Zo kil in het ziekenhuis bevallen

Discussie in 'De bevalling' gestart door Manoes, 27 okt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Manoes

Manoes Actief lid

16 jul 2015
    339
    0
    16
    Hallo allemaal,
    Gisteren heb ik in het ziekenhuis een afspraak in het umcg gehad om info te krijgen over bevallen in het ziekenhuis. Dit moet ik namelijk omdat ik een medische indicatie heb vanwege medicijngebruik (citalopram 20 mg).
    Nu viel mij het gesprek erg tegen. Ik kon nauwelijks zelf mijn wensen bespreken, de verpleegkundige had een mapje met folders die ze met een korte uitleg aan mij overhandigde. Daarna kreeg ik op mijn eigen verzoek een rondleiding over de verloskamers. En wat vond ik zo'n kamer koud en kil. Veel apparatuur, een bed, en een afbeelding aan de muur van wat bloemen. Ik weet dat het een ziekenhuis betteft, maar in mijn voorstelling was de kamer toch wat warmer aangekleed dus dat viel een beetje tegen. Kaarsjes mogen er niet gebrand worden ivm veiligheid. En ik ben bang dat als ik moet bevallen, ik nog angstiger word omdat het allemaal zo kil aandoet daar. Ik had zo graag een thuisbevalling, of iets poliklinisch gehad, maar helaas kan het niet anders dan in het ziekenhuis. Ook kan ik niet echt zelf kiezen voor pijnbestrijding. Jet enige wat daar aangeboden word is een ruggeprik, en bij hoge uitzondering een infuus met een pompje. Ik heb een cursus hypnobirthing gedaan, maar ben bang dat ik dat moeilijk kan gaan toepassen in zo'n kille omgeving. Het liefst wil ik zonder pijnbestrijding bevallen, en misschien als ik angstig word of de pijn toch niet meer trek iets inhaleren, een gasje ofzo.of een prik in het pireneum. Maar het gesprek was te kort om daar zelf ook maar iets over te kunnen zeggen. In het mapje zit ook het geboorteplan, thuis zelf in te vullen. Wat er dan mee gedaan word, nog bespreken of pas mee te nemen bij bevalling zelf dat weet ik nog niet. Zal er eens naar informeren bij een volgend bezoekje aan verloskundige. Zijn er nog meer dames met een soortgelijke ervaring? Ook een medische indicatie en een ziekenhuis bevalling. Of andere tips?

2. Jackie87

Jackie87 VIP lid

6 aug 2013
    5.496
    2.948
    113
    Vervelend zeg! Kun je wel een geboorteplan maken waar ze zich aan kunnen houden? En "nep" kaarsen misschien? Van die lampjes. Klinkt misschien stom, maar qua sfeer zou het wel kunnen helpen.

3. Rietje88

Rietje88 Niet meer actief

Ik had een bevallingsplan voor het ziekenhuis. Nu heb ik niet echt het idee dat ze zich eraan gehouden hebben. 100% zeker kan ik het me niet herinneren, want ik kan slechts flarden naar boven halen. Zorg dat je vriend goed op de hoogte is van wat je wel een niet wil. en dat het hem duidelijk is om wat te doen als er iets gebeurd.

4. nath86

nath86 Actief lid

1 jun 2011
    418
    0
    0
    NULL
    NULL
    Je kan natuurlijk altijd je eigen kussen mee nemen en misschien een fleurige bedsprei? Wat foto's.. kwa kamer dan.

In het isala in zwolle heb je ook gesprekken met een verpleegkundige die alle wensen in de computer voor je zet. Van te voren. Misschien overleggen met de vk?

5. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

#5 Polletjepiek, 27 okt 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 okt 2015
  6. beempie

beempie Actief lid

5 mrt 2015
    307
    1
    18
    Noord Nederland
    Ik moet ook op medische indicatie bevallen in het ziekenhuis. Nou ben ik nog niet zo ver als jij, maar ik heb bewust gekozen voor het Martini Ziekenhuis. Ik vindt het UMCG lang niet zo persoonlijk en veel meer een "fabriek" . Misschien kun je nog kijken hoe het Martini jou bevalt? Je moet je moet je er immers wel goed bij voelen....

