Hoi dames, Zo af en toe heb ik jullie berichtjes gelezen, helaas ook hier heeft ons meisje Heupdysplasie. Bij 6 maanden 'pas' ontdekt, heb er zelf bij het CB op aangedrongen of er geen echo gemaakt mocht worden. Ons meisje heeft niet lang in stuit gelegen en in beide families komt het niet voor maar ik vond de re liesplooi altijd zo diep/scherp. Echo gemaakt en de volgende dag zat ons meisje al in de campspreider, waar zij overigens totaal geen last van heeft. Proberen wij dan ook maar...... Haar re heup had bij aanvang een afwijkende hoek van 43 graden, vrij ernstig als ik de orthopeed goed begreep. Afgelopen maandag controle gehad en de afwijkende hoek zit nog op 32 graden, voorlopig nog 23/24 aanhouden. Jammer, vind het zo sneu voor d'r met de zomer in aantocht. Altijd die leggings/maillots eronder. Maar positief blijven er is vooruitgang! Nu over 6 weken terug. Spannend weer. Inmiddels kan ze er goed mee zitten, binnenkort eens proberen of ze in een fietsstoeltje kan. Ondanks het spreidbroekje blijven we genieten met ons drietjes, hopelijk jullie ook.
Wat vervelend dat ze er bij jou dochter pas bij 6 maanden achter zijn gekomen. Wat de graden betreft daar kan ik niet echt over mee praten, na de tractie hebben ze geen meting gedaan en nu na het gips is de heupdysplasie zo goed als weg. Wel heb ik een tip voor de zomer, je kunt eventueel de bovenkant van een paar sportsokken afknippen en die als bescherming gebruiken voor de spreider. Zo kan ze toch met blote beentjes liggen. Wel fijn dat jullie dochter haar zo goed blijft ontwikkelen en dat jullie blijven genieten! De baby tijd gaat zo snel voorbij.
Mammie79: Wat balen dat met 6 maanden pas ontdekt is dat jullie dochter heupdysplasie heeft. Wel goed dat je er zelf op aangedrongen hebt dat er een echo gemaakt zou worden. Je voor gevoel bleek dus te kloppen. Wat fijn dat je dochter totaal geen last lijkt te hebben van de campspreider en dat het inmiddels de goede kant op gaat met haar heupjes. Heel goed dat jullie ondanks alles lekker blijven genieten van jullie mooie meid. Dat doen wij hier ook. Voor je het weet zijn ze groot. Ik heb voor mijn dochter een aantal drie kwart leggings aangeschaft. Door de campspreider vallen de leggings nog net even wat korter, waardoor ze toch nog een beetje blote beentjes heeft. Het schijnt dat baby's met een spreidbroek gewoon kunnen leren kruipen en lopen maar ik vraag mij nog steeds af hoe in vredesnaam. Ik zie dit echt niet snel gebeuren. In elk geval niet met een campspreider. Hopelijk hoeft mijn dochter overdag geen spreidbroek meer tegen de tijd dat ze hier aan toe is. Ik heb er alleen een hard hoofd in.
Ik dacht ook dat lopen en kruipen niet zo lukken met de spreidbroek, lopen zie ik nog steeds niet zitten maar kruipen gaat wel lukken denk ik. Dochterlief tijgert al met spreibroek. nog geen "grote" afstanden, maar speelgoed wat wegrolt komt ze achterna.
Even mijn geluksmomentje delen! Dochterlief is vandaag voor het eerst van rug op de buik gedraaid en ook weer terug! Zo trots op haar!
Wat goed zeg! Daar mag je zeker trots op zijn. Wat gaat jouw dochter ineens vooruit sinds ze geen gipsbroek meer heeft. Super! Aankomende donderdag mogen wij weer voor controle naar het ziekenhuis. Ik moet zeggen dat ik inmiddels best wel zenuwachtig begin te worden. Ik hoop echt zo op goed nieuws!
Ik herken het, een week voor de afspraken beginnen bij mij ook de zenuwen. Ik duim voor goed nieuws voor jullie!
Kruipen verwacht ik niet dat ze met spreidbroek zal gaan doen, en tegen de tijd dat ze gaat lopen hoop ik dat ze uit de spreidbroek is. Zitten gaat inmiddels heel goed, zelfstandig naar zit komen lukt niet maar als ze 1 vinger van ons vast heeft trekt ze zichzelf omhoog. En trots dat ze dan is. Spannend idd de controles, succes alvast.
Bedankt Love en Mammie. Hier draaien de duimen hard voor goed nieuws. Ik hoop echt zo dat mijn dochter straks alleen nog 's nachts haar spreidbroek om hoeft. Ik ga daar alleen maar niet vanuit. Mammie wat fijn dat je dochter al zo goed kan zitten. Zelfstandig naar zit komen kan ze dus ook al bijna. Heel knap want dat is nog best lastig. Mijn dochter is dat momenteel ook flink aan het oefenen. Zij wil sowieso de hele dagen alleen nog maar rechtop zitten. Ik moet zeggen dat ze dat ook goed kan. Je moet er alleen wel bij blijven want af en toe valt ze nog om. Het gaat alleen wel steeds beter. Sinds gisteren kan ze van half liggend zelfstandig naar zit komen. Vervolgens is ze helemaal trots en blij en ik natuurlijk ook.
