Ik ben op zoek naar tips voor makkelijke en gezonde ovenschotels. Gezond als in voldoende groente enzo. Ik ben er niet echt in thuis maar het lijkt mij wel makkelijk om dit veel vaker te gaan maken. Ben een alleenstaande moeder van 2 jonge kindjes en ga straks fulltime werken (ivm schuldsarnering). Ik zoek dus makkelijke dingen die ik de avond ervoor als (gedeeltelijk) klaar kan maken zodat ik savonds nog quality time met de kinderen heb. Aangezien we door de weeks echt weinig tijd samen zullen hebben. Dus wie oh wie kan mij wat heerlijke en simpele tips geven? Oh en kun je ook een ovenschotel maken met spruitjes? Die heb ik toevallig nu liggen..
Ovenschotel en spruitjes recepten | Smulweb.nl Maar je kunt bijvoorbeeld ook eens kijken bij ah.nl voor lekkere recepten. Verder zou je bijvoorbeeld aardappels en groente de avond ervoor al geschild in water kunnen zetten zodat je het alleen nog maar aan hoeft te zetten. Makkelijk vlees erbij en klaar is tante klara. Succes met zoeken!
Dank je! Ja het nadeel van aardappels en groente klaarzetten om de volgende dag te koken is dat je daar toch de hele tijd bij bent (ook met vlees bakken). Ovenschotel zet ik in de oven, timer aan en ik kan met de kinderen spelen. Vandaar dat dat toch het meeste zal voorkomen denk ik.
Mijn favoriete, makkelijke ovenschotel: Nodig: 5 aardappels 4 trostomaten 1 courgette Rode paprika 2 grote uien 3 teentjes knoflook 1 salamiworst (bv toscaanse salami van Stegeman) OF 3 Turkse worstjes (sucuk) uit de Turkse winkel. Italiaanse kruiden OF verse tijm, rozemarijn, oregano Bereiden: Was alle groenten en de aardappelen Aardappelen halveren en 10 minuten voorkoken Snijd alles in redelijk grove stukken, bv uien en tomaten in 4 parten De knoflook mag kleiner Vet een ovenschaal in met olijfolie Verspreid alles over de ovenschaal Besprenkel met olijfolie Peper en zout naar smaak Oven: 225 graden, 30 minuten. 2x tussendoor goed omscheppen. Werkt het beste met zo'n stenen ovenpot met deksel.
Het is lekker makkelijk want je hoeft niet alles klein te snijden maar gewoon in grove stukken. Scheelt veel tijd! En de aardappels hoef je niet te schillen en die kook je voor terwijl je de rest snijdt. Succes en eet smakelijk!
Al goedgekeurd door vele forumleden . Je kunt hem nog sneller maken door ipv de paprika's een zak roerbakgroenten te nemen. Ik had er laatst italiaanse roerbakmix bij gebruikt en dat was heel lekker geworden. Je kan er ook bonen door doen, gehakt gebruiken ipv kip....de mogelijkheden zijn bijna eindeloos. Mexicaanse ovenschotel met kip en tortillachips 2 kipfilets 3 paprika's (rood, geel, groen) 1 ui 1 teentje knoflook 1 blikje mais zakje fajita kruiden halve zak tortillachips geraspte kaas klein bekertje creme fraiche Ovenschaal invetten. Paprika's, ui, knoflook en kip in blokjes snijden. In 1 pan de paprika's roerbakken, in andere pan de kip met ui en knoflook aanbraden, daarna de fajitakruiden toevoegen met een klein beetje water. Paprika en mais toevoegen en goed roeren. Mengsel in ovenschaal verdelen. Creme fraiche eroverheen smeren. Helft van de geraspte kaas over het mengsel, daarover een laag tortillachips en daaroverheen de overige geraspte kaas. In de oven op 185 graden de kaas in 10 minuten laten smelten.
