Vandaag een brief van het Radboud ontvangen, afspraak is 15 september. Duurt nog zo lang.... Maar het heeft ook voordelen, kunnen we toch nog even lekker een weekje op vakantie met de campspreider om ( zo hinderlijk is het ding ook weer niet. En ergens heb ik ook de hoop dat er in deze wachtweken een goede vooruitgang komt. Als dat toch eens zou zijn........
15 september duurt inderdaad nog even. Ik kan mij heel goed voorstellen dat je in de tussentijd op een goede vooruitgang hoopt. Dat zou mij net zo gaan. Wij hebben gisteren een brief gekregen waarin stond dat we op 21 september weer voor controle heen moeten. Voor mijn gevoel is dit ook nog heel ver weg. Ik hoop echt zo mijn dochter haar heup er tegen die tijd een stuk beter uit ziet.
Mammie79, Gewoon de moed er nog maar even inhouden. De Gipsbroek is nog geen uitgemaakte zaak, alhoewel ik je verhaal zo lees kon het er nu wel eens inzitten. Onze dochter van toen 4½ maand had toen ook heupdysplasie en heeft daarom 3 maanden een gipsbroek gehad en daarna nog 2 maanden een spreidbroek. Zag daar enorm tegenop, alhoewel het consult bij de orthopeed en de afspraak in de gipskamer voor het aanleggen van de gipsbroek binnen een week was. Dus ik moest mij snel voorbereiden met de meegekregen folders vanuit het ziekenhuis, t.w.: "Gipsbroek" en "Gipskamer". Bij het aanleggen van een gipsbroek gaat alles eigenlijk vanzelf. Niets om zorgen te maken. Wij hadden altijd een leuke jonge vrouw, welke precies uitlegde wat ze ging doen en over het hoe en waarom. Het eigen maillotje moest uit, waarna ze haar op de gipstafel neerlegde. Vervolgens deed ze haar een "gipsmaillotje" aan (zonder onderbenen maar wel over de knietjes - soort legging). Daarop werden haar beentjes wijd gefixeerd waardoor de gewenste hoek in de heupen werd bewerkstelligd. Uiteindelijk werd er dan vanaf haar middel tot haar enkels gips aangebracht en een stok tussen de benen geplaatst. Na 6 weken hadden we dan ook nog eens een gipswissel. Dus eerst uit het gips, foto's maken, heupjes meten/gesprek bij de orthopeed en daarop direct weer door naar de gipskamer voor de nieuwe gipsbroek met stok. De spreidbroekjes werden hier altijd gedaan door de orthopedisch-instrumentenma(a)k(st)er. Had wel begrepen, dat de ene gipsbroek niet de andere is. Je hebt ze minimaal in 3 soorten. 1) tot rond de knieën, 2) tot de enkels en 3) ook de voetjes helemaal. Wel lastig is altijd het kleden. wat trek je haar aan. Bij een gipsbroek was dat lastiger als bij de spreidbroek (Camspreider en Pavlik). Kan je gewoon met eigen maillot en leuk jurkje/rokje (maatje(s)) groter is wel de tip, moet ruim vallen. Bij de gipsbroek deed ik altijd de maillots door midden knippen en over het gips, gips mag immers niet nat worden en overgooiertje. Z'n gipsbroek is zo groot is nooit te verbergen. Verneem wel ander van je ........... Groetjes, Nienke.
Onze gipsbroek zat geen stok tussen de benen, dus die optie is er ook nog. Wel deden ze een extra (flexibel) spalkjes over de beentjes zodat het gips wat meer stevigheid had. Kleden is inderdaad wat moeilijk, dochterlief had een grotere maat romper aan maar verder niks over de gipsbroek. Gips is van zichzelf warm genoeg. Veertje, hoe gaat het bij jullie?
Hoi Nienke, Dank je voor je reactie. Het is niet zo zeer het aanleggen van de gipsbroek en daarna welke kleren moet ze aan, maar wat kan ze nog?? Nu kan ze heerlijk zitten spelen, lekker op de fiets zitten en sinds vorige week rolt ze er ook mee om van rug naar buik en andersom. Zo knap. Ze probeert zelfs in de box zichzelf op te trekken tot staan, lukt alleen (nog) niet. Ben bang dat als ze in de gips komt ze niets anders meer kan dan liggen.
Onze dochter lag inderdaad veel in het gips, we hebben een groot kussen in de kinderstoel gedaan zodat ze daar in kon zitten (lees: hangen) en de wipstoel heeft ook prima gewerkt, maar jou dochter is al wat ouder dus zal daar niet meer in passen. Je hoort veel verhalen over kinderen die wel kunnen rollen met gips. Jullie dochter is ouder en dus sterker waarschijnlijk gaat dat haar ook wel lukken.