Heb je een voedingskussen? Die gebruik ik voor onze dochter, als ze wel omvalt valt ze zacht! Het zou echt super zijn als jullie dochter alleen tijdens de slaapjes de spreidbroek nog maar aan hoeft, maar met de ernstigheid van haar heupdysplasie lijkt me dat nog niet haalbaar. Misschien dat ze er wel een x-aantal uren per dag zonder mag.
Wij hebben hier twee voedingskussens liggen. Ik durf mijn dochter alleen nog niet zelfstandig te laten zitten en er dan vervolgens bij weg te lopen, ook niet met voedingskussen of het moet al bij ons op bed zijn. Mijn dochter heeft sinds vandaag iets nieuws bedacht. Als ze zit, schuift ze zelfstandig naar voren. Vervolgens gooit ze 1 been naar achteren, voor zover dat lukt en laat ze zich naar voren vallen. Ze beland dan in kruipstand. 1 been blijft alleen steken. Vervolgens lukt het haar om vanuit deze houding weer terug te gaan naar rechtop zitten. Trots dat ze dan is. Het gaat alleen ook nog wel eens mis. Ze probeert het alleen steeds weer. Heeft duidelijk de smaak te pakken. Alleen tijdens het slapen nog een spreidbroek om is vast nog niet haalbaar inderdaad, ik verwacht het ook nog niet, het zou alleen wel heel fijn zijn als het wel zo is. Ik word echt niet vrolijk van de gedachte dat het misschien nog wel een halfjaar of langer kan gaan duren. Voor mijn gevoel duurt het al zolang. Als het niet anders is, dan is het niet anders. Ik hoop alleen op het beste.
Ik zet dochter meestal in de box met het voedingskussen, zo kan ze zitten spelen en heb ik m'n handen vrij. Mijn duimen draaien voor jullie, succes morgen!
Mijn dochter blijkt helaas aan 1 kant nog steeds hele ernstige heupdysplasie te hebben. Het is wel weer iets vooruit gegaan, maar helaas minimaal. Van afbouwen is nog absoluut geen sprake helaas. Het kan nog heel lang gaan duren voordat dat moment voor ons in zicht komt. Ik was hier al bang voor maar je hoopt natuurlijk heel wat anders. Ze hoeft nou pas over 3 maanden weer terug te komen. Dan zullen ze opnieuw gaan kijken van hoe en wat. Indien nodig zal er dan ook overleg plaats vinden met het UMCG, hopelijk komt het alleen niet zover. Het stelt ons wel gerust dat er in elk geval een klein beetje vooruitgang in zit. De behandeling lijkt in die zin wel te helpen. Het is alleen wel een hele teleurstelling dat het einde voor ons nog lang niet in zicht is. Als het maar weer goed komt, dat is natuurlijk het belangrijkste. De orthopeed heeft nog steeds goede hoop gelukkig dus hebben wij dat ook.
Niet het nieuws dat ik had gehoopt, gelukkig is er wel iets verbetering. UMCG heeft ook naar onze casus gekeken ivm de luxatie, gelukkig konden we wel behandeld worden in ons eigen ziekenhuis. Is er een reden waarom ze pas over 3 maanden een afspraak gepland hebben?
Dit is ook echt niet het nieuws waar wij op hadden gehoopt. We hoeven pas over 3 maanden terug te komen omdat er eerder waarschijnlijk toch niet zoveel verbetering zal zijn. Het heeft gewoon tijd nodig. Helaas voor ons erg veel tijd ook. De stand van de heupen is met spreidbroek goed en gezien er wel een klein beetje vooruitgang in zit, gaat de orthopeed er vooralsnog vanuit dat het op deze manier wel goed zou moeten komen. De hoop dat ons meisje in elk geval voor haar eerste verjaardag van haar spreidbroek af zal zijn, is inmiddels vervlogen. Het einde is voor ons nog lang niet in zicht. Dit gaat sowieso nog maandenlang duren. Ik baal enorm maar helaas verander ik er niks aan. Het belangrijkste is dat het weer goed komt. We moeten het beste er maar van zien te maken. Gelukkig accepteert mijn dochter de spreidbroek en weet zij inmiddels niet beter. Ik gun haar alleen zoveel meer. Hierdoor is het voor mijzelf wel echt even slikken.
Hoe gaat het bij jullie Veertje? Is het voor je dochtertje wat te doen met de hitte en de spreidbroek? Wij doen de spreidbroek overdag iets langer uit. Smorgens en savonds als het nog "koel" is blijft 'ie aan en tijdens het slapen ook, maar smiddags gaat 'ie uit.