BBL en zwangerschapsuitkering

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door stampvamp, 7 feb 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. stampvamp

stampvamp Fanatiek lid

30 jan 2007
    1.719
    0
    0
    zelfstandig ondernemer
    Hallo ik heb een vraag, ik ben al lange tijd aan het solliciteren ben namelijk in mn zwangerschap in proeftijd buitengezet door werkgever, waardoor ik daarna met mn dikke buik niks meer kon vinden. Na mijn bevalling heb ik nog een tijd zw gekregen omdat ik ontzettend veel rug en bekkenklachten aan de zwangerschap overgehouden heb.
    Toen die beeindigt is kreeg ik een galblaasverwijdering en pas daarna kon ik echt solliciteren, dat doe ik nu al sinds september volop, helaas kan ik nog niks vinden.
    Nu is het zo dat ik graag wil proberen om per september een bbl opleiding te gaan doen, waar ik dus 24u zal werken en betaald krijg, en 1 dag school.
    Echter is het zo dat wij over een tijd willen proberen om opnieuw zwanger te raken.
    Nu ben ik nog heel erg aan het twijfelen over dit, want STEL het zwanger worden lukt best snel en laat niet al te lang op zich wachten, en ik ben dan net met die opleiding begonnen. hoe zit het dan met verlof?
    Heb ik als bbl-er recht op een zwangerschaps en bevallingsuitkering?
    Of mag de werkgever mij dan laten stoppen met de werkleerovereenkomst omdat ikzwanger geraakt ben?
    Ik kan een zwangerschap natuurlijk niet plannen, en ben bang als ik pas over een jaar hiervoor wil gaan dat ik dan een jaar misloop aan een leuke bbl baan want misschien word ik niet zwanger voor die tijd, en de andere kant is, stel ik begin er wel aan en de zwangerschap komt toch wat eerder dan gepland, heb ik dan wel rechten??
    Of kan het zomaar zijn dat ik dan niet meer terug hoef te komen bij deze werkgever, of moeten zij zich ondanks dat het een BBL contract is wel houden aan regels en mij de gelegenheid geven om met verlof te gaan en ook de opleiding af te maken daarna?
    Ik hoop dat u mij daar iets over kunt vertellen.

alvast bedankt!

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Stampvamp,

Als bbl-er heb je een werkgever en vanuit dit dienstverband recht op een Zwangerschapsuitkering.
    Hou er alleen wel rekening mee dat voor de meeste BBL-opleidingen je wel verplicht bent om aan een aantal schooluren te komen.
    Ik kan je helaas niet aangeven of de periode van je zwangerschapsverlof problemen oplevert voor het halen van dit aantal schooluren.
    Het is wellicht verstandig dat je hierover informeert bij je opleiding/school.

Actuele informatie over de Zwangerschapsuitkering vind je op deze pagina.

Met vriendelijke groet,

René
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. stampvamp

stampvamp Fanatiek lid

30 jan 2007
    1.719
    0
    0
    zelfstandig ondernemer
    Hallo,

bedankt voor het antwoord, dat andere wou ik idd nog informeren op de school, zodat ik weet of het evt een probleem gaat zijn of niet.
    het ging mij hier puur om het verlof of je daar recht op hebt.

bedankt!

Deel Deze Pagina