Hoi mama's, Ik heb een beetje zitten zoeken en kon niet echt een plekje vinden voor mijn vraag. Dus hopelijk zit ik hier goed. Toen ik zwanger was woog ook 75kg ik viel ik af de eerste weken door externe buikkrampen na het eten en allergie eventjes voor melk producten. Tijdens mijn zwangerschap had ik weinig trek en wilde het liefste de hele dag door sappig fruit eten. Heb normaal gegeten. Niet met de gedachten ik eet voor 2, gewoon normaal gezond. Ik kwam uiteindelijk ook maar 8kg aan. Na de geboorte ben ik BV gaan geven en binnen een week zat ik al weer op 73kg. Nog steeds at ik normaal niet veel meer, wel veel water drinken. Ik kon geen koffie drinken of pikant eten ook geen uien of mijn zoontje kreeg krampen van. Ik heb 6 maanden BV gegeven toen ineens mijn productie minder werd en mijn zoontje echt huilde van de honger ik ben toen vrij snel overgegaan op FV en zelf gaan afkolven totdat mijn productie stopte. Na 6 maanden woog ik 68kg (ik ben 1.78 lang). De BV vrat mij als het ware op. Ergens vond ik dit wel prettig mijn oude lichaam weer terug. Nu is mijn zoontje 10 maanden en na 4 maanden vliegen de kilo's aan. Ik sport niet, met een baby gewoon geen tijd (ja er zijn zat mama's in de sportschool die zeggen smoesjes, maar ik weet echt niet waar jullie de extra uren vandaan halen ) en mijn vriend werkt overdag, en ik werk snachts Van donderdag t/m zaterdag. Ik ga wel lopen buiten met de hond en kinderwagen en tja met een baby trap op trap af zou je denken dat de kilo's niet zo snel zouden aankomen. Ik eet niet meer of minder en ben zelfs een maand gestopt met brood eten om te kijken of dit hielp. Omdat ik tijdens de zwanger en BV eigenlijk niet meer ben gaan eten, snap ik niet waarom de kilo's weer aankomen en dan zo snel. Ik stond vandaag op de weegschaal en kreeg de schrik dat er al 14kg aan is gekomen, nog nooit weeg ik zo veel als nu! Maar ik heb een theorie en die kan ik niet vinden op internet en misschien hebben jullie een idee of mijn theorie klopt. Hier komt die: Als je gaat diëten en je gaat ineens minder eten dan gaat je lichaam in een soort survival mode. En houdt alles vast. Waardoor je dus aankomt en niet afvalt. Tijdens BV verbrand je ongeveer 500calorieen per dag. En ik ben vrij snel gestopt met BV. Kan mij lichaam nu ook in een soort survival mode zitten? Ineens verbrand ik geen 500 calorieën meer, ik ben vrij rap kilo's kwijt geraakt & alle hormonen wat nog door je lichaam gieren... Pfff ik weet het anders ook niet. Hebben meer mama's dit mee gemaakt?
Ja. Toen ik volledig bv gaf (geef) vrat het me letterlijk op. Toen het stopte met ruim 11 maanden vloog het er weer aan. Ik sport ook niet. Je verbruikt ongeveer 500 calorien extra per dag met bv. Ik sport nu wel, ook tijdens de bv. Tijd maak ik ervoor. ik ben dood en doodop in de avond maar trek toch echt die hardloopschoenen aan. Muziek op en verstand op nul en lopen maar. Verder let ik wat extra op m'n eten (geen dieet).
Dus kort gezegd ben je 14 kg in 4 maanden tijd aangekomen (als ik nu naar je banner kijk)? Je lichaam blijft niet 4 maanden in survival modus lijkt me. Ik zou toch eens gaan kijken wat je dan (anders) eet etc. en kijken of je zelf kunt achterhalen waar je gewichtstoename nog meer van kan komen. Eventueel contact met een diëtiste als je niet weet waar het van komt?
Ja in 4 maanden tijd. Ik hoop heel erg dat de weegschaal stuk is. Ik dacht eerst dat het nog de 9 maanden ontzwangeren is, maarja is nu 10 maanden. Haar valt ook niet meer uit... Ik ben wel weer aan de pil gegaan na geven van BV daar kwam ik toen ook van aan maar echt niet zo veel. Kleding maat is ook omhoog gegaan met 1 maat. Als ik terug ben van vakantie maar naar de sportschool. Ik drink geen prik frisdranken. Voornamelijk water en 1 a 2 glazen sap (waar suiker ik zit daar ontkom je bijna niet aan) drink eet geen troep met aspertaam erin. Maar misschien inderdaad naar een diëtiste of nieuwe weegschaal hihi
Kan ook slaaptekort zijn! Ik was erg mager na de bevalling, maar liep te rennen en vliegen (voor mijn doen). Inmiddels is dat minder nodig maar als ik te weinig slaap vliegen de kilo's er aan
Haha uitslapen bestaat niet meer inderdaad en als ik nachtdiensten draai dan slaap ik misschien 5 uurtjes en ben ik vaak 18uur wakker..
Bij mij vlogen de kilo's er ook weer aan toen ik gestopt was met de borstvoeding. Was tijdens mijn laatste zwangerschap maar 4 kg aangekomen, na de bevalling was er tien kg af en toen ik na 1,5 jaar bv ermee stopte zat die 10 kg er binnen een maand of vijf er weer aan. En ik zat ook echt niet iedere dag aan de chips / vruchtensap / vette hap, gewoon gezond eten. Erg frustrerend...