Aangepaste wandelwagen Wmo

Discussie in 'Aangeboren afwijkingen' gestart door Mississippi, 4 okt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mississippi

Mississippi VIP lid

10 feb 2012
    10.511
    4.635
    113
    Wij hebben enige tijd geleden een aangepaste wandelwagen aangevraagd voor onze dochter. Zij is door hersenbeschadiging ernstig motorisch gehandicapt en inmiddels bijna 2 jaar.
    Namens de gemeente kwam er een jonge meid van de firma brederode kennismaken en beoordelen of wij de wagen wel echt nodig hebben. In haar huidige wandelwagen zit onze dochter heel onstabiel, wat de kans op vergroeiingen e.d. Vergroot en wat het dus noodzakelijk maakt dat we een aangepaste wagen krijgen. Dit staat ook vermeld in de rapportage van de revalidatie arts.
    Afijn, meid geweest en gister enkele weken later belt ze op met de mededeling dat wij geen aangepaste wagen krijgen omdat de huidige wagen voldoet voor de lig functie en wij haar dus maar overal liggend naar toe moeten brengen! Serieus, je kan toch niet verwachten van een kind van bijna 2 dat ze liggend vervoerd wordt zonder protest?? Daarmee ontneem je het kind het recht om interactie te kunnen hebben met haar omgeving! En volgens de WMO is een van de pijlers dat het bedoeld is om mensen met een beperking zo dicht mogelijk bij het functioneren van een gezonde leeftijdsgenoot te brengen ?
    Buiten dat is het bij onze dochter ook nog eens zo dat ze in ernstige mate reflux heeft en veel spuugt. Zij kan niet goed slikken en heeft daardoor in liggende positie grote kans op verslikken of stikken. Die meid vond het bij navraag van mij toch zeker wel medisch verantwoord
    Ik ben echt met stomheid geslagen...

We gaan nu dus bezwaar aantekenen, heb de stichting MEE al ingeschakeld voor juridisch advies en de revalidatie arts en ergotherapeut benaderd voor een grondig rapport waaruit de absolute noodzaak moet blijken voor een dergelijk hulpmiddel.

Weet niet goed wat ik met me post wil, als iemand nog tips/advies heeft is dat natuurlijk van harte welkom!!
    Het lucht iig op om het te vertellen! Pfff :(

2. miesemies

miesemies Actief lid

25 mrt 2013
    374
    0
    0
    NULL
    NULL
    Zo iets vind ik gewoon onvoorstelbaar. Komt er even iemand kijken en beoordeelt zo op het zicht of je het wel nodig hebt. Ik vind als een arts/behandelaar beoordeelt dat je zo'n wagen nodig hebt dat genoeg moet zijn. Heb je al zoveel zorgen en naloop met van alles moet je ook nog achter hulpmiddelen aan die het je juist wat makkelijker moet maken.
    Ik wens je heel veel succes met aanvechten en hoop op een positief antwoord.

3. Mississippi

Mississippi VIP lid

10 feb 2012
    10.511
    4.635
    113
    Dankje miesemies! De ergotherapeut was er ook sprakeloos van!
    Maandag hoor ik meer van verschillende instanties dus ben benieuwd...

4. MamavanJordy

MamavanJordy Fanatiek lid

14 aug 2006
    4.408
    0
    36
    Kraamverzorgende
    Helmond
    Onvoorstelbaar.

Ik heb goede ervaringen met stichting MEE om je bij te staan. Ze zoeken het helemaal uit en begeleiden je hier ook goed bij. Als je wilt kunnen ze ook het woord namens je voeren.

Wij hebben onlangs ook een hoorzitting gehad vanwege een bezwaarprocedure. Ging over heel iets anders (vervoer met taxi omdat zoonlief naar speciaal onderwijs zou gaan vanwege ernstige spraak en taalstoornis en dat zit niet in onze gemeente). Wij hebben geen mogelijkheid om hem zelf weg te brengen, hoe graag ik dat zelf ook zou willen.

Wat stichting MEE ons adviseerde is om zelf ook goed op papier te zetten wat het zou betekenen voor jullie als de aanvraag niet toegewezen wordt (voor jullie dus die aangepaste wandelwagen). Hoe zou het haar allemaal beinvloeden. Wat kunnen de risico's zijn.

Voor ons gaf de hoorzitting ons gelijk alleen de gemeente neemt het advies niet over wat de commissie gaf. Dus helaas voor ons zijn we genoodzaakt om onze zoon op zijn huidige school te laten blijven en te hopen dat de school hem de aandacht kan geven die hij nodig heeft.

5. Amethist

Amethist Niet meer actief

@ Shart: nou ja zeg, wat achterlijk! Succes!

@ MamavanJordy: Nah! Ook al zo'n idioot verhaal. Heb je al informatie ingewonnen over de mogelijkheid om een procedure tegen de gemeente bij de rechtbank te starten? Ik zou hier zeker eens onderzoek naar doen, want de huidige situatie lijkt me zeker niet in het belang van jullie zoon. Jij ook sterkte en succes. Kl*te bureaucratie soms *GROM*.

6. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.230
    6.091
    113
    Ik denk dat je het goed doet, en eigenlijk leg je het al heel goed uit waarom het alternatief (gewone wagen) niet adequaat is.

Laat de arts en de ergotherapeut dit vooral goed oppakken, en blijf zelf actief op de hoogte. Succes!

Deel Deze Pagina