7. Imo1978

Imo1978 Bekend lid

19 aug 2015
    571
    1
    0
    Hallo Manoes,

Ik kan me voorstellen dat de omgeving best invloed kan hebben op jouw gemoedstoestand. Toch denk ik dat jouw positieve instelling bij kan dragen aan een positieve geboorte ervaring.

Je hebt hypnobirthing gedaan, dus ga je angsten ombuigen en ga zoeken naar de mogelijkheden die binnen jouw bereik zijn om dit wel de mooie ervaring te maken, zoals jij die voor ogen hebt. Al enkele suggesties zijn gedaan.

Ik weet zeker als jij toch je mindset positief kunt houden en je geboorteplan afstemd op de situatie zoals die er nu is (er is ook vaak nog meer mogelijk dan je denkt), dat je zonder pijnbestrijding op elke locatie kunt bevallen.

8. Hippie mama

Hippie mama Actief lid

7 apr 2015
    131
    0
    0
    Ik moest met mijn derde ingeleid worden dus ook in een kille ziekenhuiskamer. Ik had geen geboorteplan maar heb van te voren gevraagd me zoveel mogelijk alleen met mijn man te laten bij de ontsluitings weeen. We hadden zoveel mogelijk alle lichten gedimd: gordijnen dicht en, heel belangrijk, lekkere muziek op.
    Op deze manier was het allemaal heel redelijk te doen. Niet ideaal zoals ik zou willen, maar voiral door de rust en de muziek kon ik me goed in mezelf terug trekken en is het toch nog een hele mooie ervaring geworden!

9. Manoes

Manoes Actief lid

16 jul 2015
    339
    0
    16
    Dankjulliewel voor de reacties. Ik weet eigenlijk niet of het nog mogelijk is om van ziekenhuis te switchen. Ook omdat ik al zo lang op de pop-poli van het umcg ben, en ik daar de mensen een beetje"ken". Op de afdeling verloskunde ken ik ze niet, maar ik vind het ook wel een fijn idee dat de mensen die ik wel ken (psychiater, maatschappelijk werk) toch een beetje in de buurt zijn. Ook is het lekker dicht bij huis en dat voelt ook wel veilig. Maar het is inderdaad een ziekenhuis fabriek, en je bent er gewoon nummertje zoveel. Dus onpersoonlijk is het allemaal wel. Ik ga nog eens in gesprek met de verloskundige, of ik toch mijn wensen aangaande het geboorteplan bespreekbaar kan maken. Of er ook iets mee gedaan word is dan de vraag. Misschien maakt het me op het moment van bevallen allemaal niet meer zoveel uit. Mijn vriend houdt zich voornamelijk aan de regels van het ziekenhuis. Hij vind dat als er iets besloten word door het ziekenhuis, ze daar dan wel een reden voor hebben en is het daar dan wel mee eens. Hij is niet zo mondig als ik, en wil discussies zoveel mogelijk vermijden. Dat van je eigen kussen, dekentje en nepkaarsen meenemen vind ik een goed idee. Dat ga ik zeker doen.

10. Manoes

Manoes Actief lid

16 jul 2015
    339
    0
    16
    O ja, en het eigen muziek meenemen ook

11. Mama2be90

Mama2be90 Actief lid

10 jan 2015
    158
    8
    18
    Ik wilde ook graag thuis bevallen en het leek me van te voren een fikse tegenvaller als dit niet zou kunnen. Toen mij vliezen braken bleek de kleine in het vruchtwater te hebben gepoept dus ik had geen keuze. Indd de verloskamer is geen gezellig slaapkamertje maar op dat moment was dat het laatste waar ik me druk o maakte. Ik had een hele lieve verloskundig en een schat van een verpleegster, We hebben tijdens m'n bevalling echt nog liggen lachen. Ik heb ook geen pijnbestrijding gehad. Toen de kleine er was kregen we beschuit met muisjes, champagne en koffie en ze hadden echt alle tijd voor ons en ons meisje. Ik heb echt niks wat me in het ziekenhuis tegen is gevallen dus ik hoop dat jij dit s trams ook zo ervaart! Succes!