Love, Ik denk wel dat elk ziekenhuis en gipsverbandmeester het anders doet. Geeft niet als het maar het beoogde effect heeft en het doel bereikt. Hadden jullie en man of een vrouw als verbandmeester? Met kleding word je vanzelf héél creatief en vindingrijk. Het zijn meiden, dus je kan ze ook lekker vrouwelijk kleden. Rokjes, jurkjes, rompertjes en maillots Hier hadden we hem in de winter, dus dan moet je wel wat. 's-Zomers zal het best zo in het gips kunnen. Tevens is er op internet ook wel een webwinkel voor kleertjes waarvan de kinderen in gips- of spreidbroek liggen. Groetjes, Nienke.
Mammie, Nog maar even nergens druk over maken, je afspraak in Nijmegen duurt nog wel even dus nog maar even volop genieten. Hangt dus erg af of en als ze iets gaan voorschrijven wat dan, gipsbroek of spreidbroek? Daarnaast hangt het erg af hoever ze bij een gipsbroek de beentjes gaan spreiden. Als het kort is, geen probleem met kleding. Als het heeeeeel erg wijd is, maar even meelezen wat ik heb geschreven aan Love. Wel altijd paar maatjes groter nemen dan !! Wordt het een "simpele" spreidbroek van bv Becker of dr. Visser (werden hier aangelegd door de orthopedisch-instrumentenmaker) dan kunnen deze gewoon over de kleding worden gedragen. Had het idee bij onze dochter, toen zij in de gipsbroek zat, dat de ontwikkeling van rollen, optrekken, kruipen e.d. even stil stond. Anders ben je nog wel met je kind bezig, wij hebben haar maar een beetje laten liggen. Maar dat kan natuurlijk bij elk kind anders zijn.
De eerste gipsbroek is aangelegd door een man, de 2de door een vrouw. Het zal inderdaad per ziekenhuis verschillend zijn maar ik zou het sowieso even aangeven dat je ,als het mogelijk is, zonder stok wilt. Dit lijkt me praktischer. Onze dochter heeft de gipsbroek in maart gekregen, toen was die broek warm genoeg. Gingen we naar buiten dan deed ik er een dekentje overheen. Qua ontwikkeling lopen ze inderdaad wat achter maar dat halen ze heel snel in. Onze dochter gaat nu ook met grote sprongen vooruit en kan bijna alles wat een "normale" baby ook kan met 9 maanden.
Love, Net wat ik al zei, het zal wel per ziekenhuis en misschien ook wel per gipsverbandmeester en situatie uitmaken hoe hij/zij het doet. Eerst was bij ons gekozen voor gips vanaf de tepellijn tot aan haar enkeltjes, (teentjes vrij) maar uiteindelijk werd het vanaf de taille tot de enkeltjes. Werkende weg kijken ze hoe het gaat en of er nog aanpassingen noodzakelijk zijn. Of een stok tussen de beentjes noodzakelijk is hangt af van de stabiliteit van het gewricht (extra fixatie) en hoe ze precies ingipsen (meer stivigheid aan het gips). Hier moesten haar beentjes behoorlijk wijd. Dus om dan de nodige stevigheid op te bouwen werd uiteindelijk wel gekozen voor de stok. Het kan dus nooit van te voren worden bepaald, stok of geen stok. Wij zouden eerst ook géén stok krijgen.
Wij hadden hierin nog wel enige inspraak, ik heb nl aangegeven dat ik geen stok wou. Na wat overleg hebben ze hier zonder stokgegipst. Onze dochter is ook erg wijd ingegipst, ze kwam uit tractie en stond met haar beentjes op de wijdste stand.
Het lijkt mij echt ellendig zo'n gipsbroek. Ik ben blij dat ons dat tot nu toe bespaard is gebleven. Hopelijk blijft dat ook zo. Love het gaat hier prima. Mijn dochter gaat qua ontwikkeling momenteel behoorlijk rap vooruit. Ze kan al verschillende woordjes zeggen, herkend dingen die wij zeggen en schuift op haar billen met spreidbroek de hele kamer door. Alle kastjes worden open getrokken en alles gooit ze eruit. Ik heb mijn handen er vol aan maar het is wel heel leuk. Ze word echt groot. Ik heb zo nu en dan echt zoiets van waar is mijn kleine baby gebleven? Het gaat zo snel. Hoe gaat het bij jullie?
