Ik ben de laatste paar dagen wel eens bang of ik wel genoeg melk heb. M'n zoontje is wel goed aangekomen de laatste keer dat hij gewogen is (vorige week). Maar nu vind ik dat ie soms wat onrustig wordt na een tijdje aan de borst. Dan trekt ie los en hapt ie weer opnieuw aan maar heel gretig en zoekend, en dit herhaalt ie wel eens een paar keer. In t begin deed ie dat niet. Hij is nu 3,5 week oud. Hoe kom ik er achter of ie genoeg krijgt? Hij vraagt ongeveer elke 3 uur gemiddeld en drinkt dan vrij lang meestal (hij wordt altijd sloom na een tijdje). Soms heb ik ook t gevoel dat ie later nog meer wil als ie nog wakker is maar dit kan misschien ook gewoon zuig behoefte zijn? Speen wil ie trouwens niks van weten.
Zuigbehoefte is natuurlijk een mogelijkheid, wil hij wel je pink? De laatste tijd laat mijn dochter ook veel de tepel los, om vervolgens snel weer te zoeken, snel weer loslaten. Het heeft even geduurt maar ben er nu achter dat ze dan een boertje moet laten. Ik hou haar dan overeind tot ze boert, al kan dat soms even duren. Het 2de wat in me op komt is om dan je zoontje aan de andere borst te leggen? Wanneer je echt te weinig melk hebt, zal je zoontje dat uitzichzelf weer recht gaan trekken door vaker te drinken (ook wel regeldagen). Je kan proberen hem vaker aan te leggen om zo je productie op te krikken.
Pink wil ie ook niet. Ik neem aan dat de melk wel voldoende is want de baby lijkt tevreden, maar soms is dat loslaten en weer gulzig happen zo gek. Dat doet ie pas sinds een paar dagen. Probeer m nu dan ook even rechtop te houden voor t geval t idd ook een boertje is. Hij verslikt zich ook af en toe.
Klinkt eerlijk gezegd een beetje als regeldagen. Rond de 3/4 weken is dat een heel normaal verschijnsel. Dan willen ze een periode meer aangelegd worden.Op die manier krikken ze de productie op omdat ze rond die leeftijd behoefte krijgen aan meer melk. Het is altijd wel even een pittige tijd. Duurt vaak een paar dagen tot een week. Maar als hij goed gegroeid is heb je echt voldoende melk. Dus maak je vooral geen zorgen. Volg het ritme van je kind ook al is dat erg vermoeiend bij tijd en wijle. Succes
Je moet vooral letten op zijn groei en zijn plasluiers. Als hij die genoeg heeft (volgens mij was het zes per dag als ik het me goed herinner?) En hij is ook helder en vrolijk, dan hoef je je echt geen zorgen te maken.
Komt je kindje voldoende aan volgens de borstvoedingscurve? Zijn er voldoende plasluiers? Dan krijgt hij sowieso genoeg binnen! Twijfels over genoeg melk zijn normaal, de meesten van ons hebben daar wel eens last van gehad. Borsten zijn nou eenmaal niet doorzichtig met maatstreepjes, en in onze zorgvuldig afgewogen cultuur zijn we daar niet aan gewend. Het is geen probleem om ook zuigbehoefte aan de borst te stillen. Wil hij meer melk, leg ook dan gewoon weer aan. Voeden op verzoek is een ideale manier om de vraag/aanbodbalans van je productie optimaal te regelen. Ik denk ook aan regeldagen. Gewoon aan toegeven, dan is het het snelste voorbij en soms is het nog gezellig ook. Lekker op de bank met snacks, water en een goeie film (of 2). Regeldagen hebben als doel om de productie op te krikken. Maak je niet al te veel zorgen, het gaat goed!
Ok, ja poep en plas luiers heeft ie idd wel voldoende. Ben soms wel eens bang dat als ie al gedronken heeft, ik daarna even met m knuffel, daarna het soms lijkt alsof ie weer wat aan t smakken is of z'n mondje open doet. Weet niet of ie dan weer wil drinken of dat het niets betekend. Meestal gaat ie wel slapen daarna en leg ik m niet weer opnieuw aan (hij drinkt vrijwel altijd uit twee borsten)