12. Zeilboot

Zeilboot Actief lid

8 okt 2013
    409
    26
    28
    NULL
    NULL
    Ik ben ook in het ziekenhuis bevallen. En het laatste waar ik me druk om maakte was de 'sfeer'. Terwijl er hier thuis bij wijze van nog geen kaars scheef mag staan. De verloskundige en de verpleegkundige waren lief, de medische zorg goed en wat heb je eigenlijk nog meer nodig? Ik vind bevallen keihard werken en daar had bij mij een kaars of sfeer lamp echt geen verlichtinging bij gegeven. Veel succes als het zover is, en ik zou proberen het ideaal plaatje van een bevalling los te laten.

13. Mississippi

Mississippi VIP lid

10 feb 2012
    10.511
    4.635
    113
    Eens! Meid laat het alsjeblieft los, als je straks echt gaat bevallen heb je weinig tijd (en zin) meer om erbij stil te staan dat er geen kaarsjes aan staan. Het is even anders dan je van tevoren had gewild maar probeer te focussen op het feit dat jij en je kindje in hele goede handen zijn met alle medische zorg die evt nodig zal zijn. Zodra je kindje er is en alles is goed kunnen jullie lekker naar huis en dan begint het grote genieten ;)

14. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Ik ben van de eerste in het ziekenhuis bevallen (was er vanaf 8cm ontsluiting), maar ik vond de sfeer wel degelijk erg bepalend. Ik voelde mij echt totaal niet op mijn gemak in die koude en kille ruimte, personeel was ook niet echt behulpzaam (aangeven dat ik persweeën had, maar ik moest maar wachten tot de vk er was en weg was ze, een uur later kwam de vk pas: fijn bij een 1e bevalling waar ik al enorm tegenop zeg, wat ook in het dossier stond etc). Er is nog veel meer waar ik echt niet blij mee was, maar gelukkig konden wij na 5 uur in totaal er zijn geweest eindelijk weg. Brr! Was voor mij echt eens, maar nooit meer tenzij echt medisch noodzakelijk.

Zelfs een uur lang persweeën wegzuchtende voelde ik mij daar echt niet op mijn gemak. Dus het gaat echt niet voor iedereen op 'dat je er op het moment echt niet mee bezig bent'. Bij de tweede en derde thuis bevallen en dat was zoals ik het graag gewild had: gedimd licht, douchen wanneer ik wilde, lopen zolang en waarheen ik wilde, gordijnen dicht, lekker in mijn eigen bed liggen, constant de persoonlijke aandacht van de verloskundige en kraamhulp, mijn wensen werden gerespecteerd. Ik ben drie keer heel soepel bevallen zonder pijnbestrijding en complicaties, maar ik heb mij zelden zo vreselijk een nummertje, ongehoord en onbegrepen gevoeld als tijdens die ziekenhuisbevalling.

Sorry voor mij negatieve ervaring, maar ik zou zeker kijken hoe je een persoonlijke sfeer kunt creëren, mocht je daar behoefte aan hebben als je in het ziekenhuis bent. Misschien voel je die drang inderdaad niet, maar als je het wel hebt, kun je daar op anticiperen :)

15. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Ik ben al in het zkh bevallen. Ook een universitair centrum, ook kil idd. Killer dan het regio ziekenhuis waar ik 3 jaar geleden bij iemand anders dr bevalling aanwezig was.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik er puntje bij paaltje weinig van heb meegekregen of het kil was of niet. Het was warm en ik kon me op mezelf en mijn man focussen, meer kracht had ik toch niet....

Misschien is het een beetje een domper, ziekenhuis protocollen zijn er met een reden... Ik ben zelf ook iemand die het liefst alles naar eigen hand zet, maar moest me ook overgeven uiteraard.
    In mijn zkh waren ze ook voor ruggenprik ipv remifentanyl. In regiozkh doen ze minder moeilijk.
    Ik moet eerlijk zeggen dat als je het niet meer houdt, de ruggenprik wel een echte verademing is, meer dan remifentanyl (en ik wilde helemaal geen pijnbestrijding).

16. Alva

Alva Niet meer actief

Ik ben 3 x op medische indicatie in het ziekenhuis bevallen. Gelukkig wilde ik zelf niet thuis bevallen omdat ik dat eng vond.
    Ik had ook geen geboorteplan of andere wensen.

