Ik heb pas een brief gekregen met een uitnodiging voor 't "Bevolkingsonderzoek naar Baarmoederhalskanker" Mij eerste reactie was : "Ik ga echt niet!" Misschien is het niet zo handig om niet te gaan Maar ik vind het zo eng! Heeft iemand ervaring te delen, tips, etc?
Ik heb er geen ervaring mee, maar het lijkt me wel verstandig om te gaan. Zo eng kan t toch nooit zijn? Waar ben je bang voor. Het maken van het uitstrijkje, of de uitslag?
Niemand kan je dwingen, maar ik zou gaan. Het is voor je eigen belang. Natuurlijk is de uitslag eng, maar anderzijds bij baarmoederhalskanker krijg je meestal pas (te) laat klachten. Met een uitstrijkje heb je de mogelijkheid om er evt eerder achter te komen of er iets aan de hand is. Het uitstrijkje zelf vind ik persoonlijk niets voorstellen. Uiteindelijk ben jij diegeen die de beslissing maakt. Kwebbel
Ik heb toen ook de oproep gekregen maar ik was zwanger dus heb de brief toen terug gestuurd met de mededeling dat ik zwanger was. Als ik weer een oproep krijg dan ga ik wel, vind het wel belangrijk. Heb al wel eerder een uitsrijkje laten maken voor de zwangerschap bij de gyn maar dat stelt echt niks voor.
lieve lyst, als je niet gaat, krijg je geen uitstrijkje, en ook geen goed of slecht nieuws. de kans dat je goed nieuws krijgt is 99.99%. als je toch bij die 0.01% hoort, en je weet het niet, dan krijg, of heb, heb je een probleem. dat probleem kan klein en makkelijk oplosbaar zijn, of groot en ehhh nou ja het andere uitsterste zullen we maar zeggen. kortom, wat wil je liever? ik zou zelf nooit de kop in t zand steken, al zou ik het misschien wel even proberen. zelf heb ik op mn 30e een niet goede uitslag gekregen met alle gevolgen van dien. (dat laatste stukje is uiteraard niet wat je wilt horen, maar aan de andere kant, hoe meer mensen je kent die niet een goede uitslag hadden hoe groter dan kans dat het voor jou dus goed gaat ) gaan dus meisje!!! niks aan de hand, alle 30+ers (zouden moeten) gaan... succes.
Ik heb vanmorgen die brief ontvangen en dacht ook even ! Maar ik ga wel, daar twijfel ik niet over. Ik kreeg alleen vreemde visioenen, toen ik in het bijhorende foldertje las; "wanneer u de laatste tijd weinig seks hebt gehad, meldt dit dan, want dan wordt er een kleinere eendenbek gebruikt". En wat nou als je toevallig veel seks hebt gehad van tevoren? Wat voor een mega atribuut wordt er dan tevoorschijn getoverd?? Mijn god.... ik wil het niet weten...
Dan is t een zwanenbek Maar ik zou dus echt wel gaan hoor! Voor het uitstrijkje opzicht hoef je echt niet bang te zijn. Toevallig heb ik t vorig jaar laten doen, niet omdat ik al opgeroepen wordt. Ben nog onder de 30. Maar omdat ik wat klachten had. Mijn uitslag was ook niet gelijk goed en sta/stond nog onder controle. Na de bevalling ga ik weer terug. Maar zou t echt wel doen hoor, stel dat er iets is, dan ben je er op tijd bij!
Tis echt zo klaar hoor, voor je het weet kun je de broek alweer ophijzen En het is idd heel belangrijk dat je het wel laat doen. Ik mag maandagmiddag. Voor mij is het de 5e keer ofzo, een aantal jaren in de MMM gezeten dus toen regelmatig 1 gehad. Ik draai er mn hand niet meer voor om.
Ik zou wel gaan .. Ik ben al 2 jaar onder behandeling voor baarmoederhalskanker, momenteel is het in een rustig stadium en ik ben zelfs 2 weken terug bevallen van een gezonde dochter. Ik ben pas 25 jaar. Het onderzoek is misschien even vervelend, gewoon ontspannen dan is het zo voorbij! Ik zou echt gaan hoor...!