Love, Tractie hebben wij gelukkig niet gehad, balen zeg voor jullie. Onze dochter is toen ook op de uiterste stand ingegipst. Beentjes stonden vreselijk wijd en breed in het gips. Daarvoor was bij ons de stok wel noodzakelijk om in ieder geval voldoende stevigheid in het gips te krijgen en te houden. Nou zoek daar dan maar eens kleding voor en dan heb ik het nog niet eens over de woorden "leuke kleding", we gingen maar voor doelmatigheid. Het was echt mevrouw wijdbeens.
Hier gaat alles goed veertje! Dochterlief is druk bezig haar achterstand in te halen. Sinds een week zit ze zelfstandig, maar kruipen tijgeren e.d is ze nog niet mee bezig. Jullie meisje gaat ook erg snel zeg! Zelfs met spreidbroek en een maand jonger kan ze al meer dan onze dochter. Helemaal super!
Fijn dat bij jullie ook alles goed gaat Love. Super dat je dochter inmiddels druk bezig is om haar achterstand in te halen en wat knap dat ze nou zelfstandig kan zitten. Ons meisje gaat inderdaad heel snel. Dit maakt haar meteen een stuk vrolijker. Vanaf het begin af aan frustreerde het haar namelijk enorm dat ze van alles wou maar nog vrijwel niks kon. Er gaat nou een compleet nieuwe wereld voor haar open. Ze moet nou alleen nog goed leren eten en slapen, want op dat gebied brengt ze het er een stuk minder goed vanaf. Zo weigert ze nog altijd elke hap warm eten, pap wil ze niet en brood slechts een heel klein stukje. Alleen fruit gaat goed. Hierdoor drinkt ze nog altijd behoorlijk wat melk. Hier heeft ze alleen niet genoeg aan. Het gevolg is dat ze 's nachts nog altijd elke 2/ 2,5 uur voor een voeding komt, zucht.
Oef dat is wel zwaar, de nachten zijn hier ook nog altijd een ramp. Ze heeft geen honger maar slaapt gewoon niet door, dus ik loop minimaal 5x op een nacht voor haar speentje. Krijgt ze jullie warm eten of uit een potje? Onze dochter eet van een potje beter dan wanneer ze een prakje van ons krijgt (twijfel aan m'n kookkunsten ) melk en pap worden hier ook geweigerd, ach zolang ze vrolijk is accepteer ik het maar.
Wat balen Love dat de nachten bij jullie ook nog altijd een ramp zijn. Minimaal 5 keer per nacht gewekt worden omdat je dochter haar speen kwijt is, is ook wel erg vermoeiend. Wij geven onze dochter geen potjes. Ik vind dat zonde van het geld omdat ze hoe dan ook haar kaken stijf op elkaar houd als wij er wat in willen stoppen. Ze wil alles zelf doen. Wat ze niet wil hebben, gooit ze alleen standaard op de grond. Dit is helaas met al het warm eten het geval. Ik leg altijd maar gewoon wat voor haar neer, in de hoop dat ze het vroeg of laat toch op gaat eten. Tandenpoetsen is hier helaas al net zo'n ramp. Helaas moet dat wel gebeuren. Ik krijg het alleen bijna niet voor elkaar.
Tandenpoetsen zijn wij vrij snel mee begonnen, vanaf een maand of 4. Haar eerste tand is er nog maar 2 weken. Daar is ze al redelijk aan gewend. Onze dochter eet ook met ons mee maar als we iets eten wat ze niet mag eten krijgt ze een potje. Die potjes gaan aanzienlijk beter naar binnen ze zullen het vanzelf leren.
Ze zullen het inderdaad vanzelf wel leren. De een heeft gewoon wat meer tijd nodig dan de ander. Wij zijn begonnen met tandenpoetsen toen onze dochter net 5 maanden oud was. Zij kreeg toen haar eerste tandje. Inmiddels heeft ze er vier, wat er snel meer zullen worden. Mijn dochter draait sinds kort als ze moet slapen steeds op haar zij. 1 been heeft ze door de spreidbroek dan raar in de lucht hangen. Weten jullie of dit kwaad kan? Zover ik weet word op de zij slapen met spreidbroek afgeraden. Elke keer als ik haar weer goed leg, draait zij zich alleen meteen weer om.
Ja, moeilijk. Als zij zo prettig ligt lijkt het me geen kwaad te kunnen. Misschien dat je een laken over haar beentjes kan doen en die heel strak instoppen. Hier komt dochterlief haar 2de tandje door, nog meer drama snachts