Aardappels beetgaar koken. Spruitjes beetgaar koken. Gehakt rullen met kruiden (wat je lekker vind, of simpel gehaktkruiden) Ovenschotel invetten Aardappels in schijfjes snijden. Laagje aardappels op de bodem. Daarop gehakt/spruitjes Bovenste laagje weer van aardappels. Paar klontjes boter erop en paneermeel Even in de oven zodat er een krokant laagje op de aardappels komt Snel. simpel en goedkoop maar lekker! (vooral met een klodder appelmoes )
Voor als je van garnalen houdt! - Zakje krieltjes - Garnalen (middenformaatje, net wat je zelf lekker vind) - Aspergesaus (zelf maken of uit zakje) - 3/4 stuks witlof - Geraspte kaas Heel simpel: Witlof wassen, in de lengte door de helft snijden en het bittere hart verwijderen. Even kort voorkoken, afgieten en over de bodem van een ovenschaal verdelen. Krieltjes er bovenop, vervolgens de garnaaltjes, aspergesaus er overheen gieten en dan nog geraspte kaas. Kruiden met zout en peper naar smaak. Half uurtje in de oven op 180 graden. Echt een supercombi!
Spitskoolschotel benodigheden: aardappelpuree zakje strooikaas 1 spitskool klein/ halve groot 1 ui ananas of paprika maar net wat je lekkerder vind gehakt 125 gr per persoon kerriepoeder naar smaak cayennepeper naar smaak ( is dat je te scherp dan kan je ook paprikapoeder gebruiken) Snij de kool in dunne reepjes/stukjes en was hem Snipper de ui en paprika. (gebruik je ananas laat dan de paprika weg) Bak het gehakt rul en bak de ui, paprika en kool mee tot de kool gaar is. de kool slinkt behoorlijk hoor door het bakken. Gooi er kerriepoeder en cayennepeper bij naar smaak. Evt cayennepeper vervangen door paprikapoeder. maak de aardappelpuree aan Als het gehakt/groentemengsel gaar is, pak je je oveschotel en bouw je laagjes. Eerst wat gehakt/groentenmix dan aardappelpuree dan laagje kaas dan weer bovenstaande 3 laagjes. je sluit af met een lekkere laag kaas en zet het geheel 20 minuten in de oven op 190 graden.
Wat je ook kunt doen is een hele grote pan macaroni koken in het weekend. Dit in porties in de vriezer doen. Smorgen een portie eruit halen en laten ontdooien. Dan savonds in de oven met een laagje kaas erop. zo'n 30 minuten op 200 graden
Ook heel simpel: een pakje macaroni ham-kaas ovenschotel. Of gewoon pasta pakken, een blik saus opentrekken en met wat groentes in een schaal doen. Kaas erover, nachtje laten staan en de dag erna afbakken in de oven. Door het vocht uit je saus wordt de pasta al slap (wel goed alle pasta bedekken).
Je hoeft trouwens niet altijd een ovenschotel te maken he... Ook heel veel andere dingen zijn makkelijk in de oven en magnetron te bereiden. Denk aan gepofte aardappels, ovenfriet, aubergines uit oven, zoete aardappel, stoomgroenten (k&k of groenten in stoombakje doen) uit magnetron. Net zo makkelijk en soms/vaak nog sneller klaar ook!