Lyst, je moet het helemaal zelf beslissen, maar inderdaad wat iedereen zegt: probeer je erover heen te zetten, het stelt niet veel voor, dus gewoon gaan! Het gaat wel om je eigen gezondheid tenslotte! Ik heb nu 1x een uitstrijkje gehad, ik word volgend jaar 35 dus dan ben ik weer aan de beurt. En ik vind het ook niet echt geweldig om daar open en bloot te gaan liggen, maar heb inmiddels 2 zwangerschappen en bevallingen achter de rug en heb in oktober 2008 een spiraaltje laten plaatsen, dus dat uitstrijkje doet me dan niet zoveel meer.
Sorry, ik ben misschien op dit gebied nogal groen.. Maar hoe maken ze een uitstrijkje? Halen ze dan wat weefsel weg uit je vagina? Wat is de reden dat je opgeroepen bent? Ik heb een verhoogde kans op borstkanker. En nadat ik mijn dochter borstvoeding heb gegeven, heb ik vaak steken in mijn linkerborst.. Ik voel geen bultjes, ofzo, maar door dat er een verhoogd risico is omdat mijn moeder en oma het hebben gehad wil ik toch een mamografie laten maken.. Hier het zelfde probleem, dit durf ik dus ook niet..
ik heb het bijna een half jaar geleden laten doen maar mijn uitslag was twijfelachtig. moet half jaar later (dus begin juli) terug, maar woon nu in nederland. mocht niet zwanger worden in de tussentijd, maar is niet helemaal gelukt. kan ik nu alsnog gaan? en waar gebeurt dat in nl? gewoon bij ha of ggd ofzo?
Ze maken je vagina eerst schoon en dan maken ze de eendebek warm (anders is het zo koud hahahaha) met warm water en dan schuiven ze die in je vagina. Dan zetten ze hem iets open (een raar gevoel, dat ding klikt een beetje) en gaan ze met een groot wattenstaafje volgens mij (ik heb er niet echt naar gekeken toentertijd) wat weefsel wegschrapen. That's all!
EN ik ben trouwens opgeroepen omdat ik 30 werd. Vanaf 30 jaar krijg je iedere 5 jaar die oproep standaard, tenzij er iets bijzonders is, dan kan je vaker komen.
Oke, ik kan dan nog een kleine 10 jaar wachten op mijn eerste oproep hahaha! De eendebek verhaal is me bekend na een MK. Ze gingen toen kijken of ik van binnen schoon was met een cameraatje.. Nou, het onderzoek zal dan wel meevallen.
Ze noemen baarmoederhalskanker niet voor niets The Silent Ladykiller: Je merkt er niets van totdat het te laat is. Het goede nieuws is dat het een kanker is die zich heel langzaam ontwikkelt, en juist daarom is het belangrijk om naar het bevolkingsonderzoek te gaan. Als ze bij het onderzoek iets vinden dan is er meestal nog genoeg tijd om er iets aan te doen. Je hebt inmiddels gelezen dat het onderzoek niet heel ingrijpend is. Natuurlijk, inwendig onderzoek is nooit echt prettig, maar met een beetje mazzel hoef je het maar eens in de vijf jaar te doorstaan, en dan weet je weer voor vijf jaar dat er niets aan de hand is. Nee, dan de tandarts... Daar mag je je onderbroek aanhouden, maar je moet verdorie elk half jaar terugkomen.
Hihihi zou anders wel een erg vreemde tandarts zijn, als je daar ook maar eens in de 5 jaar hoeft te komen en je onderbroek juist uit moet doen.
Hahaha nou wie wil ruilen? Ga ik voor jullie naar het uitstrijkje, als iemand mijn tandartsbezoeken overneemt Maar zonder gekheid. Ik heb de brief ook gisteren gekregen want ik ben ook pas 30 geworden. Zo'n onderzoek stelt niks voor en als je aangeeft dat je het eng vindt of nerveus bent houden ze daar echt rekening mee. Gewoon doen doen dus, beter op tijd weten als het niet goed is zodat er nog wat aan gedaan kan worden dan er te laat achterkomen door allerlei klachten. RoxStar-J; ik zou echt even de arts bellen voor een mammagrafie. Is toch beter dat er even naar gekeken wordt (helemaal als je een verhoogd risico hebt) dan je kop in het zand steken.