Loop jij nu onder controle bij de normale VK of een VK van het ziekenhuis? Als je namelijk onder leiding van je eigen VK in het ziekenhuis mag bevallen neem ik aan dat zij aan 'jouw kant' staat en ook jouw wensen bewaakt, voor zover mogelijk.

-Maak in ieder geval een geboorteplan / lijstje van wat je zelf wel of niet wilt. Bespreek dit nog met de gyn / vk, ruim op tijd.

-Zet naast je vluchtkoffer, ook een koffer met persoonlijke sfeer spulletjes neer, zoals kussen of nep kaarsjes, muziek e.d. Dan heb je het in ieder geval bij je, en kan je ter plekke nog kiezen of je het fijn vind of niet.

- Vaak is er nog een rondleiding over de verloskamers voor meerdere zwangeren tegelijk, wellicht is het handig om nog een keer te gaan. Misschien heb je nu een verpleegkundige met een slechte dag getroffen. En komt het ZKH straks anders over.

- Als je vriend niet mondig genoeg is, is het dan een idee om een moeder, zus, vriendin oid mee te nemen die wel mondig is?

En voor de rest... go with the flow.. Ik had weinig wensen bij de bevalling en ging gewoon mee in wat er gebeurde, liet alles over mij heenkomen en heb dit als positief ervaren, maar dat is per persoon natuurlijk erg verschillend.

17. meis1987

meis1987 Fanatiek lid

13 dec 2011
    2.442
    372
    83
    in een huis
    Bij de eerste in het umcg bevallen. Bevalling zelf prima maar de redt vond ik echt niet gezellig en behulpzaam. 2e in Winschoten bevallen, wat was dat fijn! En wat aardig personeel! Echt top! Dus mocht je keus hebben zou ik voor Winschoten gaan!
    Bij de 2e moest zoonlief helaas naar het umcg, had een he slechte start. Wat baalde ik dat ik weer naar het umcg moest. 'Aarja jd wilt natuurlijk wel het beste voor je kindje!

18. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Mail je hypnobirthing docent !!!
    En ga even goed na of je met die medicatie wel echt in het ziekenhuis moet bevallen. Je MOET trouwens niks ;) Er zijn ook zat stuitbevallingen die in bad worden gedaan op eigen verzoek enzovoort. Stel je vraag op fb pagina Geboortebeweging en je zal antwoord kijken van verloskundigen/gynecologen enzovoort. Vaak mag er een bevallingsbad wel mee naar het ziekenhuis, daarnaast is er vast nog een ander ziekenhuis in de buurt neem daar eens een kijkje.
    Verder kan je de kamer zelf fijn opfleuren met wierook , geurkaarsen, massage olie , de regenboogontspanning op de cd speler enzovoort. Ben zelf ook HB docent en een ziekenhuisbevalling is zeker geen reden om geen HB te kunnen hebben. Heb je geen ziekenhuisbevallingen met hypnobithing in de cursus gezien?

19. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Je mag ALTIJD wisselen van ziekenhuis, dat is ook een onderdeel van jou geboorte recht.
    Heb je tijdens de cursus geen tools gekregen zoals verdiepingsoefeningen, visualisatie enzovoort. Die kan je allemaal gebruiken waar je ook bent, je man is ook de woordvoerder jij hoeft nergens last van te hebben, CTG mag je ook weigeren, infuus mag je weigeren enzovoort!!

20. cheshire

cheshire Actief lid

13 okt 2015
    144
    2
    18
    Drenthe
    Tuurlijk mag je nog van ziekenhuis wisselen. Wees vooral niet bang om hierin voor jezelf op te komen. Zoals Tweekids zegt; je hebt meer in de hand dan je denkt hoor.
    Moet zelf ook in het ziekenhuis bevallen ivm medicatie en tegenwoordig is het bijna gebruikelijk dat je van tevoren een rondleiding door verschillende ziekenhuizen kunt vragen. Overigens heb ik niet zoveel moeite met een kille kamer als het personeel maar fijn is. Maar als je je niet serieus genomen voelt en je bent al angstig dan zou ik absoluut nog eens even rond gaan kijken. :)

Deel Deze Pagina