spiegelbeeld???ik weet niet wat daar de bedoeling van was. in een spiegel kijken en dan zie je ze correct zeg maar. wie weet wat nou dat is?
In spiegelbeeld weet ik niet.. maar in het begin oefenen ze wel meer vormen, die op letters of cijfers lijken, maar het niet zijn.. Als je begrijpt wat ik bedoel