Jachtschotel Gehakt 2a3grote appels 2 uien tomatenpuree 2eetlepels 2zakjes maggie bouillon ( cup a sup) meet 1 theeglas water vermengen. Aardappelen of puree. Gehakt rullen ui in stukjes erbij als dat klaar is appels in stukhes erbij gooien tomatenpuree en bouillon erbij even op laten staan tot alles goed vermengt is in een ovenschaal doen puree eroverheen wat paneermeel en klontjes boter eroverheen in de oven voor 30 min op 200 graden
spinazie/gehaktschotel - puree voor ovenschotel - pot spinazie (of uit de vriezer, maar dan wel eerst ontdooien) - eieren - gehakt - geraspte kaas (belegen) Eieren koken (hard), gehakt rullen. Ovenschaal invetten, het gerulde gehakt in de schaal doen, daarboven op de spinazie (zo veel mogelijk het vocht eruit laten lopen in een vergiet ofzo). De gekookte eieren in stukjes of plakjes op de spinazie leggen. De ovenpuree aanmaken (ik gooi daar vaak nog een zakje geraspte kaas doorheen), puree over de rest in de ovenschaal en daarna lekker royaal bestrooien met de geraspte kaas. Op het pakje van de ovenpuree staat hoe lang het in de oven moet. Ik vind het superlekker (weet niet of het nu zo gezond is met al de kaas en zo'n zakje puree, maar je kinderen eten in ieder geval spinazie dan ) Ik gebruik twee zakjes ovenpuree (zitten er twee in een pakje), een grote pot spinazie, 500 gram gehakt en drie eieren. Best veel, maar mijn vriend is een grote eter. Alhoewel hij aan het minderen is en we de laatste tijd wel veel overhouden.
Rosti shoarma schotel: Ingrediënten voor 6 personen 1 zak rosti 1 zakje geraspte kaas 1 zakje/pak diepvries sperziebonen 500 gram shoarma vlees boter of olie (om vlees aan te braden) sesamzaadjes peper/zout Voorbereiding - Boontjes in de magnetron voorgaren (minimaal 5 minuten op vol vermogen) - Rosti en kaas door elkaar mengen, iets zout en naar smaak (versgemalen) peper er door roeren. Bereidingswijze Shoarmavlees bruin bakken in koekepan. Boontjes toevoegen en even mee bakken. Shoarma/bonenmengsel onder in ovenschaal doen. Rosti/kaas mengsel er boven op. Stevig aandrukken. Sesamzaadjes erover strooien. Ongeveer 45 minuten in de oven op 200 C. Mooi bruin korstje erop. Super makkelijk en erg lekker. Deze is ook makkelijk om van te voren klaar te maken. Wat wij zelf doen als we weinig tijd hebben is alvast een stamppot klaar maken zodat we die alleen nog maar hoeven opwarmen. Nu in de winter ideaal.
Super bedankt voor alle recepten. Hoop dat er nog meer zullen volgen. Ik zal ook nasi bijv maken in de weekenden of zuurkoolstamppot. In de vriezer ter afwisseling. Pasta is mijn dochter niet gek op. Soms maak ik het maar dat eet ze erg slecht. Dat gebruik is dus liever niet teveel. Frietjes zullen in de frituurpan gemaakt worden, niet zo gezond maar wel sneller. En dat zal toch niet dagelijks voorkomen haha dus dan ongezond maakt me niet uit. En ik zal ook zeker wel eens een pizza in de oven gooien als mijn zoontje nog een portie van wat anders heeft ofzo.
ik heb ook nog 2 lekkere recepten voor je: spinazie/fussili schotel 300 gram fussili koken 300 gram spinazie ontdooien in een pannetje. dan 2 halve kipfilets in stukjes snijden en bakken met kerriepoeder. Als de fussili en spinazie goed zijn schep je die door elkaar, daarna de kipstukjes er doorheen scheppen. Dan een klein pakje kookroom/slagroom en een half zakje geraspte kaas er doorheen. alles in een ovenschaal scheppen en de andere helft van de kaas erover. Dan 20 minuten op 180 graden. preischotel: 3 preien in ringen snijden - 500 gram aardappelen schillen en koken Dan 500 gram rundergehakt rul bakken met kerriepoeder en als het gebakken is de prei meebakken. Als laatste een half zakje geraspte kaas. Op de bodem van een ovenschaal de helft van de aardappelen prakken en dan het gehakt/preimengsel erop. Daarop de andere helft van de geprakte aardappelen. De andere helft van de kaas erop strooien. Dan een klein bakje slagroom erover gieten en met een vork erin prikken zodat het erin zakt. Dan 20 min. op 180 graden en daarna nog 3 minuten op de grill stand, dan wordt de kaas lekker krokant.